عصر خودرو

بررسی وضعیت سهام "ایران خودرو" در بورس ؛

پای تکنیکال روی گاز "خودرو"

عصر بازار- بازار سرمایه در سال ۹۷ رنگ و بوی متفاوتی به خود گرفته است و این تفاوت به دلایلی مربوط می‌شود که خارج از بازار سرمایه رقم می‌خورد و توانسته تاثیر نسبتا قابل توجهی بر بازار سرمایه و رنگ شاخص بورس بگذارد.

پای تکنیکال روی گاز "خودرو"
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۱:۰۰

    نوسانات نرخ ارز در اولین روزهای سال 97 باعث شد تا بازارهای مختلف تحت تاثیر قرار گرفته و برای چند روز ملتهب شود، اما خوشبختانه این التهاب دیری نپایید و با ورود بانک مرکزی و دولت به صحنه و ایجاد سیاست‌ها و بسته‌های اتخاذی مناسب، ثبات به بازار ارز، سکه و سرمایه بازگشت.

    سهام شرکت‌های بورسی هم در واکنش به تغییرات نرخ دلار، از خود رفتارهای متفاوتی نشان دادند و به عنوان مثال در روزهای ابتدایی آغاز به کار بازار، افزایش نرخ ارز موجب مثبت شدن سهام شرکت‌های صادراتی شد که نرخ ارز را در بودجه اعلامی خود در قیمت‌های پایین‌تری محاسبه کرده بودند. در مقابل شرکت‌هایی که مواد اولیه خود را وارد می‌کردند و محصول تولیدی را در داخل کشور به فروش می‌رساندند، وارد روند نزولی شده و گاهی صف فروش را نیز تجربه کردند.

    در این میان، شرکت‌های موجود در گروه خودرو نیز که در سال گذشته و در سایه صعود شاخص توانستند برای چندبار و با حرکت‌های صعودی کوتاه مدت، سهامداران خود را خشنود کنند، در سایه نوسانات دلار در ابتدای سال 96 نیز تحرکات قابل توجهی داشتند و در چند روز متوالی با صف خرید و فروش شدن نمادهای این گروه، هیجانات قابل توجهی به گروه خودرو القا شد.

    "ایران‌خودرو" پیشگام گروه خودرو

    در گروه خودرو، سهام شرکت ایران‌خودرو همیشه یکی از سهام‌هایی بوده است که مورد توجه بازار بوده و توانسته کماکان نقش لیدری مناسبی را برای گروه ایفا کند. بسیاری از فعالان بازار سرمایه به منظور بررسی وضعیت گروه خودرو، معمولا در ابتدا به قیمت و سوددهی شرکت ایران خودرو توجه می‌کنند و در ادامه به بررسی وضعیت سهام شرکت مورد نظر می‌پردازند.

    البته باید به این نکته توجه کرد که از دیرباز گروه خودرو به دو بخش تقسیم می‌شود، گروه اول سهام شرکت ایران‌خودرو و شرکت‌های زیرمجموعه از جمله خاور و ... و گروه دوم به سایپا و زیرمجموعه آن از جمله پارس خودرو و زامیاد مربوط می‌شود. معمولا سهام شرکت ایران خودرو در بین سایر هم گروهی‌ها از طمانینه بیشتری برخوردار بوده و حرکت‌های صعودی و نزولی که در سهام این شرکت انجام می‌شود، از منطق بالاتری برخوردار است؛ به عنوان مثال می‌توان به حرکت برخی از نمادهای این گروه در انتهای سال 96 اشاره کرد که برخی از آنها با زیان‌های سنگینی که در صورت‌های مالی خود جای داده‌اند، حرکت‌های صعودی قابل توجهی از خود برجای گذاشتند که تعجب همگان را برانگیخته بود؛ این گونه حرکات به حرکت‌های سفته‌بازانه معروف است که بعضا در سهام شرکت‌های بزرگ این گروه از جمله ایران‌خودرو و سایپا به سختی دیده می‌شود.

    ایران‌خودرو همچنان سود ساز

    نکته دیگری که باید به آن توجه کرد، صورت‌های مالی ایران‌خودرو است و این شرکت توانست فعالیت 9 ماهه خود را در سال گذشته با 67 ریال به ازای هر سهم به پایان برساند. این در حالی است که برخی از نمادهای گروه دارای زیان‌های انباشته سنگینی هستند که با زیان انباشته سال‌های گذشته تجمیع شده و شرایط بحرانی را برای شرکت‌ها فراهم کرده است.

    ایران‌خودرو برای سال 96 در پیش‌بینی که روی کدال منتشر کرد، مبلغ 147 ریال سود اعلام کرده بود که در 9 ماهه ابتدایی سال 96 توانست 45 درصد از آن را محقق کند. این در حالی است که در گزارش 9 ماهه شرکت در سال 96 مبلغ فروش شرکت 27 درصد نسبت به سال گذشته افزایش را تجربه کرده و از 17 هزار میلیارد تومان به 22هزار میلیارد تومان رسیده است.

    سود عملیاتی شرکت نیز در 9 ماهه ابتدایی سال 96 نسبت به مدت مشابه سال گذشته روند صعودی داشته و 30 درصد افزایش را ثبت کرده است. سود خالص شرکت نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 6 درصد افزایش را ثبت کرده است. تمامی عوامل دست به دست هم داده اند تا شرکت ایران خودرو بتواند سال 96 را با سود مناسب به پایان برساند و در سال 97 نیز با برنامه‌ریزی دقیق و تولید محصولات متنوع سهم بازار خود را افزایش داده و بستر صعود قیمتی را در سال 97 برای سهام خود مهیا کند.

    چراغ سبز تکنیکال به "خودرو"

    از منظر تکنیکالی نیز شرایط سهام شرکت مناسب بوده و به اصطلاح در کف تکنیکالی خود در حال معامله است. اندیکاتورها نیز در موقعیت اشباع قرار داشته و سهم می‌تواند در مسیر صعودی قرار بگیرد.

     

    سهام شرکت توانسته در چند ماه گذشته یک الگوی گارتلی با نسبت‌های بسیار مناسب تشکیل دهد. اما در انتهای الگو و به دلیل نوسانات اخیر در بازار ارز، شاهد عبور قیمت از نقطه بازگشتی بودیم. با نگاهی به معاملات سهام شرکت ایران خودرو در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته می‌توان به روشنی درگیر بودن سهم با نقطه حمایتی را فهمید.

    به طوری که رنج‌های مثبتی در محدوده قیمتی بین 240 الی 250 تومان توسط حقوقی‌ها بر سهم وارد شد و برگشت سهم از این محدوده قیمتی می‌تواند معاملات را تغییر داده و مسیر صعودی را برای سهام شرکت فراهم کند. نکته دیگری که اهمیت نقطه حمایتی را بیش از پیش نشان می‌دهد، نسبت‌های فیبوناچی زمانی است. سهام ایران خودرو پس از یک روند صعودی، وارد فاز نزولی شده و به اصلاح زمانی 50 درصد واکنش مناسبی نشان داده است.

    از سوی دیگر در نزدیکی محدوده اصلاح زمانی 1.61 درصدی نیز شاهد واکنش مثبتی از سهام شرکت هستیم که در این روز سهام شرکت توانست صف خرید را نیز تجربه کند. اما به دلیل جو حاکم بر بازار و تکمیل موج‌های نزولی، روند صعودی ادامه دار نبود و دوباره سهم وارد مسیر نزولی کوتاه‌مدت شد تا از نظر تکنیکالی شرایط را برای صعود مهیا کند. بررسی اندیکاتور RSI نیز حاکی از این موضوع است که موج نزولی سهم رو به پایان بوده و سهم می‌تواند وارد فاز صعودی شود.

    ایران خودرو در انتظار افزایش سرمایه

    ایران‌خودرو برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی‌ها را در برنامه خود دارد و گروه سایپا این افزایش سرمایه را انجام داد. اما گروه ایران خودرو هنوز اقدام به انجام این افزایش سرمایه نکرده است و در لایحه بودجه سال 97 بندی در خصوص معافیت مالیاتی برای شرکت‌هایی که افزیش سرمایه از محل تجدید ارزیابی انجام خواهند داد، در نظر گرفته شده است؛ اما هنوز در اولویت بررسی مجلس قرار نگرفته است. بنابراین، تصویب این بند در صحن علنی مجلس می‌تواند اسباب حرکت صعودی سهم به واسطه انجام افزایش سرمایه را در برداشته باشد.

    از سوی دیگر، با توجه به بهبود کیفیت خودروهای تولیدی ایران خودرو و افزایش تنوع در تولید خودروها، می‌توان امید داشت که این شرکت در سال 97 از شرایط مالی مناسب‌تری برخوردار شده و اسباب خوشحالی سهام‌داران خود را فراهم کند. شرایط ایران خودرو برای قرار گرفتن در یک مدار صعودی فراهم است و این شرکت می‌تواند با توجه به شرایط تولیدی خود و بهبود آن، در مدار صعودی به کار خود ادامه دهد؛ اما باید توجه کرد که صعود سهم در صورتی رخ خواهد داد که اقتصاد کشور از شرایط با ثباتی برخوردار بوده و عوامل بیرونی نیز نوسانات و تغییرات شدیدی نداشته باشند. به عنوان مثال، اتفاقاتی مانند افزایش نرخ ارز در ابتدای سال 97 تمام معادلات اقتصادی را بر هم می‌زند و شرکت هر میزان هم تولید خود را بهبود بخشد، از این محل ضربه خواهد خورد.

    محمود احترامی، کارشناس شرکت بین المللی آلپاری

    برچسب ها