عصر خودرو

وعده وزارت صنعت در پله آخر ؛

واردات ۳.۲ میلیارد نخ سیگار صفر می‌شود؟

عصر بازار- سال ۱۳۹۷ آخرین فرصت وزارت صنعت، معدن و تجارت برای عملیاتی شدن وعده به صفر رساندن میزان واردات سیگار است.

واردات ۳.۲ میلیارد نخ سیگار صفر می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، هرچند قانون برنامه پنجم توسعه تکلیف کرده بود که در پایان این برنامه میزان واردات سیگار به صفر برسد، اما در عمل این مساله محقق نشد. حال علی رغم عدم ممنوعیت واردات سیگار در برنامه ششم توسعه، مسئولان از به صفر رساندن میزان واردات این محصول تا پایان سال 1397 خبر می‌دهند، وعده‌ای که آخرین بار شهریور ماه سال گذشته داده شد.

    در قانون برنامه پنجم توسعه تاکید شده بود که کل واردات سیگار با برند اصلی در پایان این برنامه به تولید داخل تبدیل تا با به صفر رساندن میزان واردات این محصولات با به کارگیری از توان داخلی نیاز مصرفی کشور در داخل تامین شود.

    بنابراین با آغاز برنامه پنجم این اقدام در دستور کار قرار گرفت و تمامی وارد کنندگان ملزم شدند تا برندی را که سال‌ها به کشور وارد می‌کنند در داخل تولید کنند و به صورت جدی این برنامه از سال 1393 کار خود را آغاز کرد و تعداد هفت واحد تولیدی سیگار که تا قبل از سال 1395 ایجاد شده بودند به 12 واحد تولیدی در سال 1395 رسیدند و هم اکنون تعداد کارخانجات تولید سیگار 17 مورد است که نسبت به قبل 10 مورد افزایش یافته است.

    نکته قابل تامل این که طی ماده 73 برنامه ششم توسعه که واردات سیگار مجاز شمرده شده و حقوق و عوارض برای واردات آن در نظر گرفتند. این در حالی است که طبق برنامه پنجم توسعه باید واردات سیگار در پایان این برنامه به صفر می‌رسید که در عمل این اتفاق رخ نداد.

    طبق گفته مسئولان ذیربط علی‌رغم این که طبق برنامه ششم توسعه واردات سیگار ممنوع اعلام نشده است، اما تکلیف تعیین شده در قانون برنامه پنجم توسعه ادامه می‌یابد و قرار بر این است تا میزان واردات سیگار طبق برآوردها در پایان سال 1397 به صفر برسد تا با توجه به قانون انحصار و نیز افزایش میزان تولید برندهای اصلی در داخل به تکلیف تعیین شده در قانون برنامه پنجم توسعه عمل شود.

    میزان واردات سیگار در سال گذشته معادل 3.2 میلیارد دلار بود که در قیاس با واردات 3.9 میلیارد دلاری سال 1395، 18 درصد کاهش یافته است. این درحالی است که میزان واردات سیگار در سال 1394 معادل 16.4 میلیارد نخ بوده که با توجه به کاهش آن به 3.2 میلیارد نخ در سال 1396 معادل 76 درصد طی سه سال گذشته کاهش یافته است.

    برچسب ها