عصر خودرو

سفیر قبرس:

خروج آمریکا از برجام بر روابط ایران و اروپا اثر ندارد

عصر بازار- سفیر قبرس در تهران با تاکید بر اینکه خروج آمریکا از برجام بر روابط ایران و اروپا تاثیری نمی گذارد، گفت: این توافق برای جامعه جهانی سودمند است.

خروج آمریکا از برجام بر روابط ایران و اروپا اثر ندارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، «آندریاس پ.کوزوپیس» توضیح داد: برجام برای ایران نیز سودمند است و به توافق های بزرگ منجر می شود. از این رو، اعضای اتحادیه اروپا حامی توافق هسته ای اند و مواضع مشترکی در این باره دارند.
    وی تصریح کرد: علاقه مندی طرف های اروپایی به ماندن ایران در این توافق است.
    سفیر قبرس در تهران گفت: اروپا موضعی مشترک درباره این توافق دارد و اعتبار برجام را به باقی ماندن ایران می داند؛ زیرا با خروج آن، توافق هسته ای اعتبار خود را از دست می دهد.
    کوزوپیس افزود: وجود برجام، اطمینان بخشی به توافق های دیگر بین ایران و اروپاست و باید به این توافق مهم احترام گذاشت.
    «این توافق باعث استحکام روابط شده است و خارج شدن از آن درهای کشورها را به روی همه می بندد».
    این مقام قبرسی تصمیم «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا، درباره برجام را غیرقابل پیش بینی دانست و افزود: ترامپ نباید از این توافق خارج شود.
    وی تصمیم ترامپ درباره برجام را نه تصمیم دولت و ملت آمریکا بلکه یک اقدام فردی دانست و گفت: زمینه های همکاری بسیاری در چارچوب برجام وجود دارد و حتی اگر ترامپ از آن خارج شود دیگر کشورهای طرف توافق در برجام باقی می مانند.
    توافق هسته ‌ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) بیست و سوم تیرماه سال 1394 (چهاردهم ژوئیه 2015) در وین بین نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه اروپا و گروه 1+5 شامل انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه، چین و آلمان امضا شد.
    در پی آغاز اجرای برجام از دی ماه 1394، در ازای بررسی و بازرسی بیشتر برنامه هسته ایران برای اطمینان از ماهیت صلح آمیز آن، قرار بود تحریم های هسته ای لغو شود اما مقام های ایرانی بارها به کارشکنی های طرف مقابل بویژه آمریکا برای اموری مانند ارتباط های مالی و تجاری اعتراض کرده اند.
    ترامپ که از بهمن سال 1395 به عنوان رییس جمهوری آمریکا بر سر کار آمده، بارها بر پایان دادن به برجام تاکید کرده است و اکنون بیست و دوم اردیبهشت ماه باید میان ادامه برجام یا خروج از آن تصمیم بگیرد.

    **تلاش برای رفع مسائل بانکی بین تهران- نیکوزیا
    سفیر قبرس در تهران درباره روابط دوجانبه نیکوزیا- تهران گفت: ایران و قبرس با داشتن پیشینه تاریخی کهن در قرون متمادی و اشتراکات بسیار از جمله در زمینه فرهنگی، روابط بسیار خوبی با یکدیگر دارند.
    قبرس سومین جزیره بزرگ دریای مدیترانه است که در تقاطع سه قاره اروپا، آسیا و آفریقا قرار دارد. فرهنگ قسمت شمالی قبرس برگرفته از ترکیه و بخش جنوبی آن مشابه یونان است.
    کوزوپیس روابط ایران و قبرس در زمینه های مختلف را در سطح بسیار عالی خواند که پس از توافق هسته ای نیز روند رو رشدی به خود گرفته است.
    این مقام قبرسی همچنین درباره تفاهمنامه های اقتصادی ایران و قبرس از تشکیل کارگروه مشترکی در این ارتباط خبر داد و گفت: یکی از تفاهم های به عمل آمده در زمینه برقراری خطوط هوایی مستقیم بین تهرا - نیکوزیاست.
    وی مهمترین مساله درباره تبادلات تجاری 2 کشور را مسائل بانکی عنوان کرد که در گروه حل مسائل مربوط به اف.ای.تی.اف(سازمان بین المللی مبارزه با پولشویی و کارگروه ویژه اقدام مالی آن) قرار دارد.
    گروه ویژه اقدام مالی (اف‌.‌ای.‌تی.‌اف) یک سازمان بین دولتی است که در سال 1989 برای مبارزه با پولشویی تاسیس شد و 198 عضو دارد و دبیرخانه آن در مقر سازمان همکاری اقتصادی و توسعه در پاریس مستقر است.
    سفیر قبرس در تهران تاکید کرد برخی مسائل بانکی وجود دارد که مانع از برقراری مطلوب تبادلات تجاری ایران و قبرس می شود که امید است در آینده شاهد نتایج مثبت در این زمینه باشیم و روابط بانکی 2 کشور تثبیت شود.

    ** گشایش مسائل بانکی با ایران
    سفیر قبرس در تهران گفت: جامعه جهانی به سمت گشایش راه ها و رفع مسائل موجود در مسائل بانکی با ایران می رود و رفع این مسائل به گسترش تبادلات تجاری بین ایران با قبرس و دیگر کشورها منجر می شود.
    کوزوپیس از برنامه ریزی برای اعزام متقابل هیات هایی از اتاق های بازرگانی ایران و قبرس خبر داد و گفت: کمیته اقتصادی مشترک ایران و قبرس امکان همکاری های آتی را فراهم می کند تا روابط اقتصادی 2کشور آینده روشنی داشته باشد.
    وی افزود: مردم 2 کشور در سایه صنعت گردشگری به شناخت خوبی از یکدیگر دست پیدا کرده اند.
    روابط میان قبرس و اتحادیه اروپا به دهه 1970 برمی گردد؛ زمانی که دولت جمهوری قبرس موافقت نامه همکاری اقتصادی با جامعه اقتصادی اروپا را در 1972 به امضا رساند و در سال 2004 این کشور به عضویت رسمی اتحادیه اروپا درآمد.
    واحد پولی این کشور یوروست.

    برچسب ها