عصر خودرو

سهم ایران از بازار کنیا فقط ۱۰۰ میلیون دلار!

عصر بازار- رایزن بازرگانی ایران در کنیا گفت: کل مبادلات تجاری کشورمان با کنیا با احتساب پروژه های خدمات فنی و مهندسی حدود ۱۰۰ میلیون دلار است و تاکنون نتوانسته‌ایم سهم خوبی از بازار ۲۰ میلیارد دلاری این کشور کسب کنیم.

سهم ایران از بازار کنیا فقط ۱۰۰ میلیون دلار!
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، مرتضی دیلان در همایش شناخت بازارهای اقتصادی و سرمایه‌گذاری کنیا و آفریقای جنوبی با اشاره به مهم‌ترین و بزرگترین اقتصاد شرق آفریقا، کنیا گفت:  این کشور 48 میلیون  نفری با مساحت 580.367 کیلومتر مربع در شرق قاره آفریقا و در همسایگی کشورهای سودان، اتیوپی، سومالی، اوگاندا و تانزانیا است. این کشور همچنین 536 کیلومتر مرز آبی در حاشیه‌ی اقیانوس هند دارد.

    این فعال اقتصادی عنوان کرد: بزرگترین بندر این کشور، بندر مومباسا است که با توجه به این که کشورهای همسایه کنیا محصور در خشکی است این بندر به نوعی مرکز ترانزیت منطقه است و کالاها از این بندر ترخیص شده و وارد دیگر کشورها می‌شود.

    وی افزود: این کشور عضو اتحادیه‌ی کشورهای شرق آفریقا است که 10 کشور عضو آن است و هر صادر کننده‌ای فقط یک بار به او عوارض گمرکی بیشتر تعلق نمی‌گیرد و به عبارتی به 350 میلیون نفر دسترسی دارد.

    رایزن بازرگانی ایران در خصوص حمل‌ونقل این کشور اظهار کرد: این کشور از چهار روش حمل و نقل برخوردار است و چهار فرودگاه بین المللی با پرواز های منظم به 40 کشور دارد.

    دیلان در ادامه از چین و هند به ترتیب با میزان صادرات 5588 و 2458 میلیون دلاری به عنوان صادرکنندگان برتر به این کشور نام برد.

    وی افزود: عمده ترین اقلام وارداتی کنیا از جهان، ماشین آلات و تجهیزات الکتریکی و قطعات آن، ماشین آلات صنعتی، دیگ های بخار، سوخت و روغن های معدنی و قیر، وسائط نقلیه، شکر پلاستیک، محصولات دارویی و پزشکی، آهن و فولاد، غلات، کاغذ و مقوا، مصالح ساختمانی است.

    رایزن بازرگانی ایران با اشاره به آمریکا و هلند به عنوان بزرگترین کشورهای واردکننده‌ از این کشور گفت: عمده ترین اقلام صادراتی کنیا به جهان چای، قهوه، ادویه جات، گل، سبزیجات خوراکی، محصولات باغی ، پوشاک،سنگ معدن، آهک و سیمان است.

    دیلان در مورد روابط اقتصادی دوجانبه ایران و کنیا بیان کرد: روابط اقتصادی و بازرگانی ایران و جمهوری کنیا علیرغم سابقه بیش از 30 ساله برقراری روابط سیاسی و برگزاری کمیسیون های مشترک اقتصادی و بازرگانی، موافقت نامه‌ها و یادداشت تفاهم های امضا شده از رشد چندانی برخوردار نبوده است و کل مبادلات تجاری کشورمان با کنیا با احتساب پروژه های خدمات فنی و مهندسی (پروژه های احداث نیروگاه های آبی و راه سازی)در حدود 100 میلیون دلار بوده و به عبارتی تاکنون نتوانسته ایم سهم خوبی از بازار 20 میلیارد دلاری این کشور کسب کنیم.

    وی اضافه کرد: قیر، روغن صنعتی، ترانسفورماتورها، موم و پارافین از جمله اقلام صادراتی ایران به کنیا بوده و چای سیاه، کنسانتره، نباتات و نوشابه های غیر الکلی از اقلام وارداتی کشورمان می باشد که همواره تراز تجاری ایران مثبت بوده است.

    رایزن بازرگانی ایران در ادامه بیان کرد: کشور کنیا از آنجایی که در برخی سازمان های مهم اقتصادی بین المللی و منطقه ای از قبیل سازمان تجارت جهانی، بانک جهانی، FAO ، بازار مشترک شرق و جنوب آفریقا ( COMESA ) و اتحادیه گمرکی شرق آفریقا( EAC ) عضو است، به عنوان دروازه ورود بازار شرق آفریقا شناخته شده و کانون توجه کشورهای زیادی قرار گرفته است که متاسفانه ما نتوانسته ایم نقش خودمان را به عنوان یک کشور صادرکننده و سرمایه گذار در آن کشور ایفا کنیم.

    دیلان با اشاره به سند توسعه 2030 کنیا گفت: این کشور با ترسیم چشم انداز 2030 در تلاش است در راستای اجرای سیاست های توسعه ای (اجتماعی و فرهنگی) زیرساخت های لازم را از قبیل جاده سازی، نیروگاهی و ... هموار نماید و در حال اجرای طرح استراتژیک خود بوده و ترویج همکاریهای اقتصادی، تجارت بین المللی و  سرمایه گذاری را در دستور کار قرار داده  که هر کدام می تواند فرصتهای تجاری مناسبی برای ایران ایجاد کند.

    وی عنوان کرد: کشور کنیا با ثبات ترین کشور منطقه به عنوان دروازه شرق آفریقا محسوب شده لذا سرمایه گذاران نه تنها به بازار این کشور بلکه به بازار کشورهای همسایه از جمله اوگاندا، تانزانیا ، رواندا و بروندی نیز دسترسی دارند.

    رایزن بازرگانی ایران در کنیا تصریح کرد: با توجه به جاذبه‌های گردشگری کنیا از جمله وجود 24 پارک ملی، باعث گردیده صنعت توریسم به عنوان دومین منبع درآمد این کشور پس از کشاورزی مورد توجه قرار گیرد.

    وی اضافه کرد: نایروبی (پایتخت کنیا) در کنار ژنو و وین بعنوان سومین مقر سازمان ملل ( به جز نیویورک بعنوان مقر اصلی) بشمار می رود و برخی از ارگان های رسمی این سازمان مثل برنامه محیط زیست، برنامه اسکان بشر و 27 دفتر این سازمان در این شهر قرار دارند که خود کمک شایانی به امنیت، ثبات و اقبال گردشگران جهت بازدید از کشور کنیا را فراهم می کند.

    قاسمی اظهار کرد: جای خالی سرمایه گذاران و متخصصین حوزه صنعت گردشگری کشورمان به عنوان یکی دیگر از فرصت‌های حضور در بازار این کشور محسوس است.

    وی بیان کرد: در شش ماه اول سال 2017 میلادی ج.ا.ایران بیش از 58 میلیون دلار صادرات به کشور کنیا داشته است. کالاهایی از قبیل ال پی جی، قیر، برخی محصولات پتروشیمی از قبیل پلی اتیلن، پارافین و...، انواع کف پوش ها، کاشی و سرامیک از عمده محصولات صادراتی ما هستند.

    رایزن بازرگانی ایران در کنیا در خصوص مشکلات و موانع صادرات به کنیا گفت: عدم وجود روابط بانکی و کارگزاری، عدم شناخت فعالان اقتصادی دو کشور از ظرفیت ها و پتانسیل های همکاری های اقتصادی و بازرگانی و ترسیم چهره‌ای غیرواقعی از آفریقا و ایران توسّط رسانه‌های بین المللی، عدم وجود خط منظم کشتیرانی ج.ا.ایران وی در این خصوص افزود: البته پیشنهاد ایجاد خط منظم کشتیرانی از مقصد بندر عباس – بندر سلاله عمان – بندر مومباسای کنیا به سازمان توسعه تجارت جهت بررسی و اقدام لازم ارسال شده است.

    دیلان با برشمردن دیگر موانع اضافه کرد: عدم همکاری سازمان‌های استاندارد دو کشور، فقدان معرفی کالاها و خدمات ایرانی در رسانه های گروهی کنیا همانند کالاها و خدمات کشور ترکیه ( از جمله رادیو و تلویزیون و روزنامه ها)، نبود اطلاع رسانی و ارائه آگاهی های لازم توسط صدا و سیمای کشورمان مبنی بر معرفی ظرفیت ها و پتانسیل های همکاری در کشور های آفریقایی علی الخصوص کنیا (صدا و سیما هروقت برنامه ای در مورد آفریقا دارد یا در مورد فقر این کشورها  و یا در مورد حیات وحش آن گزارش می دهد)، عدم عضویت ج.ا.ایران در بانک های توسعه ای از جمله بانک توسعه آفریقایی(مناقصات و فرصت های تجاری  که با سرمایه گذاری این بانک ها انجام می شود فقط مخصوص کشور های عضو است) و عدم همکاری ایران با پیمان های منطقه ای از جمله اتحادیه گمرکی شرق آفریقا و کومسا از جمله این‌ موانع است.

    وی در مورد زمینه‌های تجارت و کسب و کار در کشور کنیا عنوان کرد: زمینه های همکاری و حضور در بازار کشور کنیا در بخش‌های انرژی، صنایع، زیر ساخت‌های حمل و نقل از جمله توسعۀ بنادر آزاد و اسکله­ها، گسترش مناطق تجاری، فرودگاه­ها، راه آهن، جاده که از اولویتهای دولت کنیا است، کشاورزی(سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی کنیا 24 درصد است. 60 درصد صادرات کنیا مربوط به تولیدات کشاورزی است) و صنعت ساختمان‌سازی فراهم است.

    دیلان همچنین در مورد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این کشور گفت: در این خصوص زمینه‌های کشت فراسرزمینی و محصولات پایه کشاورزی، گردشگری، حمل و نقل، زیرساخت ها، تولید، ارتباطات، تاسیس شبکه توزیع ال پی جی   تاسیس بورس قیر و محصولات شیمیایی و پتروشیمی، انرژی(تولید برق آبی و خورشیدی و زمین گرمایی)، کشتارگاه صنعتی و فرآوری گوشت، تولید کنسانتره، پودر میوه و میوه خشک از محصولات محلی، داروسازی ( بسته بندی) فراهم است.

    وی در خصوص نقش استان هرمزگان در توسعه‌ی مبادلات تجاری بین ایران و کنیا تصریح کرد: بعضی از استان‌ها مثل اردبیل، زنجان و قزوین در کنیا حضور دارند و جای خالی استان هرمزگان با توجه به سابقه و پیشینه‌ای که داشته واقعا خالی است.

    دیلان افزود: با همکاری هم می‌توانیم این استان زرخیز را به حق آن برسانیم.

    رایزن بازرگانی ایران با طرح پیشنهاداتی عنوان کرد: اگر مسئولین استانی بتوانند با متقاعدکردن وزارت امورخارجه، دفتر قدیم سفارت در کنیا را در اختیار فعالین این استان قرار دهند گامی بسیار موثر در این رابطه خواهد بود.

    وی همچنین جهت توسعه مبادلات تجاری بین این دو کشور، عقد خواهرخواندگی بین بندر شهید رجایی و بندر موسامبا و گسترش همکاری‌های مناطق آزاد این استان مانند کیش و قشم و مناطق آزاد کنیا را پیشنهاد کرد.

    برچسب ها