عصر خودرو

صادرات نفت ایران به بالاترین رقم در ۲ سال گذشته رسید

عصر بازار- صادرات نفت ایران در ماه آوریل به ۲.۴۸ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین رقم از زمان لغو تحریم ها در طی بیش از دو سال گذشته است.

صادرات نفت ایران به بالاترین رقم در ۲ سال گذشته رسید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، ایران در ماه گذشته میلادی شاهد رشد قابل توجه صادرات نفت خود بوده، اما این بدان معنا نیست که تولید نفت این کشور نیز روند مشابهی را تجربه می کند.

    صادرات نفت سومین تولید کننده بزرگ عضو اوپک در ماه آوریل به بالاترین رقم از زمان لغو تحریم ها در طی بیش از دو سال گذشته رسید. این جهش صادراتی تنها چند هفته قبل از تصمیم احتمالی دولت آمریکا به خروج از برجام اتفاق افتاده، که احتمالا موجب کاهش چند صد هزار بشکه ای صادرات نفت ایران خواهد شد.

    آمارهای رفت و آمد کشتی ها نشان می دهد میزان صادرات نفت ایران در ماه گذشته میلادی به 2.48 میلیون بشکه در روز رسیده در حالی که این رقم در ماه مارس 2.06 میلیون بشکه بوده است. آمارهای تانکری نشان می دهد که این افزایش صادرات با کاهش 4 میلیون بشکه ای حجم نفت ذخیره شده ایران بر روی دریا همزمان بوده است.

    آمارهای موسسه کپلر نشان می دهد: «ایران توانسته صادرات نفت خود را به صورت ماه به ماه به میزان قابل ملاحظه ای افزایش دهد که این افزایش عمدتا ناشی از آزادسازی ذخایر روی دریای این کشور بوده است.»

    موسس مشورتی انرژی اسپکتس هم گفته عملیات تعمیر و نگهداری پالایشگاه ها نیز عامل دیگر در دسترس بودن نفت بیشتر برای صادرات بوده است. ریچارد مالینسون، تحلیلگر بازار نفت گفت، افزایش صادرات نفت ایران نشان دهنده تعطیلی حدود 100 هزار بشکه از ظرفیت پالایشگاهی ایران است، نه افزایش تولید نفت این کشور.

    وی افزود، تولید نفت ایران در حال حاضر در رقم حدود 3.8 میلیون بشکه تقریبا ثابت است. «مطمئنا ما اعتقاد نداریم که تولید نفت ایران در حال افزایش است.»

    احتمال تشدید تحریم ها علیه ایران موجب شده تا بسیاری از شرکت های نفتی بین المللی از ورود به ایران امتناع کنند و مانع از تحقق بلندپروازی های تهران برای افزایش تولید خود شوند.

    برچسب ها