عصر خودرو

تداوم روند نزولی شاخص سهام

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران دیروز همچنان در مسیر ریزشی قرار داشت و با عقب‌نشینی ۲۱۹ واحدی شاخص کل مواجه شد. در بازار دیروز همچنان معامله‌گران با کمبود نقدینگی و ابهام در سیاست‌های اقتصادی و سیاسی مواجه بودند، در این شرایط دیروز شاخص سهام با افت ۲۳/ ۰ درصدی به رقم ۹۳هزار و ۵۸۷ واحد رسید.

تداوم روند نزولی شاخص سهام
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، دیروز شاخص کل هموزن نیز 4 واحد افت کرد و به رقم 16 هزار و 613 واحد رسید. در بازار دیروز نمادهای پتروشیمی‌های جم،فارس،خارک، فن‌آوران و فولاد‌مبارکه بیشترین سهم را در افت شاخص داشتند. نگرانی از الزام شرکت‌های پتروشیمی به فروش ارز خود به قیمت 4هزار و 200تومان و خرید خوراک به این نرخ موجب افت نمادهای پتروشیمی شده است.

    در بازار دیروز درگروه کشاورزی شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس با نماد «زپارس» در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران، با عنوان دومین شرکت در صنعت زراعت و خدمات وابسته درج شد.در پی موافقت هیات‌‌پذیرش اوراق بهادار با پذیرش سهام شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس (سهامی‌عام) در بورس اوراق بهادار تهران و با عنایت به احراز موارد تعیین‌‌شده در مصوبه‌‌ مزبور از سوی آن شرکت، نماد «زپارس» به جمع شرکت‌های بورسی پیوست.

    بر اساس این گزارش، شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس به‌عنوان پانصد و بیست و یکمین شرکت پذیرفته‌ شده، در ﺑﺨﺶ «زراعت و خدمات وابسته» و ﮔﺮوه و طبقه «کشاورزی، دامپروری و خدمات وابسته» با کد صنعت «0121» و نماد «زپارس» در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شده است.در گروه بانکی آخرین اخبار از این حکایت دارد که در جریان ادغام موسسه ثامن و بانک مهر‌اقتصاد و انصار، احتمالا تا چند روز آینده بانکی جدید با نام «انصار» تشکیل خواهد شد. در گروه ارتباطات معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در نامه‌ای به مدیران 3 اپراتور موبایل اخذ 10 ریال عوارض از هر پیامک را ملغی اعلام‌کرد.

    به گزارش فارس، مجید حقی، معاون رگولاتوری اعلام کرد: اخذ مبلغ10 ریال بابت عوارض ارسال هر پیامک در سال 97 پشتوانه قانونی ندارد و از تاریخ ارسال‌ نامه (27/ 1/ 97) اخذ مبلغ متوقف و تمامی وجوه دریافتی در سال جاری به مشترکان بازگردانده شود.نمایندگان مجلس شورای‌اسلامی در اسفند ماه 93 یک بند الحاقی درآمدی به تبصره 19 لایحه بودجه اضافه کرده بودند که بر اساس آن، اپراتورهای تلفن‌همراه موظف بودند علاوه بر قیمت هر پیامک، به‌طور مضاعف مبلغ 10 ریال از ارسال‌کنندگان پیامک دریافت کرده و آن را به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کشور واریز کنند.در گروه فلزی، معاون فروش شرکت فولاد‌مبارکه درخصوص ادعای ارزان‌فروشی به خریداران خارجی و فرمول شورای رقابت توضیحاتی داد.

    محمود اکبری درخصوص ابهامات و شائبه‌های مطرح‌شده برای قیمت‌گذاری ورق‌های فولادی و فرمول شورای رقابت گفت گاهی اوقات اعلام می‌کنند قیمت‌های فروش داخلی فولاد مبارکه 20 درصد، 25 درصد و بعضا تا 30 درصد از قیمت‌های فروش به بازارهای خارجی بالاتر است اما کسانی که به بازارهای داخلی، بازارهای جهانی و میزان تعرفه واردات ورق اشراف دارند به این موضوع کاملا واقف هستند که اگر قیمت‌ حتی 10 درصد بالاتر از قیمت‌های جهانی باشد، نمی‌توان با وارد‌کنندگان رقابت کرد زیرا امروز تعرفه برخی اقلام ورق نازک وارداتی 5 درصد است و با عوارض حداکثر به 10 درصد می‌رسد.در مورد ورق‌های ضخیم هم تعرفه 10 درصد است که با عوارض به 15 درصد می‌رسد. وقتی مطرح می‌کنند قیمت‌های داخلی 20 درصد تا 30 درصد از قیمت‌های جهانی بالاتر است پس قطعا باید برای واردات خیلی انگیزه و مزیت وجود داشته باشد، در حالی که از سال 94 به این طرف هر سال روند واردات ورق فولادی رو به کاهش است.

    قیمت‌های فولاد‌مبارکه همین الان حداقل 20 درصد نسبت به قیمت تمام‌شده واردات پایین‌تر است. استراتژی فولاد‌مبارکه این است که همیشه انتخاب اول برای صنایع پایین‌دست باشد. این استراتژی بخش فروش است. این اعتقاد وجود دارد که باید شرایطی برای بازار ایجاد شود که هر خریداری که در ایران به سمت تولید در صنایع پایین‌دست رفت و مواد اولیه مورد نیازش ورق فولادی است، در ابتدا روی فولاد‌مبارکه به‌عنوان تامین‌کننده ورق فولادی حساب کند.در گروه سلولزی مدیرعامل کارتن ایران تغییر کرد و یک تحلیلگر و فعال رسانه‌ای بازار سرمایه عهده‌دار مدیریت اولین کارخانه صنعت کارتن شد. کارتن ایران که از سال 1338 تاسیس و اولین کارخانه تولیدکننده انواع کارتن و ورق کنگره‌ای بشمار می‌رود، با تغییر مدیرعامل روبه‌رو‌ شده است.به این ترتیب، با تصمیم دیروز هیات مدیره این شرکت 2/ 18 میلیارد تومانی حاضر در بورس، محمدرضا حیدری‌ملایر از سمت مدیر‌عاملی برکنار و امیر‌حسین اسماعیل‌پور (کاویان) عهده‌دار مدیریت «چکارن» شد.

    در گروه دارویی شرکت البرزدارو گزارش عملکرد سال گذشته خود را به‌صورت حسابرسی شده و با سرمایه 93 میلیارد تومانی منتشر کرد.این شرکت در دوره 12 ماهه منتهی به 29 اسفند ماه 96 مبلغ یک‌هزار و 402 ریال سود به ازای هر سهم اختصاص داده است که در مقایسه با دوره مشابه سال مالی 95 معادل 17 درصد کاهش داشت. در گروه پالایشی پالایشگاه بندرعباس درباره شایعه توقف یا کاهش تولیدات توضیح داد. پالایشگاه بندرعباس که لیدر شرکت‌های این گروه به‌شمار می‌رود در مورد شایعه منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر کاهش تولید اعلام کرد وضعیت تولید عادی است و هیچ‌گونه توقف یا کاهش تولیدی رخ نداده است.در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 185میلیارد تومان و در فرابورس به 301میلیارد تومان رسید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو