عصر خودرو

گسترش روابط تجاری تهران –تاشکند در آستانه سفر رئیس جمهور به ازبکستان

عصر بازار- کارشناسان سفر رئیس جمهور به ازبکستان را، سرآغاز فصل جدیدی از روابط اقتصادی ایران و ازبکستان می‌دانند.

گسترش روابط تجاری تهران –تاشکند در آستانه سفر رئیس جمهور به ازبکستان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، چندی پیش، همایش تجاری ایران و ازبکستان در خلال دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های تجاری ایران و ازبکستان و با حضور معاون صادراتی وزیر و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، وزیر تجارت خارجی ازبکستان و رئیس اتاق بازرگانی ازبکستان و همچنین جمعی از تجار و فعالان اقتصادی دو کشور در سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد.

    بسیاری از کارشناسان تشکیل این همایش را مقدمه ای برای سفر تیرماه رئیس جمهور به این کشور می دانند و با توجه به تغییر رئیس جمهور ازبکستان،گسترش روابط تجاری با این کشور آسیای صغیر را درآینده پیش بینی می کنند.

    در راستای بررسی بیشتر سطح روابط تجاری بین دو کشور ایران و ازبکستان در گذشته و برنامه های مسئولان تجاری برای گسترش روابط تجاری در آینده،با دوتن از مسئولان حوزه تجارت به گفت‌وگو پرداخته ایم.
    آمادۀ برقراری تجارت آزاد با ازبکستان هستیم

    مجتبی خسروتاج، معاون صادراتی وزیر و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران، اظهار کرد: ایران آمادگی هر گونه تجارت، به خصوص تجارت آزاد را با ازبکستان دارد.

    خسروتاج با اشاره به تلاش دو کشور در جهت ارائه تسهیلات در صدور ویزا و تسهیل روابط بانکی گفت: طی کمیسیون مشترک با مقام های ازبک، سعی کردیم همۀ ابعاد همکاری ایران و ازبکستان را بررسی کنیم به خصوص در زمینه‌های سرمایه‌گذاری، ویزا، خدمات بانکی، همکاری‌های نفتی و ظرفیت‌های دو طرف در بخش خدمات فنی و مهندسی در چارچوب حقوق و منافع متقابل مطرح شد.

    وی در تشریح روند توافقات طرفین در روز اول اجلاس کمیسیون مشترک گفت: ازبکستان رویکردها و سیاست‌های جدیدی در قبال تجارت خارجی خود در پیش گرفته است و این موضوع نوید افزایش نرخ تجاری بین دو کشور را می دهد.

    خسروتاج اذعان کرد: فضای باز تجاری در ازبکستان به پیشبرد اهداف طرفین در زمینۀ تجارت کمک خواهد کرد که در این راستا و با هدف توسعه همکاری‌ها، مرکز تجاری مشترک ایران و ترکمنستان در تهران افتتاح شد.

    معاون صادراتی وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران به اهمیت سرمایه‌گذاری‌های مشترک، ترانزیت و توسعه حمل و نقل جاده‌ای و ریلی اشاره کرد و افزود: مسئولان کشور ازبکستان اعلام کردند که نیازمند خرید نفت از ایران هستند.

    وی همچنین با اشاره به قدرت ایران در تولید فولاد افزود: انواع محصولات ساختمانی، شیرآلات، کاشی و سرامیک، اسکلت و قطعات آن، فرآورده‌های دارویی، محصولات پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی، محصولات مرتبط با صنعت فولاد، پی وی سی و انواع تایر و تیوپ از جمله کالاهایی است که ممکن است ایران در صادرات آنها به ازبکستان دارای مزیت باشد.
    حجم مبادلات با ازبکستان تاکنون، زیاد نبوده است

    بهروز حسن ‌الفت، مدیر منطقه اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: حجم مبادلات با کشور ازبکستان تاکنون عدد قابل توجه‌ای نبوده است و بطور میانگین 300 میلیون دلار در حوزه تجارت کالا و خدمات هر ساله در آمارهای تجاری بین دو کشور ثبت شده است.

    وی افزود: نکته قابل توجه این است که در طول سال‌های گذشته همواره صادراتمان نسبت به وارداتمان به کشور ازبکستان بیشتر بوده و تراز تجاری همواره اعداد مثبتی را به ثبت رسانده است.

    الفت با توضیح اینکه تفاهم‌نامه مشترکی بین دو کشور در 12 سال گذشته به امضا رسید، گفت: جلسه مشترک بین هیئت‌های تجاری و صنعتی دو کشور به منظور اصلاح مواد موجود در تفاهم‌نامه مذکور تشکیل شد، زیرا در تفاهم‌نامه قبلی 27 کالا در مبادلات تجاری ترجیح داشتند اما در عمل این امر اجرایی نشد.

    مدیر منطقه اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت، تصریح کرد: در سه سال گذشته مدام پیگیر بودیم تا جلسات مشترکی تشکیل داده و تفاهم‌نامه بین دو کشور را اصلاح کنیم و در جلسه مشترک اخیر قرار بر این شد که 27 قلم کالای ترجیحی بین دو کشور اصلاح شده و اقلام جدیدی به آن اضافه شود.

    وی تأکید کرد: تمام جلسات تشکیل شده بین دو کشور ایران و ازبکستان در واقع زمینه‌ای برای سفر رئیس جمهور در تابستان به تاشکند است و قرار بر این است که تا چند سند و پروتکل از جمله تفاهم‌نامه تجارت ترجیحی ایران و ازبکستان در دیدار دو رئیس جمهور به امضا برسد.

    الفت ادامه داد: ازبک‌ها ایران را کشوری صنعتی می‌بینند و ما نیز در تبادلات تجاری به پتانسیل های کشاورزی این کشور توجه داریم و از آنجایی که پنبه، کالای استراتژیکی برای کشور ما به حساب می‌آید، به دنبال واردات این محصول از کشور ازبکستان هستیم.

    مدیر منطقه اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت، اذعان کرد: بدون شک کشور ازبکستان به لحاظ صنعت و جمعیت و وسعت و جایگاه اقتصادی قابل مقایسه با ایران نیست، اما در نشست گذشته با مسئولان این کشور به توافق رسیدیم که در حوزه همکاری‌های صنعتی و معدنی فعالیت‌های مشترکی را آغاز کنیم که عمده این فعالیت‌ها در حوزه صنایع کوچک و احتمالاً خودروسازی و قطعه‌سازی خواهد بود.

    وی در تشریح دلایل اجرایی نشدن تفاهم نامه قبلی بین دو کشور ایران و ازبکستان گفت: به‌ دلیل غلبه تجاری و توان صنعتی بالای ایران، مقام‌های کشور ازبکستان همیشه جانب احتیاط را نگه داشته و تفاهم نامه قبلی را اجرایی نکردند، زیرا می‌ترسیدند تسهیل روابط تجاری بین دو کشور موجب سرازیر شدن کالاها و خدمات ایرانی به ازبکستان شود.

    الفت اضافه کرد: اما آنطور که در جلسه مشترک با مقام‌های تجاری ازبکستان مطرح شد، قرار بر این شد که در حوزه صنعت و معدن و تجارت بازنگری کلی و اساسی در سفر رئیس جمهور به این کشور انجام شود.

    مدیر منطقه اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت، واقعیت این است که از سال 88 تا 94 اجلاس مشترکی بین دو کشور برگزار نشد و تشکیل کمیسیون‌های کنونی، نه‌تنها از جنبه اقتصادی و تجاری حائز اهمیت بوده، بلکه مسائل فرهنگی و اجتماعی هم در این میان مطرح است.
    پرواز مستقیم مسیر ایران-ازبکستان از ابتدای ماه می سال 2018

    وی تصریح کرد: از سال 95 و با تغییر رئیس جمهور ازبکستان رویکرد این کشور نسبت به ایران تغییر کرده و استراتژیک‌های تجاری و اقتصادی و روابط خارجی آنها دگرگون شده است و علاقه‌مندی مسئولان این کشور به گسترش روابط تجاری با ایران بیش از پیش به چشم می‌خورد.

    الفت ابراز کرد: یکی از بحث‌های مطرح بین دو کشور، حمل و نقل چه در حوزه ریلی، هوایی و زمینی بود و قرار بر این شد تا پرواز مستقیم از ابتدای ماه می سال 2018 به راه بیفتد.

    وی افزود: در بحث خرید نفت خام، ایران به میزان یک میلیون بشکه توافق شد و در مورد گسترش حمل‌ونقل بین ایران، ازبکستان، ترکیه و عمان یک سری موضوعات جدی مطرح شد که محقق شدن همه آنها مستلزم راه‌اندازی خط راه‌آهن چابهار به‌ صورت کامل است.

    مدیر منطقه اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت، تأکید کرد: در بحث گردشگری هم به توافق‌های خوبی رسیدیم و بدون شک خط مستقیم هوایی، سهولت ارائه روادید و تسهیل روابط بانکی، موجب رونق صنعت توریست بین دو کشور خواهد شد.

    الفت ادامه داد: روابط بانکی ما با کشور ازبکستان تقریباً قطع است و توسعه روابط بانکی مستلزم یک اراده سیاسی قوی بوده و بر اساس مدل همکاری بانکی ایران و روسیه، می‌توان روابط بانکی جدیدی با ازبکستان تعیین کرد تا به گسترش تجارت بین دو کشور بیانجامد.

    وی یادآور شد: یکی از مهمترین بحث‌های مطرح شده صادرات دارو به ازبکستان و تشکیل کمیته مشترکی برای برطرف کردن مشکلات حقوقی بین بنگاه‌های ایرانی و ازبک است.

    مدیر منطقه اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت، گفت: طرف ازبکستان با تمام نیرو و به ‌صورت جدی با معاون اول رئیس جمهور خود در مذاکرات اخیر شرکت کرد و به صورت واضح تمایل و اشتیاق خود را برای گسترش روابط با ایران نشان داد و این موضوع می‌تواند سر فصل خوبی برای آب شدن یخ‌های بین دو کشور در روابط تجاری باشد.

    وی در خاتمه تأکید کرد: در مجموع این کمیسیون برای بهبود روابط دو کشور بسیار مؤثر بود اما در مورد تصمیم‌گیری‌های اقتصادی و تجاری تهران و تاشکند زمان بیشتری صرف شود.

    برچسب ها