عصر خودرو

چین بزرگترین خریدار کالاهای پتروشیمی و شیمیایی ایران است

عصر بازار- جدیدترین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشتازی چین در خرید کالاهای شیمیایی و سلولزی ایران را نشان می دهد که در صدر این گروه کالایی، محصولات پتروشیمی قرار دارند.

چین بزرگترین خریدار کالاهای پتروشیمی و شیمیایی ایران است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از  ایرنا، چین بزرگترین شریک تجاری ایران است و در کنار آنکه عمده واردات کشورمان از چین تامین می شود؛ صنایع این کشور بیشترین خرید مواد و محصولات صنعتی را از ایران دارند.
    بر اساس اعلام روز یکشنبه مدیر کل دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت و طبق آمار گمرک، پارسال نزدیک به 18.5 میلیارد دلار کالای شیمیایی و سلولزی از ایران صادر شد و بنابراین 78 درصد برنامه هدف گذاری شده در سال 96 در حوزه صادرات مواد و محصولات پتروشیمی، قیر، مصنوعات پلاستیک، روغن موتور صنعتی و پارافین، رنگ، رزین و چسب و سایر کالاهای شیمیایی و سلولزی محقق شد.
    به گفته پروین نباتی، عمده صادرات این کالاها در سال 96 به کشورهای چین، امارات متحده عربی، هند، عراق، افغانستان، ترکیه، پاکستان و اندونزی بوده است و سهم کشورهای یاد شده از ارزش صادرات کالاهای شیمیایی و سلولزی 85 درصد برآورد می شود.
    وی همچنین با اشاره به آمار تولید کالاهای شیمیایی و سلولزی اظهار داشت: پارسال 238 هزار تن لاستیک خودرو تولید شد که در مقایسه با سال قبل 5.6 درصد افزایش داشته است.
    نباتی ادامه داد: در این سال تولید انواع کاغذ با 32.8 درصد افزایش در مقایسه با سال 95 به 767 هزار و 202 تن، کارتن با 22.8 درصد رشد به 493 هزار و 74 تن و نئوپان با حدود 17.7 درصد کاهش تولید به 792 هزار و 953 متر مکعب رسید.
    به گفته این مقام مسئول، کاهش تولید نئوپان به دلیل تغییر سلیقه مصرف کنندگان از نئوپان به ام.دی.اف (MDF) بوده است.
    مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت خاطرنشان کرد: تخته فیبر و MDF با تولید یک میلیون و 217 هزار و 169 متر مکعب حدود 36.1 درصد افزایش، سموم دفع آفات نباتی با 36 هزارو 610 تن تولید در سال 97 حدود 12.3 درصد افزایش و ‌روغن موتور و صنعتی تصفیه اول با 487 هزار و 740 تن تولید 7.3 درصد افزایش داشته است.
    بنا بر اعلام وزارت صنعت، نباتی تاکید کرد: سال گذشته تولید دوده با 127 هزار و 786 تن نزدیک به 24.5 درصد افزایش ثبت کرد و محصولات و پتروشیمی با 53 هزار و 541 هزارتن تولید حدود 5.6 درصد رشد داشت.

    برچسب ها