عصر خودرو

برنامه اعطای وام بانک سرمایه گذاری توسعه آسیا به اعضا

عصر بازار- چین اعلام کرد که بانک سرمایه گذاری توسعه آسیا موسوم به (AIIB) که این کشور مبتکر راه اندازی آن است، در نظر دارد در پنج سال اول فعالیت خود وام های قابل توجهی به اعضایش بپردازد.

برنامه اعطای وام بانک سرمایه گذاری توسعه آسیا به اعضا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایرنا، بر اساس آنچه ارزیابی های آماری نشان می دهد میزان این وام ها در پنج و یا شش سال اول تاسیس این بانک سالانه بین 10 تا 15 میلیارد دلار خواهد بود.
    «جین لی چون» رئیس سرمایه گذاری توسعه آسیا که مراسم انتصاب وی در ماه جاری و زمان تشکیل اولین نشست هیات مدیره آن نیز ماه آینده (اواخر دی ماه) خواهد بود، گفت که این بانک برای توسعه طرح های آسیایی ضمن تقویت ارتباط با کشورهای این قاره وام هایی در نظر خواهد گرفت.
    وی در مصاحبه ای در پکن ضمن تکذیب اینکه چین قصد مالکیت مطلق بر این بانک را دارد، گفت: این بانک متعلق به چین و یا کشور خاصی نیست بلکه به همه اعضای آن تعلق دارد.
    رئیس بانک مذکور که فعالیت آن از ابتدای سال آینده میلادی رسما آغاز می شود به نام کشورهایی که قرار است این وام ها در اختیارشان قرار بگیرد، اشاره ای نکرد.
    با این حال روزنامه «چاینا دیلی» می نویسد که نزدیک به 30 کشور دیگر نیز تقاضای عضویت در این بانک را داده اند که با این حساب میزان سرمایه بانک از 100 میلیارد دلار اولیه هم فراتر خواهد رفت.
    این بانک بر اساس آنچه چین - اصلی ترین سهامدار آن - پیشتر اعلام کرده بود، قرار است با سرمایه ای در حدود 100 میلیارد دلار تشکیل شود.
    از این مبلغ نزدیک به 30 درصد، معادل 30 میلیارد دلار از سرمایه اولیه بانک را دولت پکن تامین کرده است.
    رئیس بانک سرمایه گذاری توسعه آسیا همچنین یادآور شد که این بانک فقط مختص اجرای طرح در آسیا نخواهد بود و اگر تجربه ای موفق داشته باشد، طرح هایی را در اروپا و هر نقطه دیگر از جهان اجرا خواهد کرد.
    این بانک بیش از 50 عضو دارد و چین اعلام کرده است برای اعطای وام به کشورهای مختلف لازم است از تجربه بانکداری کشورهای پیشرفته استفاده شود.
    یکی از علت هایی که بسیاری از کشورهای اروپایی وارد این بانک شدند، پیروی از درخواست انگلیس برای ورود به بانک به عنوان عضو موسس در شش ماه قبل بود.
    جمهوری اسلامی ایران نیز هجدهم فروردین ماه جاری به عنوان سی و چهارمین عضو و البته به عنوان عضو هیات موسس این بانک پذیرفته شد.
    بانک سرمایه گذاری آسیا نهاد توسعه چند جانبه است که سرمایه آن بیشتر در زمینه ساخت تاسیسات زیربنایی اختصاص داده می شود.
    نخستین یادداشت تفاهم ایجاد بانک سرمایه گذاری طرح های زیرساختی آسیا در اکتبر سال 2014 در پکن به امضا رسید تا با مشارکت 27 کشور و 100 میلیارد دلار سرمایه در پکن تاسیس شود.