عصر خودرو

مدیر صندوق های سرمایه گذاری بانک آینده :

چشم انداز بازار سرمایه در روزهای آتی

عصر بازار- مدیر صندوق های سرمایه گذاری بانک آینده چشم انداز بازار سرمایه را ترسیم کرد و گفت: در روزهای آتی بازار سرمایه با مسایل برون زایی همچون نرخ ارز و سرانجام برجام مواجه است.

چشم انداز بازار سرمایه در روزهای آتی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، همایون دارابی، مدیر صندوق های سرمایه گذاری بانک آینده ، گفت: فعالین اقتصادی در مورد ابعاد نرخ ارز با ابهامات جدی روبرو هستند. در حال حاضر بحث اساسی این است که آیا سیاست نرخ ارز شناور مدیریت شده کنار گذاشته شده است یا خیر؟ با توجه به صحبت­­ های رییس کل بانک مرکزی در مجلس، انتظار بر این است که یک دامنه نوسان 6 تا 8 درصدی بر روی دلار قائل خواهند بود، اما اکنون دلار 4200 تومانی است.

    مدیر صندوق های سرمایه گذاری بانک آینده با بیان اینکه نزدیک به 60 درصد بازار سرمایه شرکت های صادرات محور هستند ادامه داد: برای شرکت ­های صادراتی که سهم عمده ای در بازار دارند نرخ ارز مشخص نیست. برآوردها برای قیمت بالاتر از 4200 تومان بود و باید دید این مسئله بر روی سودآوری شرکت ها چه تاثیری خوهد داشت؟

    وی ادامه داد: دومین مسئله این است که همزمان با تک نرخی شدن ارز، ارز مبادله­ ای 3200 تومان حذف شد و 500 تومان به ارز اضافه شد. بسیاری از شرکت­ها برای واردات کالای خود به این ارز متکی هستند. به ویژه شرکت­ های دارویی، شرکت­ های صنایع غذایی و همچنین تا حدودی شرکت ­های خودرویی و همچنین بخش عمده ­ای از بازار مانند شرکت ­های پالایشگاهی و شرکت ­های پتروشیمی خوراک خود را بر اساس ارز مبادله ­ای دریافت می­کردند لذا این شرایط در کوتاه مدت بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داده است.

    همایون دارابی با بیان اینکه در حال حاضر مبلغ 500 تومان به هزینه شرکت ­های دارویی، غذایی، پتروشیمی­ ها و سایر شرکت­ هایی که ارز مبادله ­ای را در مبنای کار خود داشتند اضافه شده است، گفت: همان طور که می­ دانیم دولت نسبت به افزایش قیمت محصولات حساسیت جدی دارد. پس این ابهام وجود دارد که آیا شرکت ­های دارویی می ­توانند نرخ محصولات خود را متناسب با ارز بالا ببرند؟ آیا شرکت­ های روغن نباتی و پتروشیمی باید این مسئله را در بهای تمام شده خود لحاظ کنند یا خیر؟

    وی ادامه داد: مسئله کلی دیگر این است که نرخ ارز مبادله ­ای مبنای محاسبه حقوق و تعرفه­ های گمرکی بود. یعنی تمام وارداتی که در کشور انجام می­شود الان با ارز 4200 تومان به جای 3700 تومان نرخ تعرفه و حقوق گمرکی و سود بازرگانی آن محاسبه می ­شود به همین خاطر هزینه شرکت­ هایی که واردات داشتند چه با نرخ آزاد و چه با نرخ مبادله ­ای در کل افزایش پیدا می­کند.

    این کارشناس بازار سرمایه به موضوعات بین المللی و ابعاد آن نیز اشاره و خاطرنشان کرد: تا پیش از نوسانات ارزی مهمترین مسئله ­ای که در فروردین 97 منتظر آن بودیم بحث برجام بود.

    دارابی با بیان اینکه تکلیف مسئله برجام به زودی تعیین می شود، گفت: از طرف دیگر با مسئله برگزاری مجامع، تقسیم سود نقدی و مسائل مربوط به آن مواجه هستیم. با افزایش نرخ ارز میزان فروش و سود آوری شرکت ­های صادرات محور که عمده بازار را تشکیل می دهند افزایش داشت و به همین خاطر ما در انتظار یک بازار مثبت هستیم.

    دارابی ادامه داد: اینها نمونه ­هایی هستند که نشان می ­دهد بازار در سه ماهه اول امسال بسیار غیر قابل پیش بینی، با تحولات سریع است اما برای جریان کلی بازار روند مثبت پیش بینی می شود.

    وی افزود: همچنین انتظار داریم بازار بتواند بدون واکنش خاصی از مسئله برجام در طولانی مدت عبور کند ولی در حال حاضر با توجه به تنش­ها بازار جریان روزمره­ای پیدا کرده است.

    مدیر صندوق های سرمایه گذاری بانک آینده ضمن اینکه به سهامداران توصیه کرد در تحولات آتی صبوری کنند و از تصمیمات احساسی به دور باشند، گفت: تصمیمات احساسی در چند روز اخیر در بازارهای متفاوت مثل ارز، سکه، معاملات آتی نشان می­دهد که ما در یک دوره ناپایداری در اقتصاد هستیم و بهتر است در این دوره سهامداران صبوری کنند. یک نوع متنوع سازی پورتفوی، استفاده از ابزارهای کم ریسک مانند اوراق مشارکت و صندوق های سرمایه گذاری را می ­توان توصیه کرد. این روند ریسک را کاهش می دهد تا در نهایت ورای این تلاطم ­ها به یک دوره از آرامش در بازار برسیم.

    برچسب ها