عصر خودرو

بررسی هفتگی بازارهای جهانی؛

نفت در اوج باقی ماند، فلزات نزولی شد

عصر بازار- گزارش هفتگی بازارهای جهانی نشان می دهد که نگرانی ها نسبت به خروج امریکا از برجام قیمت نفت را در اوج نگه داشته و افزایش ارزش شاخص دلار و نگرانی از تشدید جنگ تجاری عامل ادامه کاهش قیمت فلزات شده است.

نفت در اوج باقی ماند، فلزات نزولی شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالاخبر، قیمت نفت در شروع هفته در واکنش به افزایش شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا که از تولید بالاتر این کشور حکایت دارد، کاهش یافت. شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز روز جمعه اعلام کرده بود شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا در هفته منتهی به 27 آوریل 5 حلقه افزایش یافته و به 825 حلقه رسیده که بالاترین سطح از مارس سال 2015 است.

    در روز سه شنبه علیرغم اعلام رکوردشکنی میزان تولید نفت آمریکا شاهد افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی بودیم که دلیل این امر سخنرانی نخست وزیر اسرائیل و ارائه اسناد جدید از برنامه هسته ای ایران بود. ارائه این اسناد و تاکید آمریکا بر غیرقابل قبول بودن برجام موجب افزایش نگرانی ها نسبت به بازگشت تحریم های نفتی ایران شده است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش ماهانه خود اعلام کرد که تولید نفت این کشور در فوریه 260 هزار بشکه در روز افزایش یافته و به 10.26 میلیون بشکه در روز رسیده که بالاترین رکورد ثبت شده است. در روزهای پایانی هفته علیرغم افزایش 6.2 میلیون بشکه ای ذخایر نفت آمریکا؛ قیمت نفت تحت تاثیر محدودیت عرضه و افزایش نگرانی ها نسبت به خروج آمریکا از برجام همچنان صعودی ماند و در روز جمعه نفت برنت به 75 دلار نیز رسید.

    در جدول زیر تغییرات قیمت نفت در هفته گذشته نشان داده شده است.


    افزایش ارزش شاخص دلار و نگرانی از تشدید جنگ تجاری عامل ادامه کاهش قیمت فلزات

    در هفته ای که گذشت فلزات اساسی همچنان تحت تاثیر ادامه افزایش ارزش دلار و نگرانی از شروع مجدد جنگ تجاری بین آمریکا و چین تحت فشار بوده و به جز آلومینیوم این هفته نیز افتی هفتگی را تجربه کردند. نشست دو روزه فدرال رزرو و خوشبینی اعضا به تداوم رشد اقتصادی و بهبود وضعیت اشتغال در این کشور، کاهش بی سابقه نرخ بیکاری و ادامه رشد تورم موجب شد شاخص دلار به بیشترین میزان از ژانویه 2018 رسیده و به عدد 93 نزدیک شود. فدرال رزرو در نشست مارس نرخ بهره را افزایش داد و اکنون پیش بینی می شود که 2 بار دیگر نرخ بهره را طی سال جاری افزایش دهد، هرچند تعداد زیادی از سیاستگذاران پولی پیش بینی می کنند که 3 بار افزایش نرخ بهره نیز ممکن خواهد بود. از طرف دیگر تاکید ترامپ بر وضع تعرفه بر 150 میلیارد دلار از واردات چین، ناموفق ارزیابی شدن سفر وزیر بازرگانی آمریکا به چین و تلاش آمریکا برای محدود کردن فروش تجهیزات مخابرات شرکت های چینی در آمریکا نگرانی ها نسبت به تشدید جنگ تجاری بین این دو کشور را افزایش داده و این عامل نیز موجب افزایش فشار بر قیمت کامودیتی ها شد.

    گروه مطالعاتی مس ICSG این هفته در گزارشی اعلام کرد بازار جهانی مس از کمبود 163 هزار تنی سال قبل به رشد 40 هزار تنی در سال 2018 رسیده و در سال 2019 مجددا به کمبود 330 هزار تنی خواهد رسید. این موضوع موجب افزایش فشارها بر قیمت مس در معاملات هفته گذشته شد. روی همچنان تحت فشار افزایش 60 هزار تنی موجودی در بورس فلزات لندن در دو هفته گذشته قرار داشته و در ادامه روند نزولی خود به زیر 3.000 دلار نیز رسید.

    در جداول زیر قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن در ابتدا و انتهای هفته نشان داده شده است.

    برچسب ها