عصر خودرو

عضو کارگروه بازار سرمایه مجمع تشخیص مصلحت خبر داد

پیشنهاد کاهش نرخ سود معاملات اعتباری کارگزاری‌ها به ۷ درصد

عصر بازار- یک مقام مسئول گفت: با توجه به لزوم تقویت بازار سرمایه و حمایت از سرمایه گذاران پیشنهاد کاهش نرخ سود معاملات اعتباری کارگزاری ها به ۷ درصد در کارگروه بازار سرمایه مجمع تشخیص مصلحت نظام ارایه شده است.

پیشنهاد کاهش نرخ سود معاملات اعتباری کارگزاری‌ها به ۷ درصد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، عبد الله رحیم لوی بنیس ، عضو کارگروه بازار سرمایه مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در حال حاضر کمبود نقدینگی به عنوان مشکل اصلی بازار سرمایه مطرح بوده که به نظر می رسد برای حل این موضوع در شرایط فعلی برای دوره های کوتاه ، میان و بلند مدت تسهیل فرایند معاملات اعتباری کارگزاری ها با مشتریان است.

    وی افزود: در کارگروه بازار سرمایه مجمع تشخیص مصلحت که با حضور جمعی از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه تشکیل شده علاوه بر بررسی برخی مشکلات و آسیب های موجود در بازار سرمایه پیشنهاد شد به منظور تقویت حوزه تامین مالی شبکه پولی از طریق بازار سرمایه و نیز حمایت از سرمایه گذاران، مبنای نرخ سود ناشی از اعتبار تخصیصی شرکت های کارگزاری به مشتریان بر اساس آخرین مانده در گردش آنها باشد.

    مدیر عامل کارگزاری بانک انصار با اشاره به ارزش کل 250 هزار میلیارد تومانی بازار سهام کشور، عنوان کرد: در حال حاضر مجموع اعتبار های تخصیص داده شده از سوی صنعت کارگزاری از یک هزار میلیارد تومان فراتر نمی رود و این یعنی بخش پولی کشور در تامین مالی از طریق بازار سرمایه هنوز پر رنگ و قابل اتکا نیست.

    وی بر این باور است که تامین مالی از طریق بازار سرمایه برای شبکه پولی کشور بطور کامل بدون ریسک بوده و چنانچه شبکه پولی کشور با کمی مدارا و گشاده دستی ، بتواند اعتبار های بیشتری را به این بازار بدون ریسک اختصاص دهد می تواند از منفعت بالاتری برخوردار شود.

    رحیم لوی بنیس ادامه داد: در کارگروه بازار سرمایه مجمع تشخیص مصلحت پیشنهاد شده که نرخ سود معاملات اعتباری با توجه به بازه تسویه سه روزه معاملات به حدود 7 درصد کاهش یابد که این پیشنهاد هم اکنون به کمیسیون اقتصادی دولت ارایه شده که پس از بررسی آن باید در شورای پول و اعتبار مورد تصویب قرار گیرد.

    وی تصریح کرد: چنانچه شبکه پولی کشور در زمینه کاهش نرخ سود معاملات اعتباری کارگزاری ها تجدید نظر کند می توان علاوه بر افزایش آستانه تحمل سرمایه گذران برای حضور بلند مدت در بازار سهام نسبت به کاهش هزینه های مالی شرکت های کارگزاری نیز امیدوار بود.

    این مقام مسئول با بیان اینکه مردم و سرمایه گذاران تاوان برخی کج سلیقگی ها و بی تدبیری های مسئولان را در بازار سهام می دهند ، عنوان کرد: باید پذیرفت که مردم هم اکنون هیچ نقشی در ایجاد و تداوم رکود و خسارت های به بار آمده در بازار سهام ندارند و برای بهبود شرایط باید متولیان کشور با مساعدت و همدلی نسبت به کاهش برخی ریسک ها و آسیب ها اقدام کنند.

    رحیم لوی بنیس از آسیب شناسی سایر مباحث روز بورس در کارگروه بازار سرمایه مجمع تشخیص مصلحت سخن گفت و افلزود: علاوه بر بررسی بسته خروج از رکود دولت و ارایه برخی توصیه ها نسبت به سایر مباحث از جمله نرخ خوراک مجتمع های پتروشیمی و پالایشی،بهره مالکانه معادن ،معاملات اعتباری کارگزاری ها،عدم شفافیت ها نرخ سود تسهیلات و سپرده های بانکی به عنوان آسیب های بازار سرمایه مطرح و توصیه هایی در این کارگروه مشورتی ارایه شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها