عصر خودرو

ایرانی‌ها در ۳ ماه ۹ تن طلا خریدند

عصر بازار- آمارهای منتشر شده توسط شورای جهانی طلا نشان می دهد میزان تقاضا برای خرید سکه و شمش طلا در ایران در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۸ به ۹.۳ تن رسیده که بالاترین رقم در طی ۳ سال گذشته بوده است.

ایرانی‌ها در ۳ ماه ۹ تن طلا خریدند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، بعد از کاهش ارزش پول ملی ایران در ماه های اخیر و افزایش نگرانی ها نسبت به خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها، ایرانیان در سه ماهه نخست امسال بیش از گذشته به خرید طلا روی آورده اند.

    آمارهای منتشر شده توسط شورای جهانی طلا نشان می دهد، «به دلیل نگرانی سرمایه گذاران از تشدید تنش ها در روابط ایران و آمریکا و چشم انداز اقدامات کنترلی ارزی» میزان تقاضا برای خرید سکه و شمش طلا در ایران در سه ماهه نخست سال به 9.3 تن رسیده که بالاترین رقم در طی 3 سال گذشته بوده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تا 12 ماه می فرصت دارد در مورد ماندن آمریکا در برجام و یا خروج از این توافق و تحریم مجدد ایران تصمیم گیری نماید.

    ارزش ریال ایران در طی چند ماه گذشته به پایین ترین رقم خود رسیده است. دولت ایران در ماه آوریل اقداماتی را به منظور یکسان سازی نرخ ارز صورت داد.

    بر اساس این گزارش، برخلاف رشد تقاضا برای خرید سکه و شمش، مصرف جواهرات در ایران در سه ماهه نخست امسال نسبت به یک سال قبل 16 درصد کاهش یافته و به 10.7 تن رسیده است.

    به گفته آلیستیر هیوئیت، رئیس بخش اطلاعات بازار شورای جهانی طلا، بعد از آنکه دولت ایران در سال گذشته مالیات بر ارزش افزوده 9 درصدی را بر جواهرات اعمال کرد، خریداران ایرانی بیشتر به دنبال خرید سکه و شمش به عنوان سرمایه گذاری هستند تا خرید جواهرات.

    وی افزود، بانک مرکزی ایران نیز عرضه سکه طلا را در سه ماهه نخست امسال افزایش داده و اندکی از رشد قیمت ها کاسته است. «این فاکتورها سبب شده تا سکه یک کالای سرمایه ای پر استفاده تر نسبت به جواهرات باشد.»

    برچسب ها