عصر خودرو

تاملی بر رویکرد آلمان برای رسیدن به توسعه اقتصادی و صنعتی

عصر بازار- آلمان پس از جنگ جهانی دوم به ویرانه‌ای از خاک تبدیل شد اما اکنون به پیشرفت و توسعه‌ای نائل شده که حتی اتحادیه اروپا با تکیه بر اقتدار این کشور اداره می‌شود.

تاملی بر رویکرد آلمان برای رسیدن به توسعه اقتصادی و صنعتی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران  ، الگوبرداری از کشورهای پیشرفته جهان و توجه به رویکرد آنها برای رسیدن به توفیقات صنعتی و اقتصادی، ضرورتی است که باید کشور ایران نیز به آن مبادرت ورزد، رویکردی که یقینا گام گذاشتن در آن، ثمرات بسیاری در پِی خواهد داشت.

    صرفه جویی در وقت و انرژی، تسریع فرآیند توسعه و کاهش حداکثری هزینه های غیر ضروری از مزایایی است که با الگوبرداری صحیح از جوامع پیشرفته در عرصه های صنعتی و اقتصادی، حاصل خواهد شد و بدون تردید، تَمَسُک جستن به چنین شیوه هایی، برای کشوری همچون ایران که به شدت تشنه تبدیل شدن به یکی از قطب های برتر اقتصادی و صنعتی می باشد ، مفید فایده خواهد بود.

    در این گزارش تلاش می شود مسیرهای طی شده از سوی کشور آلمان برای تبدیل شدن به یکی از صنعتی ترین کشورهای جهان، مورد واکاوی قرار گیرد.
    کشوری که با وجود مُواجِه با جنگ تمام عیار، به توسعه نائل شد

    یکی از دلایل انتخاب این کشور به این امر باز می گردد که آلمانی ها تجربه دو جنگ تمام عیارِ اول و دوم جهانی را در تاریخ خود ثبت کرده اند و بخصوص پس از جنگ جهانی دوم، این کشور به ویرانه ای از خاک مبدل شد اما بعد از مدتی آنچنان از لابه لای این ویرانه ها سر برآورد و مسیر پیشرفت را در پیش گرفت که قطعا الگوبرداری از آن برای جوامع در حال توسعه سازنده خواهد بود.

    افراد و گروه هایی که جنگ تحمیلی ایران و عراق را از دلایل اصلی مشکلات و نارسایی های امروز ایران تلقی می‌کنند؛ آلمان مثال نقض مناسبی برای طرد این نظریه محسوب می شود.

    طرح این موضوع به معنای خوشایند بودن جنگ نبوده و نیست و قطعا پدیده جنگ برای هیچ کشوری مبارک نبوده و نخواهد بود، اما در شرایطی که آب و خاک یک کشور مستقل مورد هجمه قرار می گیرد، دفاع از آن اجتناب ناپذیر است، البته در این گزارش بنا نداریم این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم، بلکه منظورِ نَظَرِ اصلی از نگارش این مرقومه به این واقعیت معطوف می شود که حتی در صورت مُواجهه با جنگ نیز می توان در عرصه صنعتی و اقتصادی به پیشرفت و توسعه نائل شد و کشور آلمان الگوی مناسبی است که با مطالعه دقیق رویکرد آن این موضوع به اثبات می رسد و حتی می توان در تحقق شعار سال، تقویت تولید ملی و رسیدن به قله‌های پیشرفت در عرصه های صنعتی و اقتصادی از این الگوبرداری به توفیقات سازنده ای نائل شد.

    کشوری که با 16 ایالت و 82 میلیون نفر جمعیت به عنوان پرجمعیت ترین کشور اروپایی مطرح است و در حال حاضر نیز در زمره ثروتمندترین عضو اتحادیه اروپا قرار دارد و به نوعی موتور اقتصادی حوزه یورو محسوب می شود.

    این ثروت و اقتدار صنعتی در کشور مذکور، بیش از هر چیز مرهون اهمیت به تولید ملی و داخلی است، استراتژی هوشمندانه ای که در طول سالیان گذشته به کرات از سوی دلسوزان نظام و انقلاب اسلامی ایران مورد تاکید قرار گرفته و شوربختانه آنچنان که باید مورد توجع کارگزاران اجرایی کشور قرار نگرفته است.

    بدون تردید جایگاه فعلی آلمان، با اتخاذ تدابیری هوشمندانه از سوی مسئولان و مردم این کشور حاصل شده، تا جایی که امروزه این کشور با قریب به 4 هزار میلیارد دلار تولید ملی، در رتبه چهارم اقتصاد جهان و رتبه نخست قاره سبز قرار دارد.
    توجه به صادرات، رکنِ اصلی توسعه اقتصادی آلمانی ها

    آنچنان که مطالعات و بررسی های انجام شده نشان می دهد بخش قابل توجهی از موفقیت کنونی آلمانی ها، ریشه در توجه فزاینده این کشور به امر صادرات دارد.

    به زعم سیاستمداران و سیاستگذارانِ آلمان، صادرات قوی و مازاد تجاری حداکثری از مولفه های اساسی در قدرت اقتصادی به شمار می رود و البته منظور نظر از صادرات قوی، فروش مواد خام نیست، بلکه تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالا است.

    به واقع کارخانه های آلمان بصورت سنتی، در سه بخش عمده ابزار و ادوات صنعتی ، مواد شیمیایی و خودروسازی متمرکز شدند و این امر حاکی از شفاف بودن و تشخیص و تعیین استراتژی مشخص بر مبنای استعدادها و توانمندی های این کشور برای رسیدن به توسعه است.

    تکیه بر صنایع دانش بنیان از دیگر رویکردهای آلمان برای رسیدن به پیشرفت حداکثری محسوب می شود و البته به موازات این تصمیم، تلاش شده ساماندهی مناسبی در حوزه پولی و مالی این کشور در دستور کار قرار گیرد تا ضمن مهار تورم پس از دوران جنگ، بستر و زمینه مناسب برای سرمایه گذاری هر چه بیشتر در خاک آلمان، فراهم شود.
    از ارتقای یارانه های صادراتی تا افزایش تعرفه های وارداتی

    بدون تردید،کنترل واردات برای کشوری که سودای تبدیل شدن به یک قطب صنعتی در جهان را در سر می پَروَراند، یک اصل حائز اهمیت به شمار می رود، امری که آلمانی ها به خوبی آن را اجرایی کرده اند.

    سیاستمداران آلمانی توامان با یکدیگر تلاش کردند حتی المقدور با ارتقای یارانه صادرات و به موازات آن افزایش تعرفه واردات  در محصولات و کالاهایی که نمونه مشابه داخلی آن وجود داشت، حمایت لازم را از مراکز تولیدی فعال در این کشور لحاظ کند و با اتکای به این روش به توفیقات بسیاری در تقویت تولید ملی خویش دست یافتند.
    رویکرد فرهنگی و اخلاقی آلمانی ها در حوزه صنعتی و اقتصادی

    یکی دیگر از تدابیر ویژه آلمانی ها برای رسیدن به موفقیت صنعتی و اقتصادی به تقویت فرهنگ کار به عنوان یک شاخص اخلاقی باز می‌گردد. به واقع کار و تلاش با روح و گوشت و پوست و استخوان آلمانی‌ها عجین شده ، تا جاییکه کار و تلاش را به عنوان عنصری هویت بخش تلقی می‌کنند.

    احترام ویژه به خلاقیت، اختراع و نوآوری و سرمایه گذاری در حوزه های تولیدی و صنعتی از سوی مردم از دیگر رویکردهای ویژه آلمانی ها برای رسیدن به اهداف و آرمان هایشان محسوب می شود.

    یکی دیگر از ویژگی‌های آلمانی ها به اولویت دار کردن مصرف محصولات و کالاهای تولیدی داخل این کشور باز می‌گردد، رویه ای که حتی در مقاطعی که برخی از کالاها و اقلام خارجی در مقایسه با محصولات داخلی از قیمت پایین تری برخوردار بود نیز حفظ شد و همچنان خرید تولیدات داخلی به عنوان یک اولویت مد نظر قرار گرفت.

    البته گزارشات موجود نشان می‌دهد، در دوران فعلی آنچنان که به نظر می رسد سیاست کنترل واردات در کشور آلمان مد نظر قرار نمی گیرد، زیرا استفاده از محصولات داخلی به تدریج به یک فرهنگ در میان مردم این کشور تبدیل شده است.
    آموزش و تمرکزِ بر صنایع زیربنایی از مولفه های توسعه آلمان

    حسین گروسی، عضو پیشین کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و نماینده اسبق مردم ملارد ،شهریار و قدس در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوال  به خبرنگار اقتصاد و انرژی، در خصوص عوامل و دلایل پیشرفت و توسعه شتابنده آلمانی‌ها پس از جنگ جهانی دوم اظهار کرد: یکی از مولفه های اساسی در توسعه اقتصادی و صنعتی آلمان، به حوزه آموزش و پرورش این کشور و تمرکز بر تربیت عناصر و نیروهای تکنیسین معطوف می شود.

    وی افزود: آلمانی ها در سایه آموزش، برای بارورتر ساختن توانمندی های نیروی انسانی خود، تلاش بسیاری را لحاظ کرده اند و با تمسک بر این رویکرد به موفقیت های بسیاری نائل شدند.

    عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: موضوع و مولفه تعیین کننده بعدی در موفقیت این کشور به توجه تصمیم گیران و تصمیم سازان این کشور به موضوع خطیرِ تعیین استراتژیِ مشخصِ صنعتی و اقتصادی باز می گردد و به واقع تمرکز به این نکته ظریف که در چه حوزه هایی از مزیت برخوردار هستند ، روند پیشرفت و توسعه آلمانی ها را تسریع و تسهیل کرده است.

    نماینده سابق مردم ملارد، شهریار و قدس در مجلس در ادامه افزود: ماحصل این تدابیر و تمهیدات باعث شد، توجه آلمانی ها به صنایع سنگین معطوف شود و با سرمایه گذاری در حوزه های زیربنایی و آموزش تکنیسن های متخصص، تلاش کردند در بخش مذکور به پیشرفت حداکثری دست یابند و در این مسیر با ارتقای کیفی تولیدات خود، اهداف مورد نظر و از پیش تعیین شده خویش را پیگیری می‌کنند.

    گروسی تصریح کرد: آلمانی ها برخلاف کشورهایی همچون فرانسه،کارخانه ساز هستند و صنعت را به کشورهای دیگر صادر می‌کنند که از این حیث کشور مذکور از توانایی بسیار بالایی برخوردار هستند.

    عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: مولفه تعیین‌کننده دیگر در موفقیت آلمانی ها در عرصه های صنعتی و اقتصادی به این امر معطوف می شود که دولت و مردم این کشور با هم افزایی و همگراییِ یکدیگر برای توسعه کشورشان و فتح قله های پیشرفت ، همت والایی را به خرج دادند و به نوعی دولتمردان آلمانی ، دقیق برنامه ریزی کردند و مردم نیز با جان و دل و سختکوشی و نظم مثال زدنی در کارخانه ها کار کردند و امروز نیز از نتیجه این تلاش همگانی و برنامه ریزی هوشمندانه بهرمند می شوند.

    امید آن می رود با الگوبرداری صحیح از آلمانی ها در بخش های صنعتی و اقتصادی ، ایران اسلامی روند توسعه و پیشرفت مورد نظرِ اقتصادی خود را بیش از پیش تسریع کند که قطعا این مهم با اتکای به شعار ما می توانیم و باور توانایی های جوانان این مرز و بوم قابل حصول خواهد بود.

    برچسب ها