عصر خودرو

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری شورای عالی دبیرخانه مناطق آزاد و مرکز آمار ایران

عصر بازار- تفاهم‌نامه همکاری شورای عالی دبیرخانه مناطق آزاد و مرکز آمار ایران در راستای همکاری آماری در سازمان برنامه و بودجه منعقد شد.

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری شورای عالی دبیرخانه مناطق آزاد و مرکز آمار ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، محمد باقر نوبخت(رییس سازمان برنامه و بودجه) در مورد اهمیت این تفاهم‌نامه گفت: در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، موضوع توسعه مناطق آزاد و مشارکت آن در توسعه ملی مورد تاکید قرار گرفته است و در شرایط کنونی که عنوان سال در راستای حمایت از کالای ایرانی است، لازم است در جهت ثبات اقتصادی و پیشرفت، حمایت‌های لازم را داشته باشیم.

    وی ادامه داد:  مجموعه پیش‌بینی‌های داخلی و خارجی حکایت از رشد اقتصادی جمهوری اسلامی دارد و این رشد در گزارش مرکز آمار هم برای سال گذشته و هم برای سال 97 دلالت بر این دارد که رشد مثبت اقتصادی امسال هم استمرار خواهد داشت.

    وی یادآور شد: براساس گزارش مرکز آمار، اقتصاد کشور در سال 96 رشد اقتصادی4.4 با نفت و 4.7 بدون نفت را تجربه کرده است و در گزارش‌های بین‌المللی و به ویژه گزارش صندوق بین‌المللی پول در 29 مارس به محدود شدن نرخ تورم و کاهش نرخ بیکار ی و رشد اقتصادی 4 درصد تاکید شده است.

    نوبخت با اشاره به ظرفیت‌های مناطق آزاد گفت: با توجه به نامگذاری سال در راستای حمایت از کالای ایرانی و رشد اقتصادی مستمر اقتصادی، شایسته است که از ظرفیت‌های مناطق آزاد که مورد تاکید در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، استفاده لازم را داشته باشیم.

    وی ادامه داد: براساس آمار منتشر شده در سال گذشته تقریبا 13 میلیون گردشگر از این مناطق دیدن کرده‌اند  و این مناطق سهم 22 میلیارد دلاری در صادرات کشور داشته است.

    سخنگوی دولت در مورد ضرورت این تفاهم گفت: مرکز آمار گزارش‌های منظم و فصلی را در مورد شاخص‌های اقتصادی ارائه می‌کند که شاخص‌های مناطق آزاد در میان این آمارها قرار نمی‌گیرد و با توجه به اینکه سازمان مرکز آمار یک سازمان رسمی است ، ضروری بود تا این این همکاری بین دو نهاد ایجاد شود تا این خلا پر شود.

    نوبخت در مورد تاثیر این تفاهم نامه گفت: این کار برای سرمایه‌گذاران داخلی که به آمار و اطلاعات رسمی استناد می‌کنند بسیار مهم است و با همکاری مرکز آمار و دبیرخانه مناطق آزاد شاخص‌های مناطق آزاد در کنار شاخص‌های ملی، استانی، محلی ارائه خواهد شد.

    برچسب ها