عصر خودرو

سرپرست معاونت پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی :

فرصت مذاکره با ایران برای اروپا

عصر بازار- سرپرست معاونت پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی با بیان اینکه رفتار منطقی و به دور از هیجان ایران باعث شکست جنگ روانی آمریکا شد، گفت: آمریکایی‌ها از ابتدا نیز اقدامی برای پیشرفت توافق برجام نکردند.

فرصت مذاکره با ایران برای اروپا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا ،حمید زمان زاده ، در خصوص تاثیرات احتمالی خروج آمریکا از توافق برجام در بخش تجاری و اقتصادی ایران، گفت: نقطه قوت خروج قطعی آمریکا از برجام این است که وضعیت روشن شده چون تاکنون و در دوران پس از توافقات هسته ای، تلاشی از سوی آمریکایی ها برای اجرای مفاد برجام صورت نگرفته بود و آنها حتی با روش های مختلف به دنبال آن بودند که در همکاری ایران با اروپایی ها و سایر کشورها نیز اختلال ایجاد کنند.

    این صاحبنظر اقتصادی و بانکی اظهارداشت: بنابراین حضور آمریکا به ویژه در دوران دولت جدید این کشور در برجام به صورت شکلی بوده و عملا اقدام مثبتی از سوی آنها برای حفظ برجام صورت نگرفت و آنها در هر زمانی تلاش کردند تا در روابط تجاری و بانکی ایران اشکالاتی به وجود آید.

    حضور شکلی آمریکا در برجام متوقف شد

    زمان زاده ادامه داد: با این وضعیت، خیلی نباید نگران خروج آمریکا از برجام باشیم. از سویی نیز برای تنظیم مراودات تجاری و اقتصادی شرکت های خارجی با ایران نیز 3 تا 6 ماه زمان در نظر گرفته شده است.

    وی خاطرنشان کرد: از آنطرف باید گفت موضع رییس جمهور کشورمان پس از خروج آمریکا از برجام و اعلام آن از سوی ترامپ، یکی از بهترین سیاست های اتخاذ شده بوده که به دور از هیجان زدگی و شتاب اتخاذ شد.

    سرپرست معاونت پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی افزود: طبق سخنان رییس جمهور، قرار است در مدت دو هفته مذاکراتی بین ایران با اروپا در زمینه چگونگی اجرای برجام بدون آمریکا صورت گیرد. این اقدام می تواند در کوتاه مدت از ایجاد جوروانی مدنظر آمریکایی ها بر علیه کشورمان جلوگیری کند و از آنسو نیز باعث جلوگیری از ایجاد شوک ناگهانی در بازار ارز خواهد شد.

    جوروانی آمریکا بر علیه ایران شکست خورد

    به گفته زمان زاده، انتظارات منفی از خروج آمریکا از برجام این بود که ایران نیز موضع یکباره ای در این زمینه اتخاذ نماید ولی ایران در دام سیاست جدید آمریکا نیفتاد. حال اینکه در روابط آینده بین ایران و اروپا چه اتفاقی خواهد افتاد را باید گفت امروز توپ در زمین اروپایی ها است و آنها باید بگویند که تا چه میزان می توانند هزینه خروج آمریکا از برجام را بپذیرند.

    سرپرست معاونت پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی اظهارداشت: اروپا باید نشان دهد که تا چه میزان برای باقی ماندن در برجام هزینه خواهد کرد. در عین حال، ممکن است حتی با خروج آمریکا از برجام، ایران بتواند شرایط بهتر و مناسب تری نسبت به گذشته در روابط تجاری و اقتصادی پیدا کند.

    وی خاطرنشان کرد: اروپایی ها باید به ایران این اطمینان را بدهند که می توانند یک مسیر امن روابط تجاری و بانکی را داشته باشند چون آمریکا تکلیف خود را روشن کرد و از برجام خارج شد. برای آینده روابط برجام باید منتظر دو هفته آینده و نتیجه مذاکرات ایران با اروپا بمانیم.

    زمان زاده گفت: رییس کل بانک مرکزی نیز در همایش اخیر تجاری ایران و اروپا بر این موضوع که اروپایی ها باید بتوانند یک مسیر امن روابط اقتصادی با ایران برقرار کنند تاکید کرد. اروپایی ها امروز از یک آمادگی نسبی برای ادامه روابط اقتصادی و تجاری در قالب برجام را دارند و از آنسو نیز می توانند با آمریکا مذاکراتی را داشته باشند.

    رفتار منطقی ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام

    این صاحبنظر اقتصادی و بانکی تصریح کرد: آمریکا در دوران قبل از برجام و همچنین در زمان اجرای برجام با وارد کردن فشار به شرکت هایی که با ایران روابط تجاری داشتند جریمه هایی را اعمال کرد؛ ‌بنابراین اینکه نگران باشیم شرکت ها با تحریم های ثانویه مواجه می شوند نادرست است.

    وی در زمینه حجم روابط برقرار شده تجاری و اقتصادی ایران در دوران پسابرجام نیز بیان داشت: به دلیل تلاش هایی که آمریکا برای اختلال در روابط تجاری ایران داشت، حجم روابط بالایی شکل نگرفت که با خروج آنها از برجام آن روابط از بین برود.

    به گفته زمان زاده، در جنگ روانی که آمریکا به دنبال ایجاد آن بود ایران فرات از انتظارها ظاهر شد و از سوی دولت و رییس جمهور رفتار هیجانی شکل نگرفت. از اینرو می توانیم انتظار داشته باشیم که برگ برنده های جدیدی در روابط آینده اقتصادی ایران شکل بگیرد.

    برچسب ها