عصر خودرو

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران :

قیمت واقعی خرید تضمینی گندم با ۳۰ درصد کاهش همراه است

عصر بازار- رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران با گلایه از نمایندگان مجلس و دولت در عدم حمایت از کشاورزان گفت: هزینه‌های جانبی کشاورزی ۲۰ درصد افزایش داشته و اگر نرخ ۱۰ درصدی تورم را به آن اضافه کنیم، قیمت گندم ۳۰ درصد پایین‌تر از نرخ سال گذشته است.

قیمت واقعی خرید تضمینی گندم با ۳۰ درصد کاهش همراه است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، علیقلی ایمانی در مورد عدم افزایش نرخ خرید تضمینی گندم که طی یکی دو روز اخیر به طور رسمی از سوی شورای اقتصاد اعلام شد، گفت:‌ بعد از 7 ماه تأخیر قیمت گندم هیچ تغییری نداشته است، در صورتی که طبق قانون باید نرخ خرید تضمینی مطابق با نرخ تورم و محاسبه هزینه‌های سربار افزوده می‌شد.

    وی با انتقاد از عملکرد نمایندگان مجلس و دولتمردان در دفاع از حقوق کشاورزان و بخش کشاورزی گفت: مگر ما در جای دیگری محصول تولید می‌کنیم، ما هم در همین فضای اقتصادی با افزایش نرخ دلار و قیمت کالاها و نهاده‌ها مواجه هستیم، به عنوان مثال سمی که هر بطری 85 هزار تومان تهیه می‌کردیم را باید 145 هزار تومان بخریم و اگر سرجمع هزینه‌های جانبی ما را به طور متوسط بگیرید 20 درصد افزایش داشته‌ایم و رقم 10 درصد تورم را هم به آن اضافه کنید، می‌شود 30 درصد.

    رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران خاطرنشان کرد: چند روز اخیر هم اعلام کردند، آب و برق 7 درصد افزایش قیمت داشته، اما ظاهراً کسی صدای کشاورز را دیگر نمی‌شنود و ما باید به دولت یارانه بدهیم. چرا که با یک محاسبه سرانگشتی گندمی که سال گذشته 1300 تومان می‌فروختیم، با لحاظ 30 درصد اکنون 910 تومان آن را به دولت می‌فروشیم و اگر فقط تورم را محاسبه کنید، ارزش گندم ما برای دولت 1170 تومان است.

    وی افزود: از آن طرف ممکن است برخی که دلار نفتی زیاد دارند، بگویند به جای افزایش قیمت گندم و حفظ اشتغال عمران کشور گندم ارزان‌تر از کانادا وارد می‌کنیم.

    ایمانی در مورد برآورد آخرین آمار خرید تضمینی گندم در سال 97 از گندم‌کاران هم گفت: آمار رسمی اعلام نشده، اما طبق برآوردهای ما تا کنون 500 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده و قرار بود 50 درصد این رقم به گندم‌کاران پرداخت شود.

     شورای اقتصاد طی نامه رسمی به تاریخ 5 اردیبهشت که طی یکی دو روز اخیر از طریق رسانه‌ها اعلام شد، نرخ خرید تضمینی 28 قلم محصول کشاورزی را اعلام کرد که قیمت گندم نسبت به پارسال هیچ تغییری نداشت و برخی محصولات دیگر نیز افزایش قیمت 4 - 5 درصدی داشتند. جالب‌تر اینجاست که این قیمت‌ها با 7 ماه تأخیر اعلام شد.

    برچسب ها