عصر خودرو

کاهش قیمت نفت، اقلیم کردستان عراق را بدهکار کرد

عصر بازار- قیمت نفت کاهش یافته و به دلیل هزینه‌های مقابله با داعش، دولت اقلیم کردستان عراق از عمل به تعهدات خود در برابر شرکت های نفتی ناتوان شده است.

کاهش قیمت نفت، اقلیم کردستان عراق را بدهکار کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم  ، دولت اقلیم کردستان عراق، برای سومین ماه متوالی به شرکت های بین المللی نفتی فعال در این منطقه خودمختار عراق پول پرداخت کرده و می گوید قصد دارد اجازه دهد تولید نفت ادامه پیدا کند.
    دولت اقلیم کردستان عراق در بیانیه ای اعلام کرد، وقتی صادرات افزایش پیدا کند یا قیمت نفت مجددا افزایش یابد، این پرداخت ها بیشتر خواهد شد. دولت گفته آزاد سازی این منابع مالی در ادامه پرداخت های ماه های سپتامبر و اکتبر است که در طی آنها 75 میلیون دلار به شرکت های نفتی پرداخت شد.
    شرکت های گالف کی استون پترولیوم، جنل انرژی و دی ان او منتظر بودند بابت روزانه حدود 300 هزار بشکه نفتی که در ماه نوامبر به صورت مشترک تولید کرده اند پول دریافت کنند. ارزش سهام شرکت گالف کی استون روز سه شنبه در بورس لندن با 2.3 درصد افزایش به 22 پنس رسید و سهام شرکت های جنل و دی ان او نیز به ترتیب با 2.6 و 1.3 درصد رشد همراه بود.
    اقلیم کردستان عراق در ماه اوت وعده داده بود که پرداخت های منظم ماهیانه به شرکت های نفتی را پس از 8 ماه وقفه که  از اختلافات  اربیل و بغداد بر سر نحوه فروش نفت این منطقه ناشی شده بود، مجددا از سر بگیرد. افت قیمت نفت و هزینه مبارزه با داعش موجب شده تا اقلیم کردستان عراق در تامین هزینه های خود با مشکل مواجه شود.
    شعله لبینجو، تحلیلگر مسائل نفتی در لندن گفت: «هرگونه پرداختی که در این شرایط صورت می گیرد امیدوار کننده است، اما نمی تواند تغییر دهنده شرایط باشد.» وی افزود، این پرداخت ها به شرکت ها اجازه می دهد تا هزینه های خود را مدیریت کنند، اما به اندازه کافی زیاد نیستند تا بتوانند بدهی کردستان عراق به شرکت های نفتی را کاهش دهند.
    بر اساس اعلام این شرکت ها، 3 شرکت مذکور بابت محموله های صادراتی قبلی 1.7 میلیارد دلار از اربیل طلب دارند. مقامات ارشد شرکت های دی ان او، جنل و گالف کی استون گفتند، اگر این بدهی ها پرداخت نشود، افزایش تولید در این منطقه امکان پذیر نیست. بر اساس گزارش رسمی ای که امروز منتشر شد، اربیل از ابتدای امسال تا اواسط نوامبر 3.3 میلیارد دلار از محل فروش مستقیم نفت و 1.98 میلیارد دلار از محل صادرات مشترک با دولت مرکزی عراق درآمد کسب کرده است.
     

    برچسب ها