عصر خودرو

رییس اتاق بازرگانی تهران:

تعیین ۳ اولویت اقتصاد ایران

عصر بازار- رییس اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: صندوق بین المللی پول ۳ اولویت اصلاح ساختار مالی، یکسان سازی نرخ ارز و قاعده مندکردن بازارهای مالی را برای اقتصاد ایران توصیه کرده است.

تعیین ۳ اولویت اقتصاد ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، مسعود خوانساری صبح امروز (سه شنبه) و در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: نمایشگاه کتاب از دوازدهم تا ٢٢ اردیبهشت دایر است و ما نیز غرفه امین الضرب را دایر کردیم تا کتاب ها و مجلات اعضای اتاق در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گیرد.

    وی با اشاره به آخرین گزارش صندوق بین المللی پول درباره ایران گفت: یکی از موارد مهم اصلاح نظام بانکی است که مهم ترین اولویت کشور عنوان شده و اهمیت آن کمتر از برجام دانسته شده است.

    خوانساری ادامه داد: صندوق بین المللی پول 3 اولویت اصلاح ساختار مالی، یکسان سازی نرخ ارز و قاعده مندکردن بازارهای مالی را برای اقتصاد ایران توصیه کرده است. وی تصریح کرد: روزانه هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه می شود و این رشد نقدینگی ٢٣.٣ درصد بیشتر از حد متوسط منطقه و ٣ برابر عربستان است.

    رییس اتاق بازرگانی تهران به بحران صندوق های بازنشستگی اشاره کرد و افزود: یک سوم از بودجه کشور صرف پرداخت به صندوق های بازنشستگی می شود. رییس اتاق تهران به برداشت بانک ها از بانک مرکزی و وابستگی آنها به بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: معلوم نیست اگر یک روز فشار زیاد باشد و بانک مرکزی ٢ ساعت تزریق پول به بانک ها را قطع کند، چه رخ خواهد داد.

    وی سیاست های ارزی جدید و مشکلاتی که برای فعالین اقتصادی به وجود آورده را یادآور شد و اظهارداشت: ای کاش همه پیش بینی ها را دولت انجام می داد و بعد آن را اجرا می کرد.
    خوانساری گفت: بارها در سال های گذشته بر اهمیت یکسان سازی ارز تاکید کردیم؛ بهترین زمان اجرای ارز تک نرخی اوایل کار دولت یازدهم بود که جامعه نیز از نظر روانی آمادگی داشت.

    وی اظهارداشت: بحران ارزی از سال ٩٥ با اجرای FATF و انتقال ارز پتروشیمی ها رخ داد؛ بعد از آن توافق آمریکا و امارات بود زیرا که ٨۰ درصد جا به جایی پول ایران به دلیل تحریم ها در امارات انجام می شد.

    خوانساری ادامه داد: اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در امارات نیز باعث شد تا نقل و انتقال پول به ایران مشکل و هزینه بر شود. رییس اتاق تهران همچنین موضوع خروج سرمایه از کشور را دیگر عامل بحران ارزی عنوان کرد و گفت: رقم ٤٢۰۰ تومان برای دلار واقعی نیست ولی پیشنهاد مشخص داریم که قیمت براساس تورم تعدیل شود.

    وی اظهارداشت: در سیاست جدید صرافی ها از گردونه فعالیت خارج شده اند ولی تقاضای ما این است که صرافی های مجاز بتوانند فعالیت کنند زیرا قیمت پول در اروپا و چین و ترکیه متفاوت است.

    خوانساری به فهرست کالاهایی که ارز برای واردات نیاز دارند گفت: مشکلاتی در این زمینه وجود دارد و برخی از فعالین اقتصادی در زمان مراجعه نتوانسته اند تا ارزی دریافت کنند؛ همچنین ارز مسافرتی و دانشجویی تعیین تکلیف نشده است.

    رییس اتاق تهران درخواست دیگر فعالین اقتصادی را فروش ارز صادراتی به قیمت توافقی بین صادرکننده و خریدار در صرافی های مجاز اعلام کرد و گفت: این موضوع البته باید شفاف باشد. این موضوع باعث می شود که قیمت ارز به طور واقعی کاهش یابد.

    وی با اشاره به قیمت دلار در بازار سیاه و آزاد گفت: قیمت دلار دارای حباب است و واقعی نیست؛ قطعا اگر صبر کنیم به ثباتی در بازار خواهیم رسید. خوانساری تاکید کرد که به دلیل نوسان نرخ ارز بی ثباتی در بازار به وجود آمده و امیدوار هستیم که دولت با صداقت مشکلات خود را با مردم در میان بگذارد.

    همچنین در ادامه این نشست، فریال مستوفی رییس مرکز سرمایه گذاری خارجی اتاق بازرگانی تهران گزارشی از فعالیت های این مرکز ارائه کرد. وی اعلام کرد که هر ساله روز سرمایه گذاری با کمک اتاق های شهرستان ها در کشور برگزار خواهد شد.

    از سویی خان بیگی و مال میری کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی درباره قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار ارائه کردند.

    برچسب ها