عصر خودرو

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس

افزایش قیمت‌ ارز کاذب است

عصر بازار- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: افزایش قیمت ارز کاذب است و دلیل آن نگرانی از تصمیمات درباره برجام، تحریم‌های جدید و درآمدزایی با سودهای کلان در بازار ارز به شمار می‌رود.

افزایش قیمت‌ ارز کاذب است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، محمدرضا منصوری درباره دلایل افزایش قیمت ارز با وجود سیاست‌های در نظر گرفته شده توسط بانک مرکزی گفت: عرضه و تقاضا در اقتصاد تعیین کننده قیمت محسوب می‌شود و ارز نیز تابع این فرمول است؛ سیاست‌های دولت و بانک مرکزی به صورت موقتی تاثیر داشت اما در این میان افزایش کاذب تقاضا به دلیل نگرانی از تصمیمات درباره برجام، تحریم‌های جدید و درآمدزایی با سودهای کلان در بازار ارز باعث شده است تا قیمت ارز به دلایل وضعیت روانی حاکم در بازار به صورت پلکانی رشد پیدا کند.

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: مشکل اصلی بازار سرمایه کشور، نبود بازار و سازوکار تولید و صادرات به منظور ارزآوری و افزایش درآمدهای ارزی کشور است؛ همین مسئله باعث شده تا هزینه‌های ارزی از تولید درآمدهای ارزی سبقت بگیرد و کشور با مشکلاتی مواجه شود و کاملا طبیعی است که بدین ترتیب با افزایش فاصله پول، ارزش ریال کاهش شدیدی پیدا کند و قیمت دلار سرکوب نمی‌شود.

    منصوری تاکید کرد: درآمدهای ایران از صادرات به خصوص در حوزه نفت به دلیل مشکلات تصفیه بانکی کاهش شدیدی پیدا کرده است. همچنین ثبات نرخ ارز در سال‌های گذشته با وجود افزایش پلکانی تورم در این چندسال باعث شده فشار زیادی به دولت وارد شود.

    وی با بیان این که دولت باید هزینه‌های ارزی خود را کاهش دهد، اظهار داشت: دولت باید این مسئله را شفاف به مردم بگوید که درآمدهای ارزی ایران نسبت به هزینه‌ها کمتر است و برای حل مشکلات ایجاد شده باید هزینه‌های ارزی را کاهش و همچنین همانطور که مقام معظم رهبری تاکید کردند با حمایت جدی در زمینه تولید کالای ایرانی و ایجاد راه‌های صادرات درآمدهای ارزی را افزایش دهد.

    برچسب ها