عصر خودرو

با رشد موجودی انبارهای بورس چین رخ داد؛

افت ۰.۲ درصدی بهای فلز سرخ

عصر بازار- رشد موجودی انبارهای مس، بلای جان قیمت این فلز در معاملات صبح امروز شانگهای شد به طوری که افزایش ۱۵ هزار تنی (۶ درصدی) موجودی مس در انبارهای بورس چین، سبب افت قیمت این فلز به میزان ۰.۲ درصد شد.

افت ۰.۲ درصدی بهای فلز سرخ
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالاخبر ، امروز (دوشنبه 17 اردیبهشت) بورس فلزات لندن به دلیل روز بانک (تعطیلی اولین دوشنبه ماه مِی) تعطیل است.

    انتشار داده‌های اقتصادی چین حاکی از رشد قدرتمند دومین اقتصاد بزرگ جهان در ماه آوریل بود. تولید صنعتی چین که سهم به‌سزایی در رشد اقتصادی این کشور آسیایی دارد، افزایش قابل توجهی داشت. آمار تجارت این کشور نیز بیانگر افزایش صادرات به‌رغم تشدید تنش‌های تجاری میان این کشور با ایالات متحده آمریکا بود. رشد اقتصادی چین، تأثیر مستقیم بر صعود بازار فلزات پایه به ویژه مس دارد.

    طبق آخرین گزارش هفتگی شورای نظارت بر معاملات سلف بورس نیویورک، خالص موقعیت خرید بازارهای طلا و مس در هفته منتهی به یک مِی، با کاهش همراه بود. بازار مس در آمریکا، چندان از وضعیت رکودی که از سال گذشته گریبانش را گرفته، رها نشده است.

    جمهوری دموکراتیک کنگو- یکی از تولیدکنندگان مطرح مس در جهان و بزرگترین تولیدکننده مس در آفریقا- به گفته معدن‌کاران این خطه، از قوانین دست‌وپاگیر معدنی رنج می‌برد و این عامل می‌تواند مانع رشد تولید این کشور در سال جاری و سال‌های آتی باشد. با این وجود، بر اساس گزارش رویترز از اسناد مرتبط، دولت کنگو با درخواست شرکت‌های بزرگ معدنی جهت تغییر قوانین سخت این کشور، موافقت نکرده است. شرکت‌های بزرگ معدنی، متفق‌القول‌اند که محیط قانونی صنایع معدنی این کشور، مانع جذب سرمایه‌گذاری‌های بیشتر می‌شود.

    قیمت مس که از اواخر سال 2016 جهت حرکت خود را تغییر داد و به‌رغم افت و خیزهای متعدد، روند صعودی پیش گرفت؛ محرک افزایش سطح تولید بسیاری از شرکت‌های معدنی و حتی راه‌اندازی مجدد برخی واحدهای تعطیل شده بود. این صعود قیمت که معدن‌کاران را برای کسب سود بیشتر تحریک کرده بود، اکنون موجب افزایش موجودی انبارهای مس در بورس‌های سراسر جهان (اعم از لندن، شانگهای و کامکس) شده و از رشد بیشتر ارزش این فلز صنعتی جلوگیری می‌کند. با این وجود، پتانسیل بازار مس بسیار بیشتر است و در آینده کوتاه‌مدت شاهد صعود قیمت تا سطوح بالاتر نیز خواهیم بود .

    برچسب ها