عصر خودرو

وزیر اقتصاد ملی قزاقستان اعلام کرد :

قرارداد میان ایران و اوراسیا ۲۷ اردیبهشت امضا می شود

عصر بازار- وزیر اقتصاد ملی قزاقستان اعلام کرد که موافقتنامه موقت ایجاد محدوده آزاد تجاری میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا روز ۱۷ ماه می (۲۷ اردیبهشت ماه) امضا می شود.

قرارداد میان ایران و اوراسیا ۲۷ اردیبهشت امضا می شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، برخی رسانه های روسی از جمله خبرگزاری های تاس و پرایم روز چهارشنبه به نقل از «تیمور سلیمانوف» خاطرنشان کردند که قرار است این توافقنامه در همایش اقتصادی آستانه (پایتخت قزاقستان) امضا شود.
    به گفته مقام قزاقستانی، بازار این کشور توانایی صادرات هشت میلیارد دلار کالا به ایران را دارد و با امضای این توافقنامه، تولیدکنندگان قزاقستانی این فرصت را پیدا می کنند تا صادرات کالاهای خود به ایران را 30 برابر افزایش دهند.
    وی یادآور شد که اتحادیه اقتصادی اوراسیا هم اکنون با چند کشور دیگر نیز برای عقد قرارداد تجارت آزاد مذاکره می کند.
    وزیر اقتصاد ملی قزاقستان همچنین گفت که قرارداد همکاری تجاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا با چین روز 17 ماه می(همزمان با ایران) در آستانه امضا خواهد شد.
    مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه به تازگی در خصوص امضای قرارداد تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به ایرنا گفت: این مذاکرات از دو سال پیش آغاز شد و اکنون جدولی از کالاهایی که قرار است شامل کاهش یا حذف تعرفه شود، تهیه شده و طرفین با رایزنی فراوان، نهایتا به توافق رسیدند.
    سنایی خاطرنشان کرد: در واقع اکنون می توان گفت مذاکره های کارشناسی مربوط به قرارداد موقت تجارت آزاد (تعرفه ترجیحی) به اتمام رسیده و آماده امضاء است.
    سفیر ایران در روسیه درباره فواید این قرارداد برای ایران خاطرنشان کرد: این مساله پس از اجرایی شدن، تاثیر بسزایی در روان سازی تجارت منطقه ای بر جای می گذارد و با کاهش تعرفه های گمرکی به توسعه مبادلات تجاری بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا کمک زیادی می کند.
    «احتمالا ایران اردیبهشت ماه عضو این اتحادیه خواهد شد و اعضای هیات ایرانی در چهاردهمین دوره نشست همکاری های اقتصادی که اواخر سال 96 در مسکو برگزار شد، مذاکرات متعددی در این خصوص با طرف روس داشتند و پس از آن مذاکرات اعلام شد که ایران اردیبهشت ماه به عضویت این اتحادیه در خواهد آمد که ما امیدواریم این روند هر چه زودتر صورت گیرد.»
    اتحادیه اقتصادی اوراسیا از سال 2015 کار خود را با عضویت روسیه، قزاقستان و بلاروس آغاز کرد؛ این اتحادیه با هدف تضمین حمل و نقل آزاد محصولات، خدمات، سرمایه و نیروی کار میان کشورهای عضو راه اندازی شده است.
    ارمنستان و قرقیزستان نیز پس از مدت کوتاهی به این اتحادیه پیوستند و در سال 2016 ویتنام به نخستین کشور فرا منطقه ای تبدیل شد که عضو این اتحادیه شد.
    بیش از 40 کشور و سازمان بین المللی از جمله چین، اندونزی، رژیم صهیونیستی و همچنین کشورهای آمریکای لاتین برای فعالیت در چارچوب این اتحادیه اعلام آمادگی کرده اند.
    این اتحادیه همچنین با کره جنوبی، مصر و هند مذاکراتی برای عضویت و همکاری داشته است.
    دسامبر پارسال (دی ماه 96)، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که صربستان هم می تواند به جمع اعضای این اتحادیه اقتصادی بپیوندد.

    برچسب ها