عصر خودرو

مدیرعامل فرابورس پیشنهاد کرد:

ایجاد صندوق های ارزی به منظور توسعه سرمایه گذاری خارجی

عصر بازار: هامونی با اشاره به اینکه می توان برای توسعه حضور سرمایه گذاران خارجی در بورس، صندوق های ارزی را هم فعال کرد، خاطرنشان کرد: البته این موضوع به هماهنگی هایی با بانک مرکزی نیاز دارد که با این وجود انتظار می رود زمان بر باشد.

ایجاد صندوق های ارزی به منظور توسعه سرمایه گذاری خارجی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از عصرمالی، شرایط فعلی کشور به گونه ای رقم خورده است که چشم انداز حضور سرمایه گذار خارجی و داخلی از کوتاه مدت به میان مدت و بلند مدت تغییر کرده است.

    امیرهامونی، مدیرعامل شرکت فرابورس ایران با بیان مطلب بالا گفت: یکی از مهم ترین اقداماتی که همیشه توسط سازمان بورس و دست اندرکاران بازار پیگیری می شود، بحث ریسک های سیستماتیک بازار سرمایه است. بسیاری از دستگاه های دولتی و سازمان های توسعه ای، ریسک هایی را به بازار تحمیل می کنند که از جمله آن می توان به قیمت مواد اولیه و نرخ گذاری محصولات آن شرکت ها اشاره کرد. این عامل موجب می شود که حاشیه سود بنگاه ها چه در افزایش قیمت تمام شده محصولات، چه در کاهش سودآوریشان ناشی از کاهش قیمت فروش، تحت تاثیر قرار بگیرد.

    وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که یکی از نکات مهم و کلیدی، تعامل با دستگاه ها و سازمان های توسعه ای از جمله وزارتخانه ها و دستگاه های اقتصادی مانند وزارت نفت، وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت است تا شرایطی ایجاد شود که سرمایه گذاران کمترین آسیب را از ریسک های سیستماتیک ببینند.

    هامونی با اشاره به اینکه سال گذشته بالغ بر 30 شرکت در فرابورس پذیرش شد، ابراز داشت: اما به دلیل وضعیت بازار و شرایط کلی اقتصاد، تنها سهام 6 شرکت در بازار عرضه شد. اما هم اکنون با توجه به گشایش هایی که در شرایط بین المللی ایجاد شده است، چشم انداز سرمایه گذاری چه در کوتاه مدت و چه در بلندمدت روشن است.

    وی در پاسخ به این سوال که آیا زیرساخت ها برای ورود سرمایه گذار خارجی فراهم است، تصریح کرد: چشم انداز ورود سرمایه گذار خارجی و داخلی در بازار سرمایه به دلیل شرایط سیاسی حاکم بر بازار کوتاه مدت بود، اما هم اکنون شرایط به گونه ای رقم خورده که چشم انداز سرمایه گذاری از کوتاه مدت به میان مدت و بلندمدت تبدیل شده و چشم انداز روشنی را پیش روی سرمایه گذاران قرار داده است.

    مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به اینکه هنوز زیرساخت های بازار سرمایه برای ورود سرمایه گذاران خارجی به طور کامل مهیا نیست، ادامه داد: البته از اواخر سال گذشته پروژه هایی به منظور معرفی بازار سرمایه به سرمایه گذاران خارجی آغاز شده است و اقدامات لازم در حال انجام است.

    هامونی با اشاره به اینکه می توان برای توسعه حضور سرمایه گذاران خارجی در بورس، صندوق های ارزی را هم فعال کرد، خاطرنشان کرد: البته این موضوع به هماهنگی هایی با بانک مرکزی نیاز دارد که با این وجود انتظار می رود زمان بر باشد.

    وی با اشاره به اینکه فرابورس در حال آماده سازی فرصت های سرمایه گذاری بورسی در قالب یک پروفایل مشخص برای معرفی به سرمایه گذاران خارجی است، افزود: این موارد طرح های توسعه ای شرکت های حاضر در بازار سرمایه است.

    مدیرعامل فرابورس در ادامه گفت: حال این مساله پیش می آید که آیا سرمایه گذار خارجی می تواند در بازار سهام وارد شده و سرمایه گذاری کند، پاسخ این است که با هماهنگی سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنین شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه می توان کد معاملاتی را برای سرمایه گذاران خارجی آماده کرد.

    وی تاکید کرد: در عین حال کد فیپایی که سازمان سرمایه گذاری خارجی برای این قبیل از سرمایه گذاران صادر می کند، موجب می شود تا از ریسک های سیاسی موجود در کشور مصون بمانند .

    مدیرعامل فرابورس ایران تصریح کرد: اما بحث مهم این است که عضویت سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد ناظر در "آیسکو" که مجمع بین المللی نهاد ناظر بازار سرمایه است، باید قطعی شود. همچنین عضویت بورس ها در فدراسیون جهانی بورس ها نیز باید نهایی شود. چراکه در اساسنامه بسیاری از فاندهای بزرگ دنیا قید شده است که تنها اجازه سرمایه گذاری در سهام شرکت هایی را دارند که در بورسی پذیرفته شده باشد که آن بورس در فدراسیون جهانی بورس ها حضور داشته باشد.

    هامونی تصریح کرد: این در حالی است که فرابورس نمی تواند عضو فدراسیون جهانی بورس ها شود، مگر اینکه نهاد ناظر بازار سرمایه عضو "آیسکو" شود. البته ناگفته نماند در این راستا تمام تلاش ها در حال انجام است، به طوری که فرابورس سال گذشته در مجامع بین المللی مانند فیاس و OIC، به عضویت کامل درآمد.

    وی تاکید کرد: با اجرایی شدن تمام این موارد می توان امیدوار بود که حضور سرمایه گذار خارجی به طور کامل و به معنای واقعی کلمه در کشور صورت بگیرد. در بسیاری از کشورهای خارجی، FDI از طریق سازو کارهای شفاف آن کشور وارد می شود و سرمایه گذاری می کند. این در حالی است که شفاف تر از ساز و کار بازار سرمایه در کشور ما سازوکار دیگری وجود ندارد. در نتیجه اگر قرار است FDI در کشور ما صورت بگیرد، از طریق بازار سرمایه و با تحقق پیش نیازهای یاد شده اتفاق خواهد افتاد.

    مدیرعامل فرابورس با بیان اینکه کشف قیمت در عرضه اولیه سهام شرکت ها در فرابورس، از این پس مطابق با ارزش دفتری سهم بر روی تابلوی معاملات صورت می گیرد، از آمادگی این بازار برای شرایط پس از حذف تحریم‌ها  خبر داد.

    هامونی اظهار داشت: برنامه‌ریزی‌ های لازم به منظور استقبال از سرمایه‌گذاران، برای دوران پساتحریم در فرابورس صورت گرفته است. در این راستا، مذاکراتی با یک کمیته مشاور حقوقی سرمایه‌گذاری خارجی، انجام شده است، که می توان به مشاوره در زمینه ادغام و تحصیل سهام شرکت‌ها و پذیرش مجدد و دوگانه سهام شرکت‌های ایرانی و خارجی در بازارهای سرمایه اشاره کرد.

    برچسب ها