عصر خودرو

معاون اجرایی سازمان بورس مطرح کرد:

تامین مالی نخستین اولویت بازار سرمایه است

عصر بازار- معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار، اقتصاد مردمی را زمینه ساز توسعه تولید ملی دانست و گفت: این اقتصاد مردمی با مشارکت ظرفیت های مالی داخل کشور شکل خواهد گرفت.

تامین مالی نخستین اولویت بازار سرمایه است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، سید مصطفی رضوی ، اظهار داشت: مردم اگر احساس کنند که رجوع به محصولات تولید شده در داخل می تواند به نفع آنها باشد و مستقیما در سرمایه گذاری آنها تاثیر دارد، رویکرد مناسب تری به تولید ملی خواهند داشت و زمینه هایی برای توسعه کیفیت در تولید ملی فراهم می شود .

    وی همچنین اولین مساله بازار سرمایه را تامین مالی و تامین سرمایه دانست و گفت: توسعه نقش آحاد مردم و جمع آوری سرمایه های خرد آنها و فراهم کردن شرایطی که در اقتصاد مشارکت داشته باشند، بسیار مهم است که بازار سرمایه در این زمینه موفق عمل کرده است.

    رضوی توضیح داد: بهترین وجه این است که اگر مشارکت مردم در بازار سرمایه بیشتر شود، قطعا نسبت به تولید ملی حساسیت پیدا می کنند. بخشی از تولید ملی در داخل کشور و بخشی دیگر هم در صادرات مصرف خواهد شد.

    معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: البته حمایت از تولید ملی و محصولات تولید داخل حتما باید انتخابی باشد. چرا که ظرفیت کشور محدود است و آنقدر نیست که یکجانبه از همه تولیدات بخواهیم حمایت کنیم. لذا باید سیاستمداران و سیاستگذاران سعی کنند به وجوهی از تولید ملی بپردازند که برای ما ورود به آن با ارزش افزوده بیشتری همراه است.

    وی با بیان اینکه هیچ کشوری در شرایط فعلی نه ظرفیت آن را دارد و نه اقتصادی است که خودش به همه نیازهای خودش بپردازد، گفت:   امروزه تقریبا هیچ کشوری در دنیا حتی کشورهایی که از نظر اقتصادی، کاملا پیشرفته تلقی می شوند، توجه خود را به توسعه بدون تبعیض همه محصولات و کالاهای مورد نیاز خود معطوف نمی کنند .

    به گفته رضوی، هم اکنون بسیاری از محصولاتی که در دنیا تولید می شود و تولید آن پیچیدگی های زیادی دارد، معمولا یک تولید بین المللی است . لذا ما نیز باید به نحوی در ارتقای تولید ملی مشارکت کنیم که بتوانیم در زنجیره تولید بین المللی نقش خود را ایفا کنیم و ساده به موضوع نگاه نکنیم.

    وی افزود: این ساده نگری است که فکر کنیم می توانیم تمام ظرفیت های کشور را برای تامین تمام مایحتاج خود بسیج کنیم؛ چرا که ممکن است در بعضی از این نیازها اصلا مزیت رقابتی نداشته باشیم و شرایط ما اقتضا نکند که در آن حوزه ها سرمایه گذاری کنیم .

    معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: قطعا در این مسیر باید اولویت قایل شویم و حمایت های ما  از تولید ملی انتخابی و مبتنی بر حوزه هایی باشد که در آن مزیت رقابتی داریم.

    رضوی در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به فاینکس 2018 و بازخوردهای دریافتی تاکنون گفت: سال های قبل که من در وزارت اقتصاد بودم، کلی تر به نمایشگاه بورس ، بانک و بیمه می پرداختم، اما امسال اولین سالی بود که نمایشگاه را دقیق تر نظاره کردم. شواهد نشان می دهد که مردم به خصوص اهالی بازار سرمایه استقبال خوبی از این نمایشگاه داشتند و  مشارکت در این نمایشگاه نسبتا خوب بوده است.

    وی با اشاره به اینکه نمایشگاه های تخصصی می تواند محل مناسبی برای تبادل اطلاعات و  ارتقای کیفیت بازار باشد، تاکید کرد: مقصود این است که تصمیم گیری ها، سواد مالی و فناوری مورد نیاز بازار پول و سرمایه در اینجا می تواند زمینه هایی برای ارتقا پیدا کند.

    رضوی ادامه داد: اهالی بازارهای سه گانه بیمه، بانک و بورس معمولا کمتر با هم در چنین محیط هایی روبه رو می شوند بنابراین اینها نمایشگاه را صرفا از روی کنجکاوی نمی بینند؛ بلکه می خواهند اطلاعاتی از نمایشگاه بگیرند که بر مبنای آن بتوانند از آن در حرفه خود استفاده کنند. 

    معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان افزود: البته همیشه می شود این را گفت که نمایشگاه جای ارتقا دارد و می تواند در شرایط بهتری برگزار شود.

    برچسب ها