عصر خودرو

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد:

افزایش ۱۰ میلیارد دلاری واردات در سال ۹۶

عصر بازار- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه توان ظرفیت سازی برای نداریم و در مواقعی که بازار تشنه است، نمی توانیم بار مناسب را فراهم کنیم، گفت: اگرچه در سال ۹۶ در بخش صادرات سه درصد رشد داشتیم، اما ۱۰میلیارد دلار در بخش واردات کشور اضافه شد.

افزایش ۱۰ میلیارد دلاری واردات در سال ۹۶
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، مجتبی خسرو تاج در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان با اشاره به اینکه در سال گذشته 47 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشتیم که نسبت به سال گذشته که 44 میلیارد دلار بود سه درصد رشد داشت، اظهار کرد: افزایش سه میلیارد دلاری صادرات نتیجه تلاش تمام صادر کنندگان کشور است.

    وی هم چنین افزود: در یک ماهه فروردین ماه 97 نیز بر اساس گزارشات با رشد 15 درصدی صادرات غیرنفتی  روبرو بودیم.

    رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه امید می رود به اهداف برنامه ششم توسعه که با رشد سالیانه 21.7 درصد دست یابیم، افزود: در نظر سنجی که در استان ها انجام شد به غیر از چند استان اصلی که هنوز جواب قطعی را ندادند (حاصل 23 استان) اعلام شد که پروژه های مختلفی در طول سال جاری به بهره برداری می رسد که برابر با هشت  میلیارد دلار است.

    وی با بیان اینکه علاوه برمشکل  بازاریابی مشکل دیگری وجود دارد، تصریح کرد: توان ظرفیت سازی نداریم و در مواقعی که بازار تشنه است مانند روسیه که نمی توانیم بار مناسب برای آن فراهم کنیم و یک فروشگاه زنجیره ای را به طور مرتب و منظم پاسخگو باشیم.

    خسرو تاج با تاکید بر اینکه ظرفیت سازی در داخل بسیارمهم است و تنها بحث فیزیکی مطرح  نیست، خاطرنشان کرد: نیازمند توانمند سازی بنگاه ها، انواع و اقسام نرم افزارها  و تسهیلاتی سهولت بهش برای صادرات در داخل کشور هستیم.

    وی با بیان اینکه اگرچه در سال گذشته در بخش صادرات سه درصد رشد داشتیم اما 10میلیارد دلار در بخش واردات اضافه شد، اظهار کرد: سال گذشته در بخش خشکبار 1.7 میلیارد دلار صادرات داشتیم که نسبت به سال گذشته 95 هشت درصد رشد منفی داشت.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در بخش محصولات دامی به غیر از آبزیان در اکثر محصولات کاهش  داشتیم و رشد آنچنانی حاصل نشد و تراز تجاری  در بخش دامی بیش از 600 میلیون  دلار منفی است، بنابراین دراین صنعت به صورت جدی باید کار کرد، هم چنین در بخش آبزیان حدود 30 درصد رشد صادرات حاصل شد.

    وی با اشاره به اینکه در حوزه شیرینی و شکلات با صادرات 685 میلیون دلار شاهد رشد 21 رشد در این صنعت بودیم، گفت: تراز این صنعت در تمام بخش ها مثبت است هم چنین صادرات بخش صنایع تبدیلی همچون انواع کنسرو، رب و... بالای یک میلیارد دلار بود و با 13 درصد رشد در تمام اقلام مثبت است.

    خسرو تاج ادامه داد: در بخش گیاهان دارویی علیرغم اینکه کشور ظرفیت خوبی دارد، اما متاسفانه بخش گیاهان دارویی تراز تجاری کشور منفی است، هم چنین تراز تجاری بخش میوه و تره بار یک میلیارد و 121 میلیون دلار است  که در سال گذشته به جز محصول خیار،31 درصد رشد داشته است.

    وی با اشاره به اینکه در بخش صنعت درسال گذشته (شوینده ها و رنگ) شاهد رشد صادراتی خوبی بودیم و در مواد آرایشی تراز تجاری کشور منفی بود، گفت: در بخش صنعت فولاد اگر چه خوب کار شده است، اما برای نیاز داخلی در اقلام مختلف صادرات ورق 54 درصد کاهش یافته به گونه ای که حجم زیادی ورق وارد کشور شده است.

    رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه بهتر است در اتاق بارزگانی سامانه ای طراحی شود تا وارد گنندگان و صادرات کنندگان از آن استفاده کنند، خاطر نشان کرد: مدت زمان در نظر گرفته شده برای صادرات شش ماه است و اگر صادرکننده ای بعد از مدت 6 ماه در بحث صادرات نتوانست اقدام کند این مدت تمدید می شود تا مشکلات صادرات رفع شود. در واردات نیز ارز متقاضی نداریم و محل ارزی هر شخصی که تمایل به واردات دارد باید مشخص شود.

    وی ادامه داد: در سال گذشته طی صحبت هایی که با نمایندگان مجلس صورت گرفت، عنوان کردیم که حداقل چهار هزار میلیارد تومان، برابر 2 درصد میعانات گازی و پتروشیمی کنار بگذاریم و اگر این مقدار پول در اختیارمان باشد با حدود سه درصد میانگین می توان از صادرات حمایت کنیم.

     

    برچسب ها