عصر خودرو

جبران خروج آمریکا از برجام با اصلاح سه چالش اقتصاد کشور

عصر بازار- رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، راهکار جبران خروج آمریکا از برجام را اصلاح سه چالش ارز، سیستم بانکی و بودجه عنوان کرد.

جبران خروج آمریکا از برجام با اصلاح سه چالش اقتصاد کشور
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، اعلام نظر ترامپ، رییس جمهوری آمریکا در خصوص موضع این کشور درباره توافقنامه برجام طی روزهای اخیر به صدر اخبار کشور تبدیل شد. زیرا ماندن و یا خروج آمریکا از توافقنامه 5+1 می تواند بر اقتصاد ایران در داخل و عرصه بین الملل موثر باشد اما شب گذشته با اعلام نظر ترامپ در این باره، شاهد خروج ایالات متحده آمریکا از توافقنامه برجام بودیم.

    حال پس از این اقدام آمریکا و خروج از توافقنامه برجام، سوال مهم تاثیر این تصمیم بر اقتصاد ایران و همچنین روابط بین المللی است.

    مسعود خوانساری درباره این تصمیم و تاثیر آن بر اقتصاد کشور، اظهار داشت: خروج آمریکا از برجام و توافق با ایران، تکلیف را برای ما یکسره کرد و موجب آسان شدن تصمیم گیری در این باره شد. قطعا در آینده شاهد تحریم ایران و قطع روابط خواهیم بود.

    وی افزود: بی شک قطع روابط برخی کشورها با ایران، مشکلاتی را برای اقتصاد کشور ایجاد خواهد کرد که به نظرم با رفع سه چالش جدی اقتصاد کشور می توانیم بر این مشکلات غلبه کنیم.

    رییس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی تهران بودجه، سیستم بانکی و ارز را سه چالش جدی اقتصاد کشور عنوان کرد و ادامه داد: واقعی کردن قیمت ارز از جمله اقداماتی است که می تواند تولید و صادرات کشور را تقویت و راه اندازی کند.

    خوانساری گفت: کسری بودجه دیگر چالش مهم اقتصاد کشور است که باید واقعی سازی شود و همچنین سیستم بانکی نیز شاهد روزافزون میزان نقدینگی است که مشکلاتی را ایجاد کرده است.

    به گفته وی، دیپلماسی خارجی دیگر چالش مهم اقتصاد کشور است باید به گونه ای عمل کنیم که با قطع ارتباط با برخی کشورها خلایی در ارتباط بین المللی ما ایجاد نشود.

    تلاش 40 ساله ایران برای حفظ استقلال

    سهیلا جلودارزاده نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه توافقنامه برجام میان 6 کشور است و آمریکا تنها یکی از اعضای این توافقنامه است، گفت: البته نمی توان تاثیر خروج آمریکا از این توافقنامه را نادیده گرفت.

    وی افزود: ازآنجایی که کشور ایران بارها تجربه چنین شرایطی را دارد و بیش از 4 دهه است که برای استقلال خود مقاومت می کند بی شک از این شرایط هم سربلند عبور خواهد کرد.

    برنامه ریزی راه حل بهبود شرایط

    ابراهیم بهادرانی، مشاور عالی رییس اتاق تهران نیز درخصوص تشریح وضعیت اقتصاد ایران پس از خروج آمریکا از توافقنامه برجام، اظهار داشت: با خروج آمریکا از این توافقنامه بی شک تکلیف ما مشخص خواهد شد زیرا پیش از خروج این کشور از برجام فشارهایی بر اقتصاد کشور و روابط بین المللی وجود داشت.

    وی افزود: از آنجایی که شرایط شفاف و روشن نبود، اقتصاد ایران و سیستم بانکی نیز امکان فعالیت صحیح و طبق روال خود را نداشت و با مشکلاتی همراه بود. اما باید با برنامه ریزی به گونه ای عمل شود که کمترین آسیبی از این تصمیم به اقتصاد کشور وارد شود.

    توافقنامه برجام

    برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، توافقی بین المللی بر سر برنامه هسته ای ایران است که در تاریخ 14 ژوئیه 2015 میان ایران و کشورهای گروه 1+5 (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) در شهر وین صورت گرفت.

    مذاکرات طولانی مدت میان ایران و 6 قدرت جهانی برای دستیابی طرفین به "برجام"، همزمان با "توافق موقت ژنو" در نوامبر 2013 آغاز شد. پس از توافق ژنو، دو طرف مذاکرات را به مدت 20 ماه ادامه دادند تا سرانجام در آوریل 2015 به "تفاهم لوزان" به عنوان چارچوبی برای توافق وین دست یافتند.

    اما شب گذشته با اعلام رسمی ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، شاهد خروج ایالات متحده آمریکا از این توافقنامه بودیم.

    برچسب ها