عصر خودرو

مدیرعامل کارگزاری بانک سامان خبر داد:

دلیوری خدمات بورسی برای اولین بار در ایران

ضربه جبران ناپذیر گواهی ۲۰ درصدی به بورس

عصر بازار- "در اواخر سال گذشته مجوز بانک مرکزی به بانک‌ها برای انتشار گواهی سپرده بانکی با سود ۲۰ درصدی نه تنها اهالی بازار را شوکه کرد، بلکه آسیب بسیاری به بورس و اعتماد سرمایه‌گذاران وارد کرد که تا امروز قابل جبران نبوده است." این بخشی از صحبت‌های حمیدرضا مهرآور مدیرعامل کارگزاری بانک سامان است که در بررسی وضعیت بورس در سال ۹۶ بیان کرده است.

دلیوری خدمات بورسی برای اولین بار در ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ، اگر چه در اواسط سال شاهد کاهش دستوری سود سپرده بانکی و سرازیر شدن نقدینگی به بازارهای موازی بودیم، اما در ماه‌های پایانی بانک مرکزی در تصمیمی عجولانه برای کنترل نرخ ارز، مجوز افزایش 5 درصدی سود سپرده را صادر کرد و این در حالی است که با توجه به افزایش نرخ ارز در روزهای گذشته به نظر می‌رسد، راه‌حل بانک مرکزی موثر نبوده است. در ادامه این گفت‌وگو به بررسی وضعیت بورس در سال گذشته و پیش‌بینی سال جاری می‌پردازیم.

    در ابتدا نگاهی به وضعیت بازار سرمایه در سال 96 داشته باشیم، شرایط بازار سرمایه در سال گذشته را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
    سال 96 برای بازار سرمایه از دید حجم معاملات خوب بود؛ از سوی دیگر در این سال سقف تاریخی شاخص بورس شکسته شد که می‌تواند حرکت مثبت بورس را نشان دهد. یکی از مهم‌ترین دلایل رشد بازار سرمایه، تاثیرگذاری برجام بر صورت‌های مالی شرکت‌ها بود که سود مناسبی پیش‌بینی کرد و ساخته شد.
    همچنین در اواسط سال شاهد اراده بانک مرکزی و دولت بر کاهش سود سپرده‌های بانکی بودیم که این امر سبب سرازیر شدن سرمایه به بازارهای موازی از جمله بازار سرمایه شد. به همین دلیل، شرکت‌ها به درستی برای تامین مالی کوتاه مدت به سراغ بانک‌ها و برای تامین مالی بلندمدت به بازار سرمایه مراجع کردند. این در حالی است که در اواخر سال گذشته مجوز بانک مرکزی به بانک‌ها برای انتشار گواهی سپرده بانکی با سود 20 درصدی نه تنها اهالی بازار را شوکه کرد، بلکه آسیب بسیاری به بورس و اعتماد سرمایه‌گذاران وارد کرد که تا امروز قابل جبران نبوده است. با این اوصاف، سال 96 برای بازار سرمایه به خصوص صادرات محورها به دلیل افزایش نرخ دلار بسیار خوب بود.
    وضعیت بورس را در سال 96 مثبت ارزیابی کردید، عملکرد کارگزاری بانک سامان در سال گذشته را چگونه بود؟
    کارگزاری بانک سامان در سال 96، عملکرد بسیار خوبی داشت؛ به طوری که اگر به آمارهای منتشر شده توسط کانون کارگزاران توجه کنیم، این کارگزاری در دی ماه جزو 10 کارگزاری برتر ایران قرار گرفت. واحدهای متفاوتی که در کارگزاری بانک سامان وجود دارد مانند صندوق مشترک سرمایه‌گذاری، واحد بورس کالا به خصوص آتی سکه، سبدگردانی و ... عملکرد بسیار خوبی در این سال از خود  به نمایش گذاشتند و از این‌رو، با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای جذب نیروهای متخصص و ماهر، پیش‌بینی می‌کنیم که روند صعودی عملکرد این کارگزاری در سال جدید نیز ادامه‌ داشته باشد. یکی دیگر از اقدامات موفق کارگزاری بانک سامان در سال گذشته، تمرکز بر جذب استعدادهای مالی و آموزش در حوزه بازار سرمایه بود تا این نیروها بتوانند سرمایه‌های بالفعل بازار را جذب کنند.
    افزون بر این، با توجه به رشد بازار سرمایه در حوزه فناوری اطلاعات، تلاش کارگزاری بانک سامان نتایج مناسبی داشت و برای اولین بار در ایران دلیوری خدمات مالی را راه‌اندازی کردیم. در این طرح برای حل چالش‌هایی مانند ترافیک تهران و کمبود شعب در شهرستان‌ها، مشتری در هر منطقه ایران که قرار داشته باشد، کارگزار به او مراجعه می‌کند و در محل زندگی مشتری خدمات مالی ارائه داده می‌شود.
    همچنین، کارگزاری بانک سامان اولین کارگزاری بود که گوشت را در بورس کالا عرضه کرد و این در حالی بود که پیش از این، گوشت در بورس کالا معامله نمی‌شد. از این رو، با همکاری بورس کالا فضایی به وجود آمد که توانستیم با عرضه این محصول در بورس کالا تجربیات مناسبی به دست بیاوریم. بورس کالا پتانسیل مناسبی برای عرضه زعفران، زرشک و... دارد و امید است که در سال جاری، عرضه این محصولات با توجه به اهمیت استراتژیک آنها در بورس کالا انجام و فضای معاملاتی شفافی را ایجاد کنند.
    علاوه بر این، در نظر داریم که با نگرش به پلتفرم‌های جهانی، پلتفرمی در حوزه معاملات آنلاین طراحی شود که فضای دوستانه‌تری داشته باشد و افراد بتوانند نیازهای خود را به راحتی برطرف کنند. شعار این کارگزاری برای سال‌های متمادی "در تمایز پیشتازیم" بوده و تلاش تمام پرسنل در جهت حفظ این شعار است.
    روند توسعه بازار سرمایه در سال 97 را به چه صورت پیش‌بینی می‌کنید؟
    با توجه به شناختی که از بازار سرمایه وجود دارد، بورس آمادگی پذیرش سرمایه را دارد. با این حال برخی عوامل رونق بورس، خارج از اختیار نهاد ناظر بازار سرمایه است و بر این اساس، اگر پارامترهایی مانند اقتصاد سیاسی مناسب باشد، می‌توان آینده خوبی برای بورس در سال 97 پیش‌بینی کرد. 
    پس از گذشت حدود یک دهه از برگزاری نمایشگاه، این رویداد به چه روش‌هایی می‌تواند به بازار سرمایه کمک کند؟
    هر بازاری و هر محصولی مکانی برای تبلیغ یا شناساندن ابزارهای خود دارد؛ بازار سرمایه هم نیازمند مکانی است که بتواند ابزارها و محصولاتی که در سال‌های گذشته داشته است یا برای سال آینده پیش‌بینی می‌کند را به نمایش بگذارد. بهترین جایی که می‌توان این محصولات را شفاف، صریح و رودررو در معرض نمایش قرار داد، نمایشگاه‌های بین‌المللی است و امسال هم شاهد یکی از پر رونق‌ترین و پر محصول‌ترین نمایشگاه‌های تاریخ هستیم. 
    نمایشگاه مکانی است که شرکت‌های کارگزاری سعی می‌کنند تا بهترین استفاده برای معرفی محصولات خود را داشته باشند. بر این اساس، از تمامی افراد فعال و غیرفعال بازار سرمایه درخواست می‌کنیم که در این نمایشگاه حضور پیدا کنند؛ چرا که بازار سرمایه در اقتصاد جهانی از اهمیت بالایی برخوردار است و در بازارهای بین‌المللی، جایگاهی برابر و حتی بالاتر از بازار پول دارد.
    متاسفانه در شناساندن بازار سرمایه به عموم مردم کم‌کاری‌هایی انجام شده که نمایشگاه می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای جبران این موضوع و معرفی بورس و محصولات آن به مردم باشد. دانشجویان و به خصوص دانشجویان رشته‌های مالی، حسابداری، ریاضی، آمار و آی‌تی که هم بازار سرمایه برای رشد و توسعه به آنها نیاز دارد و هم آنها می‌توانند از بازار سرمایه درس‌های زیادی بگیرند، می‌توانند در چنین نمایشگاه‌هایی حضور پیدا کنند.

    برچسب ها