عصر خودرو

صندوق بین المللی پول:

وابستگی بودجه عربستان به نفت بیشتر از ایران است

عصر بازار- بر اساس برآوردهای صندوق بین المللی پول قیمت سر به سر هر بشکه نفت برای دولت ایران جهت برقراری توازن در بودجه سال ۲۰۱۸ به ۶۸ دلار و یک سنت رسیده اما این رقم برای عربستان ۸۸ دلار است.

وابستگی بودجه عربستان به نفت بیشتر از ایران است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ،با وجود تلاش های عربستان برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، عمده اتکای این کشور برای تامین هزینه های عمومی و احیای رشد اقتصادی همچنان وابسته به بالا رفتن قیمت نفت است.

    بر اساس چشم انداز اقتصادی صندوق بین المللی پول، بزرگترین صادر کننده نفت جهان برای برقراری توازن در بودجه امسال خود به قیمت متوسط حدود 88 دلار برای هر بشکه نفت صادراتی خود نیاز خواهد داشت. این رقم در پیش بینی قبلی در ماه اکتبر 70 دلار برآورد شده بود. این در حالی است که قیمت نفت برنت هم اکنون حدود 74 دلار هر بشکه است.

    این افزایش قیمت سر به سر هر بشکه نفت برای عربستان، نشان دهنده وابستگی رژیم سعودی به درآمدهای نفتی برای احیای رشد اقتصادی خود بعد از کاهش نیم درصدی رشد اقتصادی این کشور در سال 2017 است. صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده قیمت سر به سر هر بشکه نفت برای حکومت عربستان در سال 2019 به حدود 80 دلار کاهش یابد.

    بر اساس برآوردهای صندوق بین المللی پول قیمت سر به سر هر بشکه نفت برای دولت ایران جهت برقراری توازن در بودجه سال 2017، 67 دلار و 4 سنت بوده که این رقم در سال 2018 به 68 دلار و یک سنت رسیده است.

    صندوق بین المللی پول همچنین برای اقتصاد عربستان در سال 2018 رشدی 1.7 درصدی را پیش بینی کرده، اما این رشد عمدتا ناشی از افزایش هزینه کردهای دولت خواهد بود و این یعنی حکومت عربستان به رغم شعارهای پرطمطراق اصلاح ساختار اقتصادی، همچنان همان مدل اقتصادی بیش از 4 دهه گذشته را ادامه می دهد.

    زیاد داوود، اقتصاددان موسسه بلومبرگ اکونومیکس در این باره گفت: «این رشد پیش بینی شده رشد ناشی از فعالیت اقتصاد آزاد نیست. بلکه حال از افزایش هزینه های دولت است... مدل قدیمی اقتصاد عربستان که با هزینه های دولتی اداره می شود و با پول نفت تامین مالی می گردد، تغییری نکرده است.»

    در این گزارش همچنین پیش بینی شده که کسری بودجه بخش غیرنفتی عربستان در سال 2018 به حدود 39 درصد تولید ناخالص داخلی بخش غیرنفتی اش برسد، در حالی که این رقم در سال گذشته 37 درصد بود.

    برچسب ها