عصر خودرو

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس :

ارائه سکه در بورس کالا بازار ثانویه ایجاد می کند

عصر بازار- عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با انتقاد از جابجایی فروش سکه از بانک ها و صرافی ها در بورس کالا تاکید کرد: ارائه سکه در بورس کالا بازار ثانویه ایجاد می کند.

ارائه سکه در بورس کالا بازار ثانویه ایجاد می کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خانه ملت ، محمد حسینی ، با اشاره به اینکه از توقف پیش فروش سکه در بانک ها و ارائه آن در بورس کالا اخباری منتشر شده است، اظهار داشت: دلیل این جابجایی مشخص نیست و این سوال مطرح است که مگر بورس کالا چنین ساز و کاری برای فروش سکه دارد؟

    سکه کالا نیست

    عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان  اینکه عرضه سکه در بانک ها و صرافی ها هیچ مشکلی برای مردم به وجود نیاورده بود، بیان داشت: اینکه مسئولان تصمیم دارند فروش سکه را به بورس کالا ببرند جای تعجب دارد چرا که سکه را کالا نمی دانیم تا در بورس کالا عرضه شود.

    نماینده مردم تفرش در مجلس دهم شورای اسلامی تاکید کرد: با این حال باید بررسی شود که قوانین و مقررات سازمان بورس کالا مشمول سکه و طلا می شود. بانک مرکزی هم به دنبال سیاست گذاری در این زمینه است و پس  از اعمال سیاستگذاری ها این موارد مورد ارزیابی اقتصادی قرار می گیرد.

    وی با انتقاد از تصمیم گیری برای تغییر محل فروش و عرضه سکه، گفت: با این حال با توجه به اینکه با ارائه سکه در بورس تنها کارگزاران می توانند این کالا را خریداری کنند، به نظر می رسد با توجه به موقعیت اقتصادی کشور چنین تصمیمی به صلاح نباشد.

    چه کسی توان خرید 100 هزار سکه را دارد؟

    این نماینده مجلس با بررسی این سیاست گذاری از نگاه سرمایه گذاری، اظهار داشت: در بازار بورس کالا، اقلام به صورت خرد عرضه نمی شود بلکه کالاها به صورت بسته و گروه هایی به فروش می رسد به طور مثال در بورس کالا در زمینه خرید صنایع فلزی و مواد اولیه خرید و فروش به صورت کلان است به عبارتی  برای خرید آهن از بورس کالا  متقاضی باید بسته های چند صد تنی را سفارش داده و پس از آن  آهن فروش عمده، آهن را به صورت خرد در بازار عرضه کند.

    حسینی در ادامه گفت‌وگو ، با بیان اینکه اگر سکه در بورس کالا عرضه شود، مجدد صرافی ها خرده فروشی سکه را بر عهده می گیرند، گفت: البته این سوال مطرح است که کدام صرافی توان خرید 100 هزار سکه را دارد که بعد به صرافی های دیگر خرده فروشی کند؟ بایدتوجه داشت که این خرید و فروش ها تبعاتی چون ارزش افزوده را به دنبال دارد، بنابراین لازم است کار کارشناسی بیشتری برای جابجایی محل فروش سکه انجام شود.

    وی با بیان اینکه خریداران سکه نمی توانند به بورس کالا مراجعه کنند، بیان داشت: اگر سکه تنها در بورس کالا عرضه شود، بازار ثانویه ایجاد می شود که افزایش قیمت ها را به دنبال دارد.

    صرافی ها کنار گذاشته نشوند

    این نماینده مجلس با اشاره به محدودیت صرافی ها در ارائه ارز و سکه، اظهار داشت: صرافی های بر اساس مجموعه ای از مقررات برای فعالیت از بانک مرکزی مجوز گرفته اند، با این حساب اگر  نتوانند در بازار سکه و ارز به صورت خرده فروشی دخالت و برای انتقال ارز برخی کالاهای صادراتی اقدام کنند عملا  از گردونه فعالیت حذف می شوند و شرایط اشتغال و تعادل بازار سرمایه  با مشکل رو به رو می شود.

    نماینده مردم تفرش در مجلس تاکید کرد: در شرایطی که شاهد افزایش حبابی قیمت ارز بودیم بانک مرکزی برای کنترل بازار، محدودیت هایی را ایجاد کرد تا نرخ به ثبات برسد، با عبور از این شرایط انتظار می رود که مجدد صرافی های دارای پروانه تنها مرجع خرید و فروش سکه و ارز باشند.

    عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به رو نمایی از سامانه نیما، گفت: صرافی ها برای فعالیت مجاز میلیاردها سرمایه و تضمین ارائه کرده اند و امروز به دلیل نوسانات بازار کنار گذاشته شده اند اگر نرم افزار نیما جایگزین آنها شوند ممکن است فعالیت آنها  را تحت تاثیر قرار دهد. این موضوع ترسی برای صرافان به وجود می آورد که ممکن است دست به اقداماتی بزنند، بنابراین بانک مرکزی باید فکری برای این بنگاه های اقتصادی کند.

    برچسب ها