عصر خودرو

«یو.اس.ای تودی» تحلیل کرد

تاثیر رفع تحریم‌های ایران بر تصمیمات اوپک چه خواهد بود؟

عصر بازار- شش ماه پیش که اوپک آخرین نشست خود را برگزار کرد، قیمت نفت در حال بالا رفتن بود و استراتژی تولید بیشتر اوپک منجر به حفظ سهم بازار و فشار بیشتر روی نفت پرهزینه‌ آمریکا و دیگر کشورها شده بود. اما حالا که قرار است نشست بعدی اوپک در هفته اول دسامبر برگزار شود، شرایط متفاوتی بر بازار حاکم است.

تاثیر رفع تحریم‌های ایران بر تصمیمات اوپک چه خواهد بود؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، هفته‌ها از توافق هسته‌ای بین ایران و آمریکا و دیگر قدرت‌ها دنیا می‌گذرد، رویدادی که به تدریج باعث پایان تحریم‌های غرب علیه صادرات نفت ایران خواهد شد.

    در حالی که اغلب رصدکنندگان بازار انتظار اتفاق خاصی را در نشست پنجم ژوئن اوپک نداشتند، ولی امیدها به نشست چهارم دسامبر کارتل بسیار زیاد است. به نظر می‌رسد بعد از توافق هسته‌ای، ایران به دنبال پیدا کردن جایگاه تعیین‌کننده خود در اوپک و بازارهای جهانی نفت خواهد بود.

    به گزارش یو‌.اس‌.ای تودی انتظارات در مورد نشست ماه ژوئن درست از آب در آمد و عربستان و دیگر اعضای اوپک به استراتژی تولید خود ادامه دادند. ولی پیش‌بینی‌ها در مورد نشست روز جمعه اوپک متفاوت است. جایی که وزرای نفت اعضای اوپک در وین دور هم جمع خواهند شد.

    رابرت مک‌نالی، مشاور انرژی جورج بوش رئیس‌جمهور سابق آمریکا در مورد چشم‌انداز سیاست‌گذاری اوپک در نشست پیش رو گفت:‌ «با حضور قدرتمند ایران،‌ شرایط به‌کلی تغییر خواهد کرد، چرا که ایران یک مولفه تاثیرگذار برای تغییر سیاست خواهد بود و نمی‌َتوان از آن صرف‌نظر کرد. ولی به دلیل اینکه تحریم‌ها هنوز برداشته‌ نشده‌اند، وضعیت ایران احتمالا جزو دستورکار نشست اوپک نخواهد بود.»‌

    نگرانی بزرگ‌تر وزیران نفت، افت شدید قیمت نفت است. در حالی که در ماه می هر بشکه نفت برنت 67 دلار قیمت داشت، هم اکنون در بازارهای نفت این معیار جهانی کمتر از بشکه‌ای 45 دلار معامله می‌َشود. اعضای ضعیف‌تر اوپک نظیر نیجریه و ونزوئلا همچنان درخواست کاهش سقف تولید اوپک به 30 میلیون بشکه را دارند، ولی تولید‌کنندگان تاثیرگذاری همانند عربستان با وجود قیمت‌های پایین همچنان به تولید بالای خود ادامه می‌دهند.

    مک نالی، رئیس گروه راپیدان در مصاحبه‌ای اعلام کرد:‌ «دیگر اعضای اوپک نسبت به کاهش تولید معتقدند، ولی عربستان همچنان به تولید بالا علاقه دارد.»

    آبراهام و مک‌مونیگل، تحلیلگران انرژی گروه تحقیقاتی پوتوماک می‌گویند: «عربستان قبل از هرگونه درنظر گرفتن تغییر در تولید نفت،‌ می‌تواند مدت زمان بیشتری صبر کند. ما معتقدیم که عربستانی‌ها برای ادامه دادن به این سطح تولید -برای حداقل یک سال دیگر- آمادگی دارند.»

    علاوه بر این، آبراهام که بین سال‌های 2001 تا 2004 وزیر انرژی آمریکا بود، اعلام کرد: «رهبران عربستان به دلیل صادرات نفت جدید از سوی ایران، رقیب سیاسی ریاض، انگیزه‌ای برای ثبات و افزایش قیمت نفت در حال حاضر ندارند. آنها اهمیتی به قیمت پایین نفت ایران نمی‌دهند.»

    آبراهام و مک‌مونیگل پیش‌بینی کردند که با بازگشت مجدد نفت ایران به بازارهای جهانی، «سالی پرنوسان» پیش‌روی اوپک خواهد بود. این دو تحلیلگر به پتانسیل خطرهای تروریستی روی زیرساخت‌های نفتی در خاورمیانه هیچ اشاره‌ای نکردند.

    این دو تحلیلگر افزودند: «ایران به عنوان یک مسئله خطرناک برای عربستان و سیاست پیش روی اوپک تلقی خواهد شد. در حالیکه تحلیلگران روی زمان و مقدار‌ آغاز صادرات نفت ایران باهم توافق ندارند، پیش‌بینی می‌َشود که صدها هزار بشکه‌ اضافی نفت خام ایران در سال آینده وارد بازارهای جهانی شوند.»

    فاکتورهای مشکل‌آفرین دیگری نیز برای تولیدکنندگان نفت اوپک و غیراوپکی وجود دارد. در میان آنها، پیش‌بینی آژانس ‌بین‌المللی انرژی از رشد ضعیف تقاضای نفت، زمستان گرم‌تر و رکوردزنی موجودی ذخایر نفت مهم‌ترین این مشکلات هستند.

    با وجود رسیدن قیمت نفت به 40 دلار به ازای هر بشکه، مک‌نالی در مورد خوش‌بینی‌های موجود در مورد قیمت نفت اعلام کرد: «این خوش‌بینی‌ها، حداقل در کوتاه‌مدت بسیار نابجاست.»

    با این اوصاف باید منتظر ماند و دید که نشست سیاست‌گذاری اوپک در 4 دسامبر و با حضور وزاری نفت اعضای آن به چه نتیجه‌ای خواهد رسید.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها