عصر خودرو

یک کارشناس اقتصادی :

خطر بازگشت رکود تورمی اقتصاد کشور را تهدید می‌کند

عصر بازار- یک کارشناس اقتصادی گفت: من نگران بازگشت رکود تورمی به بخش هایی از اقتصاد کشور هستم و پیش از آنکه دیر شود باید در این خصوص چاره اندیشی شود.

خطر بازگشت رکود تورمی اقتصاد کشور را تهدید می‌کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، محمد حسین برخوردار اظهار داشت: دولت در عین حال که باید دغدغه مدیریت نقدینگی داشته و برای مهار غول نقدینگی برنامه ریزی کند، نباید از تبعات کاهش قدرت خرید مردم غافل شود، چرا که کاهش توان مالی مردم، همه معادلات اقتصادی را بهم خواهد ریخت.

    این کارشناس اقتصادی ادامه داد: همه می دانیم که نقدینگی از مرز 1500هزار میلیارد تومان گذر کرده است و این به معنای وجود یک بمب انفجاری در اقتصاد کشور است ولی نکته اساسی این است که سیاست های مهار نقدینگی باید به گونه ای تنظیم شود که قدرت خرید مردم را بیش از این کاهش ندهد.

    به گفته برخوردار، با کاهش قدرت خرید مردم، بی شک رکود افزایش پیدا می کند و این برای اقتصاد کشور که در حال دست و پنجه نرم کردن با معضلات متعدد است، اصلا خوب نیست.

    وی افزود: از آنجایی که در کشور ما، تورم ریشه در افزایش حجم نقدینگی داشته، طبیعی است که دولت برای از کار انداختن موتور تورم، به سمت کنترل نقدینگی پیش برود. ولی به نظر می رسد عوامل داخلی و خارجی دست در دست هم داده، سبب شدند در انتقال نقدینگی ها به سمت فعالیت های تولیدی نتوانیم موفق عمل کنیم.

    برخوردار اضافه کرد: آنچه که شاهد هستیم آن است که نقدینگی به جای تولید، در پرداخت سود سپرده‌های بانکی هزینه می‌شود و نکته قابل توجه آن است که با این وجود، بنگاه های اقتصادی در عطش نقدینگی، روزگار به سر می برند.

    وی در پایان تصریح کرد: من نگران بازگشت رکود تورمی به بخش هایی از اقتصاد کشور هستم و پیش از آنکه دیر شود باید در این خصوص چاره اندیشی شود. شاید ما برای گذر از این مرحله، نیازمند جراحی های بزرگ در اقتصاد باشیم و دولت باید در این رابطه با مردم صریح و بدون ملاحظات سیاسی صحبت کند.

    برچسب ها