عصر خودرو

تورم در ایران در کدام سال بیش از صد در صد شد؟

عصر بازار- بررسی آمارهای بانک مرکزی در خصوص هشتاد سال نرخ تورم در ایران نشان می دهد، دهه بیست صدر نشین افزایش نرخ تورم در ایران طی هشت دهه اخیر است.

تورم در ایران در کدام سال بیش از صد در صد شد؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خبرآنلاین، بررسی آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی در خصوص نرخ تورم نشان می‌دهد دهه بیست ایران بالاترین نرخ تورم را در سال های اخیر شاهد بوده است.

      بررسی ها نشان می دهد نرخ تورم در ایران پس از سال 1320، همزمان با اشغال کشور از سوی متفقین رو به افزایش گذاشت به طوری که در برخی نقاط تهران قحطی ناشی از کمبود مواد غذایی و گرانی آن کشته های فراوانی را نیز گرفت.

    ایران در شهریور 1320 از سوی روسیه و انگلستان اشغال شد و سال پس از آن نیروهای آمریکایی نیز به اشغالگران پیوستند.

    بر اساس این گزارش نرخ تورم در ایران در سال 1320 ، اولین سال اشغال به 49.5 درصد رسید و در سال پس از آن یعنی سال 1321 به 96.2 درصد رسید و در سال 1322 سد صد در صدی شدن را شکست و نرخ 110.5 درصد را ثبت کرد. دولت وقت با اتخاذ سیاست کنترل تورم در صدد مهار بحران برآمد.نرخ تورم در سال های 1323 برابر با 2.7 درصد و در سال 1324 ، یعنی سال پایانی جنگ جهانی دوم 14.4- درصد اعلام شده است.

    دهه هفتاد

    پس از پیروزی انقلاب اما ، در حالی که ایران درگیر جنگی هشت ساله که به طولانی ترین جنگ قرن بیستم شهرت دارد، شد اما نرخ تورم در محدوده ای کنترل شده گام بر می داشت و جریان تامین کالا با استفاده از سهمیه بندی و کوپن و ... مدیریت می شد.

    پس از پایان جنگ تحمیلی، با اجرای سیاست تعدیل اقتصادی و بازسازی اما نرخ تورم بار دیگر رو به افزایش گذاشت و در دهه هفتاد، این نرخ رای دومین بار در تاریخ تدوین آمار تورم و اولین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی رکورد شکست.

    روند رو به رشد تورم از سال 1370 آغاز شد و نرخ تورم از 9 درصد در سال 1369 به نزدیکی 21 درصد دراین سال افزایش یافت.

    سال بعد از آن نرخ تورم پا به محدوده 24.4 درصد گذاشت و سال 1372 نیز تورم 22.9 درصدی شد. سال های 1373 و 1374 نیز نرخ تورم 35.2 درصدی و 49.4 درصدی اعلام شد تا بالاخره با عقب نشینی دولت وقت از سیاست تعدیل بار دیگر کنترل نرخ تورم در دستور کار دولت قرار گیرد. 

    دهه نود

    تورم اما در سومین رکورد شکنی خود در دهه 90، هر چند رکورد دهه هفتاد را نشکست اما فشار اقتصادی شدیدی را به توده مردم وارد کرد.

    در سال 1391، پس از تنگ شدن حلقه تحریم ها و اعمال تحریم های نفتی اروپا علیه ایران، نرخ تورم روند رو به رشد خود را ادامه داد و از محدوده 30 درصدی فراتر رفت.

    نرخ تورم در سال 1390 تا 1392 به ترتیب برابر با 21.5 درصد، 30.5 درصد و 34.7 درصد از سوی بانک مرکزی گزارش شده است.دولت یازدهم اما در پنج سال گذشته کنترل نرخ تورم را در دستور کار قرار داده و برای اولین بار در چهل سال اخیر دو سال پیاپی ایران تورم تک رقمی را دراقتصاد خود ثبت کرده است. 

    ریشه طوفان‌های تورمی

    هر چند تورم همپای دیرپای اقتصاد ایران در سال هشتاد سال اخیر تلقی می شود اما بررسی ها نشان می دهد طوفان های تورمی در سه دوره از راه رسیده است، دهه بیست، دهه هفتاد و دهه نود.متهم ردیف اول طوفان تورمی دهه بیست، اشغال ایران، متهم ردیف دوم طوفان تورمی دهه هفتاد، آغاز بازسازی همزمان با اجرای سیاست تعدیل اقتصادی و دلیل اصلی مهارگسیختگی آن در دهه نود، تشدید تحریم ها در کنار بی انضباطی شدید پولی و مالی بوده است.

    در عین حال افزایش وابستگی به نفت پس از دهه پنجاه، خود عاملی ساختاری برای رشد تورم و دو رقمی بودن آن طی چهل سال اخیر تلقی می شود. 

    جدول زیر نشان دهنده نرخ تورم در ایران از سال 1316 تا سال 1396 است.

    برچسب ها