عصر خودرو

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس :

بازی منفعت طلبانه روسیه با اعضای اوپک

عصر بازار- نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس، توضیحاتی پیرامون سهم روسیه و ایران در بازار نفت و گاز ارائه کرد.

بازی منفعت طلبانه روسیه با اعضای اوپک
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خانه ملت ، هدایت الله خادمی ، با اشاره به اصرار روس ها بر کاهش نقش اوپک، گفت: روسیه بخشی از بازار انرژی دنیا و حدود 18 درصد بازار گازی دنیا را در اختیار و بیشترین درآمد گازی دنیا را دارد.

    نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، افزود: زمانی که ایران در خواب به سر می برد، روسیه به کشور چین خط لوله کشید و در حال حاضر بخش اعظمی از نیاز چین در بخش گاز را برآورده می کند.

    روسیه با هوشیاری و برنامه ریزی سهم خود را در بازار انرژی افزایش می دهد

    وی با اشاره به اینکه روسیه در حال حاضر گاز اروپا را تامین و به نوعی اروپا را به خود وابسته کرده است، ادامه داد: روسیه با هوشیاری و برنامه ریزی سهم خود را در بازار انرژی افزایش می دهد و از سوی دیگر با در نظر گرفتن منافع ملی خود با اوپک هم بازی می کند که در چه زمانی تولیدات کاهش یا افزایش پیدا کند.این چنین استکه  با توجه به قیمت  نفت منفعت خود را تعیین می کند.

    نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: روسیه می تواند قیمت نفت خود را افزایش داده و بازار بیشتری برای فروش داشته باشد.

    ایران هیچ برنامه ای برای حضور در بازار نفت و گاز ندارد

    وی با بیان اینکه ایران هیچ برنامه ای برای حضور در بازار نفت و گاز نداشته و پس از وقوع اتفاقات منفعلانه عمل می کند، افزود: ایران بازار نفت دنیا را از دست داده و عملا در حال از دست دادن بازار گاز دنیا است.

    این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به اینکه یکی از خریداران دائمی نفت ایران کشور  چین بود، ادامه داد: روسیه با انعقاد قرارداد با چین و کشیدن خط لوله به این کشور بخشی از نیاز نفت چین را  تامین می کند.

    ایران در قرارداد گازی با پاکستان کاری از پیش نبرد

    وی با تاکید بر اینکه ایران باید بخش اعظمی از گاز منطقه را از طریق خط لوله تامین کرده و این کشورها را به ایران وابسته می کرد، اظهار داشت: ایران در قرارداد گازی با پاکستان کاری از پیش نبرد؛ اما  از سو ی دیگر ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هندوستان قراردادی با یکدیگر منعقد کردند و با یک خط لوله، گاز ترکمنستان را به پاکستان و هندوستان ارسال کردند.

    خادمی افزود: در کریدور شمال کشور آذربایجان از طریق ترکیه به اروپا گاز صادر می کند و ایران با بی سیاستی و بی تدبیری بازار گاز و نفت را از دست داد.

    اعضای اوپک باید برای کنترل بازار نفت هم صدا باشند

    وی با بیان اینکه اوپک باید در شرایط کنونی عاقلانه تصمیم بگیرد،ادامه داد: کاهش قیمت نفت که عربستان نقش مهمی در این نزول قیمتی داشت به تمامی اعضای اوپک ضربه زد و عربستان با این کاهش قیمت متوجه شد که بخش اعظمی از منابع خود را از دست داده و ضرر و زیان کرده است.

    نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه اعضای اوپک باید برای کنترل بازار نفت هم صدا باشند، تصریح کرد: اگر تعداد  کشورهای تولید کننده عمده نفت بیشتر شود، به شرط همراهی و متعهد بودن این کشورها می توانند بخش بزرگتری از تولیدکنندگان را گرد هم آورده و اوپک پلاس را تشکیل دهند، در غیر اینصورت  تشکیل اوپک پلاس می تواند دردسرآفرین شود.

    برچسب ها