عصر خودرو

قائم مقام بانک مرکزی عنوان کرد:

اقتصاد ایران آماده پذیرش سرمایه‌گذاران خارجی

عصر بازار- قائم مقام بانک مرکزی یکی از سیاست های اقتصادی ایران را برقراری ارتباط و گسترش همکاری ها با کشورهایی آسیایی عنوان کرد و افزود: شرایط اقتصادی ایران از آمادگی کافی برای سرمایه گذاری خارجی برخوردار است.

اقتصاد ایران آماده پذیرش سرمایه‌گذاران خارجی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، اکبر کمیجانی در دیدار با سفیر فیلیپین و هیات سرمایه گذاری مشترک از کشورهای فیلیپین و چین با اشاره به بهبود شرایط اقتصادی ایران طی چند سال اخیر، گفت: اقتصاد ایران همزمان با روی کار آمدن دولت جدید و در روزهای آغازین دولت یازدهم به دلیل وضع تحریم های ناعادلانه، با محدودیت هایی در سطح بین المللی روبه رو بود ولی با آغاز مذاکرات با کشورهای 1+5 انتظارات در فضای اقتصادی رو به منطقی شدن گذاشت.

    وی با اشاره به دستیابی به بالاترین رشد اقتصادی در سال 1395 افزود: با دستیابی به توافق برجام در سال 1395، دولت و بانک مرکزی توانست اثرات سیاست های اقتصادی خود را طی چهار سال قبل از آن، در رشد اقتصادی کشور مشاهده کند. به بیان دیگر یکی از نتایج توافق برجام، افزایش  رشد اقتصادی و دستیابی به رشد حدود 12.5 درصد می باشد که البته بخش عمده این رشد حاصل از درآمد نفت بوده است؛ در مجموع، علاوه بر رشد بخش نفت و گاز، سایر بخشهای اقتصادی نیز دارای رشد مثبت بوده اند.

    این مقام مسئول بانک مرکزی با بیان اینکه اقتصاد ایران پیش از دستیابی به توافق برجام از دستاوردهای این مذاکرات بهره مند شده بود، گفت: در این راستا تورم از نزدیک به سطح 40 درصد در ماه های آغاز به کار دولت یازدهم به سطح تک رقمی و در حدود 9 درصد در دو سال گذشته رسیده است.

    قائم مقام بانک مرکزی با بیان اینکه در دوران پسابرجام، اقتصاد ایران از رکود فاصله گرفته است، اظهار کرد: خوشبختانه با اجرایی شدن برجام، اقتصاد ایران از رکود و رشد منفی اقتصادی سال های آغاز به کار دولت یازدهم فاصله گرفته است و در این مدت شاخص های  اقتصادی مانند رشد اقتصادی، تورم و تراز پرداخت های کشور در شرایط مطلوب و مناسبی قرار دارند.

    کمیجانی با بیان اینکه شرایط اقتصادی کشور از آمادگی کافی برای سرمایه گذاری خارجی برخوردار است، عنوان کرد: یکی از اصلی ترین سیاست های اقتصادی ایران، برقراری ارتباط و گسترش همکاری ها با کشورهای آسیایی به ویژه کشورهای جنوب شرقی آسیا بوده است؛ در همین راستا و طی سالیان اخیر ایران و کشورهای جنوب شرقی آسیا مانند چین، کره جنوبی، مالزی، ‌ فیلیپین، ‌اندونزی و ... از سطح همکاری های مطلوبی با یکدیگر برخوردار بودند.

    وی در ادامه خاطرنشان کرد: گسترش روابط بانکی، پیش نیاز همکاری های اقتصادی و تجاری است و در این باره از آمادگی لازم برای بسط و گسترش همکاری ها میان بانک های ایران و نیز بانک های مرکزی طرفین برخورداریم.

    همچنین در این جلسه، «خوزه دونیشیا» نماینده ویژه رییس جمهوری فیلیپین و رئیس هیات سرمایه گذاری، تحولات اخیر در منطقه ایران و به ویژه در حوزه های اقتصادی و سیاسی را از موجبات همکاری ها میان دو طرف دانست و گفت: ما مطمئن هستیم که ایران می تواند شریک تجاری مهمی برای ما باشد و دولت فیلیپین از آمادگی کافی برای گسترش روابط بانکی با ایران برخوردار است.

    وی در ادامه افزود:‌ در حال حاضر فیلیپین و چین به دنبال گسترش همکاری ها و روابط تجاری مشترک با ایران به ویژه در حوزه پتروشیمی هستند. خاطرنشان می شود، هیات فیلیپین و چینی به ریاست نماینده ویژه رییس جمهوری فیلیپین و رئیس هیات سرمایه گذاری، صبح روز دوشنبه با قائم مقام بانک مرکزی دیدار و درخصوص سرمایه‌گذاری فعالان تجاری این کشورها در ایران به ویژه در حوزه پتروشیمی بحث و گفت و گو کردند.

    برچسب ها