عصر خودرو

چرا رشد بورس در ساعات ابتدایی پایدار نماند؟

خیز ناکام شاخص سهام

عصر بازار- معاملات روز گذشته بورس تهران با افت ۲۱۹ واحدی شاخص کل (معادل ۲۳/ ۰ درصد) به پایان رسید و نماگر اصلی بازار در نیمه کانال ۹۳ هزار واحدی متوقف شد. نماگر بازار سهام در حالی در ساعات ابتدایی معاملات در مسیر صعودی حرکت می‌کرد که در ادامه ضعف داد‌و‌ستدها در کنار نبود انگیزه خرید در نهایت موجب نزول شاخص سهام شد.

خیز ناکام شاخص سهام
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، دلیل این ضعف معاملاتی را می‌توان در اخبار ضد و نقیضی که در مورد برجام وجود دارد، جست‌وجو کرد. این امر موجب شده است که سهامداران نسبت به اثر‌گذاری این عامل در معاملات به جمع‌بندی نرسند. بر همین اساس در ادامه معاملات شاخص بار دیگر در مسیر نزولی قرار گرفت. عمده فشار روی شاخص سهام طی معاملات دیروز بر دوش نمادهای بزرگ بازار سهام بود. افت تنها 02/ 0 درصدی شاخص کل هم وزن (با اثرگذاری یکسان نمادها) گواهی بر این مدعا است. به نظر می‌رسد تخلیه نسبی فشار ناشی از هیجانات در دادوستدهای هفته گذشته و همچنین تلطیف اخبارها در عرصه بین‌المللی موجب شده است تا کاهش قیمت سهام در دامنه‌های کوتاه‌تری رخ دهد. در روزهای گذشته اخبار حاکی از اظهارات طرف‌های اروپایی برجام مبنی بر پایبندی به این معاهده حتی در صورت خروج آمریکا بود. با این وجود همچنان اخبار ضد‌ونقیضی در این خصوص شنیده می‌شود.
    فرصت چینش مجدد پرتفوی

    همانطور که «دنیای اقتصاد» در گزارش روز گذشته خود تحت عنوان «پیام فروشندگان به بورس» عنوان کرد تا حدودی از فشار سنگین فروش سهام نسبت به روزهای هیجانی بورس تهران کاسته شده است. به نظر می‌رسد سهامداران، سطوح فعلی قیمت‌ها را ارزنده دانسته و چشم‌انداز آتی بازار سهام را مثبت قلمداد می‌کنند. چنین برداشتی بیشتر متکی به نگاه میان‌مدت فعالان بازار است. به این ترتیب انتظار می‌رود سرمایه‌گذارانی که از ریسک‌پذیری کافی برخوردارند، فرصت را برای چینش مجدد پرتفوی خود مناسب دیده و از رسیدن قیمت سهام به سطوح جذاب خود استفاده می‌کنند. با وجود این همچنان معاملات این روزهای سهام با نگاه به آینده برجام ترسیم می‌شود. در این خصوص آمریکا همچنان خواهان اصلاحاتی در این معاهده بین‌المللی نظیر مباحث موشکی و وضعیت امنیتی منطقه است. مقامات ایران اما مذاکره مجدد بر سر برجام را غیرقابل قبول می‌دانند. به این ترتیب انتظار می‌رود تا زمان تعیین تکلیف برجام در 22 اردیبهشت ماه، معاملات سهام نیز در فضای کم‌رمق و ابهام‌آلود دنبال شود.
    روز کم‌نوسان بازارهای جهانی

    بورس لندن معاملات روز گذشته خود را با آرامش آغاز کرد. در این روز هر تن روی با رشد قیمت 5/ 0 درصدی، در سطح 3148 دلار در هر تن مورد معامله قرار گرفت. به این ترتیب نمادهای گروه روی که طی معاملات اخیر خود تحت فشار شدید قیمتی قرار داشتند، دیروز با رشدی ملایم همراه شدند.

    بهای مس نیز بدون تغییر محسوس در سطح 6814 دلار در هر تن قرار گرفت. گروه مطالعاتی مس ICSG می‌گوید بازار جهانی مس شاهد چرخش محسوسی از کمبود 163 هزار تنی سال قبل به رشد 40 هزار تنی در سال 2018 بوده است. در ادامه اما پیش‌بینی می‌شود در سال 2019 بار دیگر شاهد کمبود 330 هزار تنی این فلز اساسی باشیم. به این ترتیب به نظر می‌رسد این موضوع عامل تقویت قیمت مس در بازارهای جهانی باشد. نماد معاملاتی شرکت ملی مس ایران که ابتدای معاملات دیروز خود را در محدوده منفی قیمتی آغاز کرده بود، به دنبال ثبات قیمت مس در بازارهای جهانی و همچنین انتشار گزارش اصلاحیه اسفندماه این شرکت در میانه‌ معاملات شاهد رشد قیمت سهام خود بود. «فملی» دیروز طی اصلاحیه‌ای فروش اسفند ماه خود را از 20 هزار و 87 میلیارد ریال به 21 هزار و 126 میلیارد ریال افزایش داد. بر این اساس جمع فروش 12 ماهه این شرکت به 92 هزار و 316 میلیارد ریال افزایش یافت که 116 درصد فروش پیش‌بینی شده در بودجه «فملی» است.  سرب نیز دیروز وضعیتی مشابه را تجربه کرد و با رشد 02/ 0 درصدی، 2347 دلار در هر تن قیمت خورد.

    قیمت آلومینیوم اما روز گذشته با ریزش 7/ 0 درصدی در سطح 2213 دلار در هر تن قرار گرفت(قیمت‌ها در لحظه تنظیم این گزارش ساعت 14 ذکر می‌شوند). هفته گذشته خبرها از احتمال لغو برخی تحریم‌های آمریکا علیه شرکت روسال (از بزرگترین تولیدکنندگان آلومینیوم در جهان) حکایت داشت. حال نیز با اعلام همکاری مالک این شرکت (اولک دریپاسکا) در کاهش سهم مدیریتی خود، این فلز به حرکت در مسیر نزولی ادامه داده است. رویترز نیز با نظرسنجی از تحلیلگران بازار فلزات پایه از احتمال ثبات قیمت آلومینیوم در سطوح کنونی خبر داد. به عقیده بسیاری از این تحلیلگران با بازگشت بخشی از ظرفیت تولید آلومینیوم آمریکا به مدار تولید و همچنین وجود ظرفیت تولیدی مازاد در چین، کاهش صادرات شرکت روسال رفته رفته جبران خواهد شد. با این وجود انتظار می‌رود بازار این فلز در سال جاری با کمبود عرضه‌ای به میزان 550 هزار تن مواجه شود. به این ترتیب بر اساس این نظرسنجی، پیش‌بینی می‌شود میانگین قیمت هر تن آلومینیوم در قراردادهای نقدی بازار فلزات لندن در سال 2018 میلادی به 2150 دلار برسد. این در حالی است که در نظرسنجی پیشین رویترز این قیمت در سطح 2097 دلار اعلام شده بود.

    هفته گذشته برای نخستین بار وزارت خزانه‌داری آمریکا درباره برداشتن تحریم‌ها علیه روسال صحبت کرد و گفت اگر اولگ دریپاسکا، کنترل روسال را رها کند، این شرکت از تحریم‌ها معاف خواهد شد. پیش از این وزارت خزانه‌داری آمریکا نام این شرکت را در فهرست تحریم‌های این نهاد قرار داده بود. موضوعی که نگرانی‌های جدی در زمینه احتمال بروز اخلال در عرضه جهانی آلومینیوم ایجاد کرده و سبب جهش قیمت جهانی آلومینیوم شده بود. به این ترتیب دیروز با تقویت احتمال لغو بخشی از این تحریم‌ها، شاهد ریزش و بازگشت قیمت جهانی آلومینیوم بودیم.
    مروری بر معاملات روز گذشته

    روز گذشته ارزش معاملات خرد سهام در سطح 78 میلیارد تومان قرار گرفت. موضوعی که همچنان نشان‌دهنده تداوم حاکمیت رکود بر بازار سهام است. بررسی روند صنایع بورسی روز گذشته نشان می‌دهد از 38 ‌صنعت مورد بررسی، شاخص 11 صنعت با رشد همراه شد و 21 صنعت نیز معاملات روزانه خود را با افت پشت سر گذاشتند (شاخص 6 صنعت بدون تغییر ماند). بیشترین بازدهی‌ دیروز بورس تهران (معادل 9/ 2 درصد) از آن گروه استخراج سایر معادن با تک نماد «کماسه» شد.

    روز گذشته خالص تغییر مالکیت میان بازیگران اصلی بازار، بار دیگر به نام سهامداران حقوقی بازار رقم خورد. به این ترتیب دیروز حدود 69 میلیون سهم به ارزش 12 میلیارد و 300 میلیون تومان از سبد سهام معامله‌گران حقیقی‌ به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد. بیشترین میزان خالص خرید معامله‌گران حقوقی به نماد معاملاتی تامین سرمایه امید اختصاص داشت. به این ترتیب دیروز افزون بر 23 میلیون و 400 هزار سهم «امید» به ارزش 3 میلیارد و 900 میلیون تومان به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد. پس از آن نیز بیشترین خالص خرید حقوقی‌ها در نماد معاملاتی شرکت معادن منگنز ایران شکل گرفت. به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «کمنگنز» به بیش از 2 میلیون سهم به ارزش یک میلیارد و 800 میلیون تومان رسید. در آن سوی بازار نیز بیشترین تحرک حقیقی‌ها در نماد معاملاتی شرکت‌های آسان پرداخت پرشین، معدنی و صنعت گل‌گهر و واسپاری ملت دیده شد. به این ترتیب خالص خرید سهامداران حقیقی در «آپ» به حدود 2 میلیارد تومان رسید. «آپ» دیروز در حالی به صف خرید رسید که در 12 روز کاری اخیر زیان 12 درصدی به سهامداران خود تحمیل کرده است.

    برچسب ها