عصر خودرو

ایرانی‌ها ارز خود را برای واردات چه کالاهایی می‌دهند؟

عصر بازار- آمارهای رسمی ارائه شده گویای آن است که ۵۸.۴ درصد از واردات سال گذشته به کالاهای واسطه‌ای مربوط بوده است.

ایرانی‌ها ارز خود را برای واردات چه کالاهایی می‌دهند؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، وضعیت واردات در سال‌های گذشته بحثهای متعددی به همراه داشته و نسبت به این امر گاه انتقادات شدیدی نیز مطرح شده است. البته بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این نکته تاکید دارند که در کنار صادرات باید واردات را نیز به مانند دو بال کنار هم در نظر گرفت.

    اکنون آمارهای رسمی منتشر شده از سال گذشته گویای آن است که تنها 18.1 از کل واردات کشور کالای مصرفی بوده است.

    بدین‌ترتیب در سال گذشته بیش از 9 میلیارد و 844 میلیون دلار کالای مصرفی وارد کشور شده که وزن این کالاها بالغ بر سه میلیارد و 380 میلیون تن بوده و در نهایت 8.7 درصد از واردات وزنی کشور به این بخش مربوط بوده است.

    کالاهای واسطه‌ای که بیشترین بخش واردات را به خود اختصاص داده‌اند بیش از 75 درصد واردات وزنی را در برگرفته و با وزنی بالغ بر 29 هزار تن، 31 میلیارد و 687 میلیون دلار صرف واردات آنها شده است.

    همچنین 15.4 درصد از واردات مربوط به کالاهای سرمایه‌ای بوده و بالغ بر هشت میلیارد و 382 میلیون دلار کالا در این زمینه وارد کشور شده است که از نظر وزنی کالاهای سرمایه‌ای تنها 2.2 درصد از واردات کشور را داشته‌اند.

    البته بر اساس آمارهای گمرک چهار میلیارد و 389 میلیون دلار کالای وارداتی نیز در ردیفی غیر از سه گروه واسطه‌ای،سرمایه‌ای و مصرفی جای گرفته اند و 8.1 درصد از واردات کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

    این واردات در شرایطی صورت گرفته که در سال گذشته تراز تجاری کشور در بخش کالاهای غیر نفتی حدود هفت میلیارد دلار بوده است.

    رئیس سازمان توسعه تجارت درباره واردات سال گذشته گفته است: طبق اطلاعات به دست آمده در سال گذشته 24 هزار میلیارد تومان حقوق ورودی گمرکات بوده است که اگر این رقم را به 54 میلیارد دلار واردات صورت گرفته تقسیم کنیم نرخ موثر تعرفه حدود 12.3 درصد بوده است که نسبت به سال قبل آن به طور میانگین حدود نیم درصد افزایش داشته است.

    مجتبی خسروتاج همچنین یادآور شده است: حجم واردات در سال گذشته نسبت به مدت مشابه آن در سال قبل 10 میلیارد دلار افزایش یافته است.

    برچسب ها