عصر خودرو

امروز دوشنبه صورت می‌گیرد

دو عرضه خصوصی‌سازی در تالار شیشه‌ای

عصر بازار- سازمان خصوصی‌سازی امروز بلوک سهام کنترلی حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس و بلوک مدیریتی پالایش نفت بندر عباس را روی میز فروش بورس می‌گذارد.

دو عرضه خصوصی‌سازی در تالار شیشه‌ای
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، امروز دوشنبه سازمان خصوصی سازی تعداد 303 میلیون و 920 هزار سهم معادل 87.08 درصد از کل سهام شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس را برای سومین دفعه به وکالت از شرکت بازرگانی دولتی ایران بطور یکجا و نقد و یا 15 درصد نقد و مابقی بطور اقساط 5 ساله و به قیمت پایه هر سهم 3595 ریال روی تابلوی معاملات بورس تهران عرضه خواهد کرد.

    همزمان، طی معاملات امروز بازار سهام تعداد 2 میلیارد و 346 میلیون سهم معادل 17 درصد از کل سهام شرکت پالایش نفت بندر عباس به وکالت از شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به صورت یکجا و نقد و یا 20 درصد نقد و مابقی بطور اقساط 5 ساله و به قیمت پایه هر سهم 4294 ریال بر روی میز فروش بورس می گذارد.

    ناظر بازار شرکت بورس اعلام کرده کارگزاران خریدار در صورتی مجاز به ورود سفارش خرید در هر یک از واگذاری های فوق به سامانه معاملاتی هستند که 3 درصد ارزش سهام مورد معامله بر اساس قیمت پایه را نقدی یا به صورت ضمانت نامه بانکی بدون قید و شرط از مشتری دریافت کرده و حسب مورد به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز یا به شرکت بورس ارائه کنند. همچنین حداکثر مهلت پرداخت حصه نقدی 20 روز کاری پس از تاریخ مشخص شدن برنده رقابت می باشد.

    بر اساس این گزارش، سازمان خصوصی سازی بلوک مدیریتی 17 درصدی سهام "شبندر" را از طریق شرکت کارگزاری بانک ملی و با 4 کد معاملاتی و بلوک کنترلی 87.08 درصدی سهام "حفارس" را از طریق کارگزاری حافظ و با یک کد معاملاتی تجمیعی در بورس تهران عرضه خواهد کرد.

    هم اکنون قیمت پایانی هر سهم "حفارس" در تابلوی معاملات بورس مبلغ 3130 ریال و قیمت پایانی هر سهم "شبندر" 3555 ریال است.

    در ترکیب سهامداری شرکت پالایش نفت بندر عباس ، سازمان تامین اجتماعی با مالکیت 27.92 درصدی سوای سهام عدالت اصلی ترین بازیگر این سهم است و پس از آن گروه مالی ملت متعلق با بانک ملت مالکیت 4.86 درصدی این سهم را در اختیار دارد.

    بر اساس این گزارش،  5.77 درصد از کل سهام شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس نزدیک به 4 سال قبل برای نخستین بار به قیمت هر سهم 1219 ریال عرضه شد و هم اکنون شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران با دارا بودن 87.08 درصد از کل سهام و شرکت حمل و نقل خدمات دریایی آبادان با برخورداری از 2 درصد سهام اصلی ترین مالکان این شرکت به شمار می روند.

    سازمان خصوصی سازی بلوک 87 درصدی "حفارس" را برای اولین بار در تاریخ 1392.05.01 و به قیمت پایه هر سهم 1959 ریال روی میز فروش گذاشت که از قیمت بازاری سهم در تابلوی معاملات حدود 44 درصد بیشتر بود.

    مجدد این بلوک کنترلی در 28 شهریور ماه امسال برای دومین بار برای عرضه آماده شد که گفته می‌شد یک هلدینگ غیر بورسی فعال در صنعت حمل و نقل جهت تکمیل زنجیره خدمات خود با ارایه مدارک لازم و واریز مبلغ سه درصد ارزش سهام به صورت ضمانت نامه بانکی به کارگزار برای خرید این دارایی اعلام آمادگی کرده بود اما در روز عرضه بدون دلیل مشخصی از خرید این بلوک انصراف داد.

    شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس با توجه به مبلغ حدود 2674 میلیارد ریال مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها از قصد خود برای افزایش سرمایه حدود 800 درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها خبر داده که همین موضوع قیمت این سهم در بورس تهران را از ابتدای امسال تا به امروز دستخوش نوسان 195 درصدی کرده است.

    این در حالی است که سازمان خصوصی سازی طی نامه ای در 24 مرداد امسال به مدیرعامل "حفارس" با بیان اینکه طبق قانون نباید هیأت مدیره شرکت تا شش ماه پس از تصویب قیمت پایه اقداماتی که اثر با اهمیت بر صورت های مالی شرکت دارد را اعمال کند؛ خواستار توقف هر گونه افزایش سرمایه و موکول شدن آن به بعد از فروش بلوک کنترلی "حفارس" شده است.

    یادآور می شود ، نماد معاملاتی "حفارس" در تاریخ 94.07.18 بابت تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم متوقف شد تا سود این شرکت با برجا گذاشتن 141 درصد تعدیل منفی از 92 ریال به 4 ریال کاهش یابد. جالب آنکه 192 ریال زیان برآوردی شرکت پیش از شروع سال مالی جاری در عملکرد سه ماهه اول امسال به 92 ریال سود تبدیل شده بود.

    براساس صورت‌های مالی مورد استناد خصوصی سازی، ارزش بدهی‌های شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس مبلغ 1.610.336میلیون ریال است که با تقسیم آن بر تعداد 349 میلیونی کل سهام "حفارس" ،مبلغ بدهی شرکت به ازای هر سهم معادل 4.614ریال بالغ می شود.

    بدین ترتیب پس از کسر مبلغ بدهی هر سهم از دارایی هر سهم، عدد 3.864 ریال به دست می آید که این رقم درواقع ارزش هر سهم شرکت تلقی می شود. این شرکت از زیان انباشته 145.133 میلیون ریالی نیز برخوردار است که به ازای هر سهم مبلغ 415 ریال تمام می شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها