عصر خودرو

معاون اول رییس جمهور:

بانک‌ها یک میلیارد دلار ارزخریدند

عصر بازار- معاون اول رییس جمهور با اعلام اینکه صادرکنندگان یک میلیارد دلار از ارز خود را به بانک‌ها فروختند، تاکید کرد: آمریکا می‌خواهد فضای داخلی و اقتصاد ایران را ناامن جلوه بدهد.

بانک‌ها یک میلیارد دلار ارزخریدند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، اسحاق جهانگیری پس از نشست با تولیدکنندگان، صادرکنندگان، واردکنندگان و مدیران عامل بانک های کشور درباره مسائل ارزی گفت: آنها می دانند برهم زدن ایران یعنی برهم زدن کل منطقه چرا که ایران، بزرگ و ساحل آرامش منطقه است و نمی توانند تعرضی به ایران بکنند اما سعی می کنند با فضاسازی هایی آرامش درونی اقتصاد ایران را برهم بزنند.

    جهانگیری با تاکید بر اینکه برهم زدنِ فضایِ اقتصادِ آرامِ ما، بدون هزینه نیست، اظهارداشت: بدخواهان می‌خواهند بدون هزینه فضای کشور را برهم بزنند؛ مگر می‌شود فضای کشوری به این بزرگی، مهمی و تاثیرگذاری را به راحتی برهم بزنند؟

    معاون اول رییس جمهور افزود: رییس جمهور آمریکا از روز نخست سرکار آمدنش رسالتش این بود که فضای داخلی و اقتصاد ایران را ناامن جلوه دهد و در طول یکسال چندبار تعلیق تحریم ها را تمدید کرد که این کار خیلی پُرضررتر برای اقتصاد ایران بود.

    وی تصریح کرد: این جزو سیاستهایشان بود و تلاطم هایی در بازار ارز ایران ایجاد شد و دولت به ناچار سیاست های جدید ارزی را اتخاذ کرد. اگر نقدی متوجه دولت باشد این است که اگر یکماه زودتر این سیاست ها را در پیش می گرفت موثرتر بود.

    جهانگیری گفت: دشمنان ما تعبیرشان این است که به جنگ اقتصاد ایران آمده اند و می خواهند اقتصاد ایران را زمین گیر کنند و فشارهای آنچنان از این محل به مردم ایران باید وارد می‌کند که مردم ایران از این فشارها به تنگ بیایند و من به مردم ایران عرض می کنم همه تدابیر اتخاذ شده و هیچ اتفاق منفی در اقتصاد ایران نمی افتد.

    معاون اول رییس جمهور گفت: هر تصمیم جدیدی آمریکایی ها بگیرند منجر به بی آبرویی آنها می شود که به هیچ توافق بین المللی پایبند نیستند، توافقی که چندین سال و در دوره اخیر 18 ماه برای آن مذاکره شد و ایران هم به همه تعهداتش عمل کرده و او که عمل نمی کند با قلدری، آمریکاست.

    این عضو کابینه با اشاره به سیاست های ارزی دولت خاطرنشان کرد: کار خیلی خوبی صورت گرفته و ایجاد ثبات اقتصادی در کشور از وظایف دولتهاست. وی با تشکر از فعالان اقتصادی و نظام بانکی وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد و جهاد کشاورزی گفت: تصورم این بود حدود دوماه برای ثبات بازار طول بکشد خوشبختانه یکماه نرسیده جلسه برگزار شد.

    جهانگیری گفت: وضع اقتصاد کشور خوب است ولی برخی اصرار دارند بگویند وضع بد است در حالی که ما در منطقه ملتهبی هستیم اما وضع خوبی داریم و در سال گذشته شاخص های خوبی داشتیم.

    وی گفت: به فضل الهی وضع اقتصاد کشور خوب است خودم واقعا گاهی اوقات به عنوان یک شهروند علاقمند به ایران و علاقمند جمهوری اسلامی از این دلم می گیرد که بعضی ها اصرار دارند بگویند ایران در شرایط بدی قرار دارد.

    جهانگیری ادامه داد: کارهای خوبی انجام شده فضای کارمان خوب پیش رفته، حدود 50 میلیارد دلار تفاهمنامه امضا کردیم برای استفاده از خط های فاینانس، بیش از 30 میلیارد دلار با دولت ضمانت‌نامه صادر کردیم، با وجود این در چنین اقتصادی ضعف هایی هم وجود دارد.

    معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: می دانیم مردم در معیشتشان مشکل دارند، مردمی که فرزندانشان بیکارند مشکل دارند و تکلیف داریم با رشد اقتصادی اشتغال زایی کنیم. وی با تاکید بر اینکه ما مصمم هستیم اقتصاد کشور را به خوبی اداره کنیم‌ گفت: باید مردانه پای اداره ایران ایستاد و ما مشکل غیر قابل حلی نداریم، هر مشکلی با فرصت ها و توانمندی های موجود قابل حل است اقتصاد ما باید به همت همه از ثبات کامل برخوردار باشد.

    جهانگیری گفت: حدود 200 میلیارد دلار صادرات و واردات کشور است در حالی که همه ارز داد و ستد خیابان ها به چند میلیون دلار هم نمی رسد و در قبال همین چند میلیون بیاییم درباره تجارت خارجی 200 میلیارد دلاری اظهارنظر منفی کنیم؟

    وی تصریح کرد: آقای سیف گزارش داد که 6.5 میلیارد دلار ارز تخصیص شده طی همین مدت کمتر از یکماه و به بخش عمده آن فروش رفته و صادرکنندگان و وارد کنندگان با همین قیمت 4200 تومان به فعالیتشان ادامه دادند و صادرکنندگان با همین نرخ بیش از یک میلیارد دلار ارزشان را به نظام بانکی فروختند و این به این معنی است که اقتصاد کشور با سرعت بیشتری نسبت به گذشته به کارش ادامه می دهد.

    معاون اول رییس جمهور گفت: اصلاح سیاست با نیت ثبات اقتصادی ممکن است در روزها و هفته های اول نواقصی را نشان دهد و این اصلاح نیازمند به زمان دارد اگرچه که خوشبختانه تقریبا در کالاهای اساسی دارو و مواد اولیه کارخانجات مشکلی نداشتیم، ضعف ما در اطلاع رسانی است. باید اطلاع رسانی شفاف کنیم و مردم را در جریان قرار دهیم و هیچ دغدغه ای برای اقتصاد امسال نداریم و با این تنظیماتمان ما را برای هر شرایط دیگری آماده می کند.

    جهانگیری تصریح کرد: برنامه ما این است که اگر حتی منابع ما محدودتر هم شود می توانیم آن را مدیریت کنیم و اگر حتی منابع بیشتر شود محدودیت ها را به راحتی می توانیم کاهش دهیم.
    معاون اول رییس جمهور با بیان این که از اتخاذ سیاست های جدید ارزی همه دستگاه ها و نهادها حمایت کردند گفت: من نامه ای به مقام معظم رهبری نوشتم با این تقاضا که قوه قضاییه، نیروهای امنیتی، صدا و سیما و دستگاه‌های مختلف حمایت کنند، دستوری که مقام معظم رهبری دادند، از فردای آن روز یک عزم ملی در قوای سه‌گانه، در نهادهای حاکمیت، در فعالان اقتصادی به فضل الهی در نظام بانکی وجود دارد که این کار با سرعت بیشتر ادامه یابد.

    وی از تشکیل کمیته ای در بانک مرکزی خبر داد که هر روز در آن جلسه ای برگزار و نواقص سیاست های جدید را بررسی و راهکارهای جدید اتخاذ می کند، بنابراین اگر کسی درخواست پیشنهادی دارد ارائه کند تا در این کمیته بررسی شود و بانک مرکزی آمادگی دارد هر نیاز واقعی را تامین کند.

    جهانگیری درباره تامین کالاهای اساسی که از یارانه استفاده می کنند گفت: با سیاست های اتخاذ شده کالاهای اساسی با تغییر نرخ ارز نباید افزایش قیمت یابد و در کالاهای دیگر نیز اگر روزنه هایی برای سوء استفاده وجود دارد مثلا درباره نرخ مس باید وزارت صمت راه سوء استفاده را ببندد.

    برچسب ها