عصر خودرو

سود عجیب سکه‌های پیش فروش

عصر بازار- سکه‌های پیش فروش با سررسید یک ماهه در شرایطی تحویل می‌شود که با اختلاف ۵۰۰ هزار تومانی از قیمت روز قرار دارد. در مجموع بابت یک میلیون سکه یک ماهه پیش‌فروش شده سودی نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان برای کل فروش ایجاد می‌شود.

سود عجیب سکه‌های پیش فروش
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، امروز (چهارشنبه) اولین روز توزیع سکه‌های پیش فروش شده است. با اینکه ثبت نام سکه‌های با سررسید یک‌ماهه از 26 فروردین شروع شد و تا یک هفته دیگه زمان سررسید آن است، اما قرار شد تا حدود یک هفته زودتر توزیع شود و قیمت فروش سکه‌های یک ماهه یک میلیون و 590 هزار تومان تعیین شد، البته این رقم با توجه به نرخی که در آن زمان برای هر سکه حدود بیش از یک میلیون و 800 هزار تومان بود، انقدر جذاب شد که به فاصله کمتر از یک هفته ظرفیت ثبت نام آن پر شده و طبق اعلام بانک مرکزی حدود یک میلیون قطعه سکه با سررسید یک ماهه پیش فروش شد.

    تحویل امروز سکه‌های پیش فروش شده با سررسید یک ماهه بهانه‌ای شد برای بررسی سود ناشی از فروش این سکه‌ها. در حال حاضر هر سکه تمام بهار آزادی در بازار آزاد تا دو میلیون و 100 هزار تومان فروش می‌رود. در این شرایط اختلاف قیمت هر سکه با قیمت یک میلیون و 590 هزار تومان با بازار آزاد سودی نزدیک به 500 هزار تومان به همراه دارد.

    در مجموع بابت یک میلیون سکه پیش فروش شده یک ماهه رقمی نزدیک به 1590 میلیارد تومان بانک مرکزی از خریداران جذب کرده که این رقم در کل در مقایسه با قیمت روز سکه سودی حدود 500 میلیارد تومان برای خریداران ایجاد می‌کند. اگر این رقم 1590 میلیارد تومان در مدت یک ماه در بانک سپرده‌گذاری شده و سود آن بر اساس سود 15 درصد سالانه (حداکثر نرخ سود فعلی در شبکه بانکی)، مورد بررسی قرار گیرد، نشان می‌دهد که در طول سال به این مبلغ حدود 238 میلیارد و 500 میلیون تومان سود تعلق می‌گیرد که برای یک ماه به حدود 19 میلیارد و 875 میلیون تومان می‌رسد.

    بر این اساس سود ناشی از خرید یک میلیون قطعه سکه از طرف مردم با سرمایه‌گذاری 1590 میلیارد تومانی در طول یک ماه به 500 میلیارد تومان می‌ رسد در حالی که سود این مبلغ در بانک برای همین مدت کمتر از 20 میلیارد تومان است و در مجموع نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در سکه 20 برابر سرمایه‌گذاری در بانک در رقم کلی سودآور بوده است.

    اما در قیاس سود بانکی و سود حاصل شده از فروش سکه برای یک قطعه نیز باید یادآور شد که برای خرید سکه یک میلیون و 590 هزار تومانی در طول یک ماه با توجه به نرخ روز سکه حدود 500 هزار تومان سود به دست آمده در حالی که اگر این رقم در بانک و با سود 15 درصد سرمایه‌گذاری شده بود، برای یک سال حدود 238 هزار و 500 تومان و برای یک ماه تا19 هزار و 875 تومان برای صاحب پول سود ایجاد می‌کرد.

    به هر صورت پیش‌بینی سود جذاب و بالاتر از حد فعلی در بانک‌ها و یا سایر بازارها در مدت اخیر موجب ورود برای خرید سکه در طرح پیش‌فروش شد به گونه‌ای که حدود هفت میلیون قطعه فروش رفت. بنابر اعلام مسئولان در این مدت تعداد خریداران قابل توجه نبود و در آخرین اعلام در زمانی که حدود پنج میلیون قطعه فروش رفته بود کمتر از 70 هزار نفر برای خرید اقدام کرده بودند. آمار جالب این بود که بودند افرادی که به تنهایی تا 25 هزار قطعه خرید کردند و یا برخی گزارش‌های دریافتی ایسنا حاکی از این است که برخی خریداران با فروش ملک نسبت به سرمایه‌گذاری در پیش خرید سکه اقدام کرده‌اند.

    پیش فروش سکه در هفت سر رسید انجام و در هفته جاری به پایان رسید. قیمت‌های تعیین شده برای سکه‌های پیش فروش از این قرار بود که سکه تحویل یک ماهه یک میلیون و 590 هزار تومان، سه ماهه یک میلیون و 540 هزار تومان، شش ماهه یک میلیون و 475 هزار تومان، نه ماهه یک میلیون و 410 هزار تومان، یک ساله یک میلیون و350 هزار تومان، 18 ماهه یک میلیون و 245 هزار تومان و 24 ماهه یک میلیون و 116 هزار تومان.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو