عصر خودرو

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن :

ظرفیت های بازار سرمایه در حمایت از کالای ایرانی

عصر بازار- یکی از مهمترین نیازهای یک واحد تولیدی یا صنعتی، تامین مالی مطمئن و قابل اتکاست؛ تامین مالی به موقع با قیمت رقابتی، امکانی است که می توان آن را از ظرفیت های بازار سرمایه بر شمرد .

ظرفیت های بازار سرمایه در حمایت از کالای ایرانی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن با بیان این مطلب گفت: مقام معظم رهبری در پیام نوروزی خود فرمودند امسال خطاب نامگذاری سال جدید، بیشتر با ملت ایران است. این نکته که مردم یک کشور می توانند باعث رشد و بالندگی صنایع داخلی آن کشور باشند نکته حایز اهمیتی است و بازار سرمایه از ساختار یافته ترین سامانه هایی است که می تواند توان تولید و رقابت صنایع را از طریقی غیر مستقیم تقویت و حمایت کند.

    محسن فاضلیان افزود: عوامل اولیه دخیل در مقوله حمایت از کالای ایرانی در نگاه سنتی، مصرف کننده و تولید کننده داخلی تعریف می شوند، اما می توان نقش مردم را در این چرخه به گونه ای دیگر تعریف کرد.

    وی با بیان اینکه  تامین مالی در کشور ما همچنان بانک محور است، اظهار داشت: با توجه به مشکلات عدیده ای که در سال های اخیر و در ماهیت نوع تامین مالی در سیستم بانکی وجود داشته، تولید کنندگان و صنایع ایران همواره دچار مشکلات مزمنی در هنگام نیاز به تامین مالی  هستند.

    غفلت از ظرفیت بازار سرمایه در پاسخگویی به نیاز بخش تولید

    فاضلیان توضیح داد: مطابق پژوهشی که در شرکت تامین سرمایه بانک مسکن انجام شده در سال 2015 میلادی نسبت وام پرداخت شده به تولید ناخالص ملی 46 درصد و نسبت تامین مالی از طریق اوراق بهادار به تولید ناخالص ملی تنها پنج صدم درصد بوده است. با توجه به نقدینگی فزاینده و هدایت نشده در جامعه بسیار جای تاسف است که از این ظرفیت بازار سرمایه برای پاسخ گویی به نیاز بخش تولید بهره کافی برده نمی شود.

    مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن افزود: نظام مالی و سرمایه کشور باید به سمت جذب سرمایه گذار برای توسعه بازار سرمایه و ایجاد رونق در صنایع داخلی حرکت کند. تامین مالی ارزان و قابل اتکا در هر زمان با شرایط قابل قبول برای تولید کننده کالای ایرانی می تواند باعث توانمند سازی تولید کننده برای تولید کالای درخور شان و منزلت ملت ایران و همچنین ایجاد ظرفیت رقابت در بازار های بین المللی شود.

    این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: شاید بتوان یکی از کارکردهای دیگر بازار سرمایه برای رونق مصرف کالای ایرانی را گزارشگری شاخص کیفیت تولید محصولات شرکت های بورسی عنوان کرد. البته متولی استانداردگذاری و رتبه بندی محصولات قطعا بازار سرمایه نیست اما مطمئنا بورس در زمینه گزارشگری و الزامات افشاء کیفیت محصولات تولیدی این شرکت ها در مقایسه با شرکت های هم گروه داخل و خارج بورس و رقبای خارجی می تواند به مصرف کننده ایرانی یا خارجی قدرت تحلیل و مقایسه داده و نسبت به انتخاب کالای ایرانی ترغیب بیشتری ایجاد کند.

    نقش بورس در شکل گیری بازارهای جدید صادراتی

    فاضلیان همچنین در پاسخ به این سوال که بورس چه نقشی می تواند در ایجاد بازارهای صادراتی جدید داشته باشد، گفت: بورس نقش تامین کننده مالی ارزان و قابل اتکا را بازی می کند که مهمترین مولفه تولید است. بورس می تواند با ایجاد بستری قابل اطمینان نسبت به تزریق نقدینگی مورد نیاز صنعت اقدام کند تا در وجه دیگر، صنعت با تولید رقابتی بتواند در بازارهای بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشد.

    شفافیت بیشتر بنگاه های تولیدی ، کارکرد بازار سرمایه

    وی یکی از کارکردهای بازار سرمایه را ایجاد شفافیت بیشتر بنگاه های تولیدی در مقایسه با شرکت های خارج بورس دانست و گفت: ساختار مالکیتی این بنگاه ها متفاوت بوده و مدیران شرکت های بورسی به طیف وسیعی از سهامداران پاسخگو هستند.

    فاضلیان اظهار داشت: به نظر می رسد بازار سرمایه و سهامداران می توانند از طریق ایجاد رقابت بین شرکت های صادر کننده، با استفاده از الزام به گزارشگری مختص صادرات، شرکت های صادر کننده محصولات را به صادرات بیشتر ترغیب کنند.

    این کارشناس بازار سرمایه همچنین در پاسخ به این سوال که تدوین آئین نامه پوشش نوسانات نرخ ارز برای واحدهای تولیدی از طریق راه اندازی بازار مشتقه ارزی در بورس کالای ایران چقدر در جذب سرمایه گذاری خارجی کمک خواهد کرد، گفت: سرمایه همواره در بستری از امنیت وارد یک محل می شود و این امنیت شامل امنیت مالی، پولی، فیزیکی و سیاسی است. نوسان نرخ ارز و پول ملی نیز از عواملی است که در صورت غیر قابل پیش بینی بودن، ریسک سرمایه گذاری را بالا برده و باعث فرار سرمایه و جلوگیری از ورود سرمایه گذاری خارجی می شود.

    فاضلیان افزود: بسیاری از سرمایه گذاران از جمله سرمایه گذاران خارجی انتظار دارند دولت ها نسبت به تضمین بازگشت سرمایه و کاهش خطر نوسان قیمت ارز برای انها اقدام کنند. قطعا این آیین نامه اقدام لازم و مثبتی است.

    کنترل نوسانات نرخ ارز، معضل مزمن دولت ها در ایران

    وی گفت: یکی از مشکلات مزمنی که دولتها در ایران داشته اند معضل کنترل نوسانات نرخ ارز است. هم ایجاد بازار مشتقه که محلی برای عرضه ارز به صورت قیمت تعادلی و نه ناشی از هیجانات مقطعی است و هم تضمین ارزش آورده سرمایه گذار در مقابل اختلالاتی که در نظام اقتصادی ایجاد می شود، باعث رونق سرمایه گذاری در کشور خواهد شد.

    مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن تصریح کرد: اینکه سرمایه خارجی وارد کشور می شود در میان مدت و بلند مدت باعث تشویق تولید و رونق تولید ملی خواهد شد. شرکت های بسیاری در سطح بین الملل ناشی از سرمایه گذاری خارجی هستند که بعد از مدتی شروع به ایجاد فن آوری بومی کرده اند و اکنون به پایه های اصلی در صنعت متبوع خود تبدیل شده اند.

    وی توضیح داد: باید توجه داشت که این روند زمانبر است و به سرعت نتیجه بخش نیست اما در صورت حمایت و ریشه دار شدن توان رقابتی یک کشور از نظر اقتصادی و در واقع همان اقتصاد مقاومتی را که مد نظر ارکان نظام است ، محقق می کند.

    فاضلیان در پاسخ به این سوال هم که بازار سرمایه برای حمایت از صنایع کوچک و متوسط  و ورود آسان تر به بورس چه اقداماتی می تواند داشته باشد، گفت: ورود به بورس شرایطی دارد که ظاهرا برای برخی از شرکت های کوچک دور از دسترس است. اما از نگاهی عمیق تر می توان گفت که این شرایط کنترلی، امری مثبتند. از سوی دیگر بازارهایی دیگر در بازار سرمایه به وجود آمده اند تا برای شرکت های کوچک و متوسط راهکاری باشند که تابلوی SME فرابورس از جمله این اقدامات است.

    وی با بیان اینکه این جداسازی به خاطر ساختار خاص مالکیتی و سرمایه گذار امری مثبت است، گفت: به نظر می رسد هنوز همه فعالان اقتصادی از مزیت های پذیرش شرکت های خود در بورس و فرابورس مطلع نیستند.

    فاضلیان در پایان خاطرنشان کرد: معافیت مالیاتی، نقدشوندگی، امکان وثیقه گذاری سهام، شفافیت عملکرد و بهبود عملکرد از جمله کارکرد های اصلی و فرعی پذیرش شرکت ها در بورس هستند که باید فعالان اقتصادی با این مزیت ها بیشتر آشنا شده تا انگیزه بیشتری برای این کار داشته باشند.

     

     

     

    برچسب ها