عصر خودرو

مناطق ورود حقوقی‌ها در بازار سهام

عصر بازار- بورس تهران با ثبت زیان ۱/۲۵ درصدی در هفته گذشته، بیشترین افت در مقیاس هفتگی را در سال جاری تجربه کرد. در این شرایط بازیگران بازار به روال هفته‌های قبل به فعالیت پرداختند، به‌طوری‌که سهامداران حقوقی‌ به خرید‌های خود ادامه دادند و برای حفظ قیمت‌ها در محدوده کنونی تلاش کردند. به این ترتیب توانستند خالص تغییر مالکیت ۵۷ ‌میلیارد تومانی را به نام خود ثبت کنند.

مناطق ورود حقوقی‌ها در بازار سهام
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در این میان در کنار خرید سهام کالایی از جمله صنایع فلزی و پالایشی، حقوقی‌ها به خرید سهام گروه خودرویی نیز تمایل نشان دادند. شناسایی فرصت خرید و دید حمایتی از جمله مهم‌ترین‌ دلایل استقبال از خرید سهام مزبور بود.  در حالی سهامداران حقیقی در آخرین روز هفته ماقبل در پی برآورد مثبت از انعکاس عملکرد فروردین شرکت‌ها در قالب گزارش‌های ماهانه و همچنین اخبار مثبت از شرایط بین‌المللی مرتبط با توافق هسته‌ای، به فعالیت پرداختند که روند مزبور تداوم چندانی نداشت و در هفته گذشته مجدد شاهد عقب‌نشینی این دسته از فعالان حقیقی و قدرت‌نمایی مجدد بازیگران حقوقی در سمت خرید سهام بودیم. به این ترتیب شناسایی فرصت خرید از یک‌سو و همچنین حمایت از برخی سهام، سبب شد تا معامله‌گران حقوقی‌، خریدهای قابل‌توجهی را در هفته منتهی به پایان 11 اردیبهشت‌ به ثبت رسانند. به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در هفته گذشته به 57 میلیارد تومان رسید. در این راستا بیشترین خریدهای صورت گرفته توسط معامله‌گران حقوقی حاکی از حمایت تمام‌قد این گروه از سهامداران از صنایع کالایی است که چشم‌انداز درآمدی آنها در روزهای اخیر، به دلیل اعمال سیاست جدید ارزی دستخوش تغییرات جدی شده است. به‌طوری‌که در صدر این خریدها، تمایل به جمع‌آوری سهام فلزی، پالایشی و خودرویی دارد.

    جزئیات بیشتر از تغییر مالکیت‌ها
    معامله‌گران حقوقی در چهاردهمین هفته متوالی توانستند تغییر مالکیت را به‌سمت خود حفظ کنند. به این ترتیب در تمامی روزهای هفته شاهد خالص خریدی به نفع سهامداران عمده بودیم. در حالی معاملات روز شنبه با افت 512 واحدی شاخص کل آغاز شد که حقوقی‌ها تلاش برای مثبت کردن شرایط مزبور داشتند. به‌طوری‌که خالص خریدی حدود 4میلیارد تومان در کارنامه روز شنبه این گروه به ثبت رسید. این روند در جریان معاملات روز یکشنبه با کاهش شاخص و واگذاری کانال 94 هزار واحدی ادامه یافت. در این روز نیز حقوقی‌های بازار خالص خرید 12 میلیارد و 700 میلیون تومانی را تجربه کردند. البته در این روز با‌وجود فضای منفی، خبری از فشار سنگین در سمت فروش نبود و سهام در دامنه محدودی نوسان داشت. شرایط منفی حاکم بر بازار سهام در جریان معاملات روز دوشنبه به افت 219 واحدی شاخص کل منجر شد. در این میان جابه‌جایی 12 میلیارد و 300 میلیون تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی به ثبت رسید. سرانجام در آخرین روز کاری هفته هر‌چند فضای بازار کمی مثبت شد و شاخص کل افزایش 25 واحدی را تجربه کرد، اما همچنان شاهد تغییرمالکیتی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی بودیم. این روند با خالص خرید 18 میلیارد تومانی حقوقی‌ها همراه شد.

    خرید چه سهامی در صدر قرار داشت؟
    بررسی روند خرید و فروش‌های صورت گرفته در هفته گذشته نشان از آن دارد که حقوقی‌های بازار بیشترین فعالیت را در سمت خرید سهام دو گروه فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی داشتند. به‌طوری‌که خالص خرید در گروه فلزات اساسی به بیش از 12 میلیارد تومان رسید. در صدر این گروه نیز تمایل به جمع‌آوری سهام فولاد مبارکه اصفهان قرار داشت. در حالی «فولاد» هفته گذشته را با نوسان منفی قیمتی پشت سرگذاشت که ثبت زیان حدود 4 درصدی در کارنامه هفتگی این نماد به ثبت رسید اما این نماد در تمامی روزهای معاملاتی هفته گذشته با خریدهای پرحجمی از سوی معامله‌گران حقوقی روبه‌رو شد به‌طوری‌که خالص خرید «فولاد» توسط حقوقی‌ها در مجموع هفته گذشته به بیش از 4 میلیارد و 700 میلیون تومان رسید. قرار است امروز شاهد عرضه بلوکی سهام فولاد مبارکه اصفهان باشیم؛ سرمایه‌گذاری صدرتامین به‌عنوان سهامدار حقوقی فولاد مبارکه اصفهان تصمیم دارد تا 3میلیارد و 48 میلیون و 83 هزار سهم معادل بلوک 4/06 درصدی از سهام «فولاد» را به‌صورت یکجا در بورس عرضه کند. قیمت پایه هر سهم فولاد مبارکه در این عرضه 2857 ریال تعیین شده و عرضه مزبور امروز انجام می‌شود. در حال حاضر سرمایه‌گذاری صدرتامین سهامدار 5/34 درصدی «فولاد» است و در صورت تحقق معامله بلوکی مزبور، درصد مالکیت این حقوقی در سهام فولاد مبارکه به 1/28 درصد خواهد رسید.

    تقاضا برای خرید پالایشی‌ها
    نمادهای پالایشی نیز از دیگر صنایع مورد توجه حقوقی‌ها در هفته گذشته بودند. در این راستا تداوم رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی و رسیدن به سطوح بالاتر از 74 دلار، در خریدهای مزبور بی‌تاثیر نبوده است. بر این اساس در حالی خالص خرید به ثبت رسیده در این گروه توسط معامله‌گران حقوقی به حدود 12 میلیارد تومان رسید که 5 میلیارد تومان از این رقم به خریدهای صورت گرفته در نماد پالایش نفت بندرعباس قرار داشت. همچنین در این هفته خالص خرید صورت گرفته در نماد پالایش نفت تبریز نیز حدود 3 میلیارد تومان بود. در این راستا صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر بیشترین نقش را در خریدهای مزبور داشت. این صندوق که در تمام روزهای هفته گذشته به خرید و حمایت از سهام «شبندر» پرداخت، در مجموع 10 میلیون سهم معادل 0/04 درصد از سهام این پالایشی را به پرتفوی خود افزود. این صندوق در حال حاضر به‌عنوان سهامدار 3/03 درصدی «شبندر» مطرح است. پالایش نفت تهران نیز از دیگر نمادهای پالایشی مورد توجه حقوقی‌ها در هفته گذشته بود؛ به‌طوری‌که در هفته مزبور تغییر مالکیت بیش از 2 میلیارد تومانی را از سبد سهامداران حقیقی «شتران» به پرتفوی معامله‌گران حقوقی آن شاهد بودیم. پالایش نفت اصفهان نیز از دیگر نمادهای مورد توجه در هفته مزبور بود که با خالص خرید بیش از یک میلیارد و 800 میلیون تومانی توسط حقوقی‌ها همراه شد.

    تداوم حمایت‌ از سهام بانکی
    گروه بانکی نیز به روال مدت اخیر شاهد حمایت و جمع‌آوری سهم از سوی حقوقی‌های بازار بود. به‌طوری‌که در مجموع هفته گذشته جابه‌جایی‌ بیش از 8 میلیارد تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی حقیقی به حقوقی این گروه به ثبت رسید. در میان نمادهای این گروه، بیشترین توجه به نماد بانک صادرات معطوف بود. به این ترتیب خالص خرید حقوقی‌ها در نماد مزبور به حدود 4 میلیارد تومان رسید. گروه مالی سپهر صادرات به همراه صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهرآتی خوارزمی به‌عنوان دو حقوقی فعال به خرید سهام این بانک اقدام کردند. البته صندوق مزبور تنها در دو روز ابتدایی هفته، خرید سهام «وبصادر» را انجام داد؛ اما گروه مالی سپهر صادرات در تمامی روزهای هفته اقدام به خرید این سهم کرد. در مجموع این حقوقی 57 میلیون سهم معادل 0/04 درصد از سهام «وبصادر» را در این مدت جمع‌آوری کرد. به این ترتیب در حال حاضر به‌عنوان سهامدار 4/06 درصدی بانک صادرات مطرح است.

    این در حالی است که بانک پارسیان در هفته گذشته با تغییر و تحولات زیادی همراه شد. شرکت سرمایه‌گذاری پویا به‌عنوان حقوقی فعال در سهام بانک پارسیان، در جریان معاملات روز یکشنبه اقدام به عرضه یک درصد از سهام این بانک کرد. این حقوقی که پس بازگشایی سهام بانک پارسیان در اواخر سال گذشته، در تمامی روزها به حمایت از سهم و خرید آن اقدام کرده بود در جریان معاملات روز یکشنبه حدود 233 میلیون سهم معادل یک درصد از سهام «وپارس» را عرضه کرد. این روند در جریان معاملات روز دوشنبه نیز ادامه یافت که با فروش 18 میلیون سهمی همراه بود. اما در جریان آخرین روز کاری هفته یعنی سه‌شنبه، میزان اندکی از سهام «وپارس» را به پرتفوی خود افزود. به این ترتیب با روند مزبور درصد مالکیت خود در این نماد بانکی را به 1/39 درصد رساند.

    بازگشت توجه به سهام خودرویی
    گروه خودرویی نیز با خالص خرید 6/6 میلیارد تومانی در هفته گذشته، از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در این مدت بودند. افت قیمت اخیر در سهام گروه خودرویی و رسیدن به کف قیمتی می‌تواند عاملی در جهت جذابیت سهم و خرید آنها باشد. به‌طوری‌که پس از مدت‌ها این گروه با خریدهای به نسبتا مطلوبی از سوی حقوقی‌های بازار روبه‌رو‌ شدند. در صدر این خریدهای نیز تقاضا برای سهام ایران‌خودرو قرار داشت؛ به‌طوری‌که حدود نیمی از خالص خریدهای مزبور به جابه‌جایی‌ سهام «خودرو» تعلق داشت. در حالی سهام ایران خودرو در طول هفته گذشته با افت قیمت یک درصدی مواجه شد که خریدها و حمایت‌های صورت‌گرفته از سوی حقوقی‌ها، مانع افت بیشتر این سهم شد. به این ترتیب در مجموع هفته گذشته شاهد انتقال بیش از 3 میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهامداران حقیقی این نماد به پرتفوی معامله‌گران حقوقی آن بودیم. در این میان سهامداران عمده نیم‌نگاهی به خرید سهام سایپا نیز داشتند که این روند با خالص خرید 1/7 میلیارد تومانی حقوقی‌ها همراه شد.

    «امید» در کانون توجه حقوقی‌ها
    تامین سرمایه امید نیز از دیگر نمادهایی بود که هفته گذشته را با حمایت سهامدار عمده و تغییر استراتژی در افزایش خریدها سپری کرد. ماحصل این امر ثبت بازدهی 15 درصدی در مقیاس هفتگی این نماد و بیشترین میزان خالص خرید از سوی حقوقی‌ها بود. به این ترتیب در حالی در تمامی روزهای هفته شاهد خریدهای سنگین از سوی سهامدار حقوقی «امید» بودیم که این حقوقی حمایت از سهم را با حجم به مراتب بالاتری ادامه داد. به‌طوری‌که در این مدت صندوق سرمایه‌گذاری بادرآمد ثابت گنجینه امید ایرانیان که پیش از سهامدار بالای یک درصدی «امید» بود، 45 میلیون سهم را خریداری کرد. این خریدها سبب شد تا درصد مالکیت این حقوقی‌ها در سهام تامین سرمایه امید به 2/59 درصد برسد. در مجموع هفته گذشته خالص خرید سهامداران حقوقی در نماد «امید» به 5‌میلیارد و 400 میلیون تومان رسید.

    حقیقی‌ها به خرید چه سهامی تمایل داشتند؟
    بررسی روند خرید و فروش‌های صورت‌گرفته از سوی سهامداران خرد در هفته منتهی به پایان 11 اردیبهشت‌ماه نشان از آن دارد که این گروه بیشترین خرید را در سهام گروه قندی انجام دادند. به این ترتیب خالص خرید بیش از 2‌میلیارد تومانی در گروه مزبور به ثبت رسید. در این میان تقریبا تمام رقم مزبور در اختیار تغییر مالکیت سهام قند شیرین بود. به‌طوری‌که جابه‌جایی‌ 2 میلیارد و 400 میلیون تومانی نقدینگی را از پرتفوی معامله‌‌گران حقوقی «قشرین» به سبد سهامداران حقیقی آن شاهد بودیم. قند ثابت نیز با خالص خرید 240 میلیون تومانی از سوی سهامداران حقیقی‌، از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی به حقیقی در این گروه بود. ساخت محصولات فلزی با محوریت خرید سهام ماشین‌سازی اراک نیز از دیگر صنایع مورد توجه حقیقی‌ها در هفته گذشته بود. ‌به‌طوری‌که در این هفته خالص خرید 1/4 میلیارد تومانی در نماد «فاراک» به ثبت رسید. در گروه رایانه نیز خرید سهام «آپ» با استقابل از سوی سهامداران حقیقی همراه شد. به‌ این ترتیب تغییر مالکیت بیش از یک میلیارد و 400 میلیون تومانی را در نماد مزبور و در مسیر پرتفوی حقیقی به حقوقی شاهد بودیم.

    برچسب ها