عصر خودرو

چند گام میان آینده‌سازان حوزه مالی ؛

فین‌تک‌ها زیر چتر فین استارز ۲۰۱۸

عصر بازار- زمانی که در یازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه معروف به فاینکس ۲۰۱۸، وارد طبقه بالای سالن ۴۱ می‌شوید، کانترهای مختلف بسیاری نظر شما را به خود جلب می‌کنند که شور و هیجانی وصف ناشدنی دارند؛ این کانترهای کوچک در واقع آینده‌سازان حوزه مالی ایران هستند که امروز دوران رشد و توسعه خود را سپری می‌کنند.

فین‌تک‌ها زیر چتر فین استارز ۲۰۱۸
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ، طبقه بالای سالن41 از 27 تا 30 فروردین ماه سال 97، اتفاقی را میزبانی کرد که در واقع، بزرگترین رویداد استارت‌آپی خاورمیانه نام گرفته و تجربه سه دوره برگزاری آن نشان داده که فرابورس ایران این شرکت‌های کوچک را به سوی راهی بزرگ راهنمایی می‌کند؛ به ترتیبی که برخی از استارت‌آپ‌های سال گذشته اکنون بزرگ شده و حالا حامی این رویداد خجسته هستند. به همین دلیل قدمی در میان این استعدادهای فین‌تک ایران برداشتیم و با برخی از آنها گفت‌وگوهای کوتاهی انجام دادیم.
    مانیار اولین شبکه اجتماعی مالی پیام‌رسان
    نیوشا جعفری ممتاز بنیان‌گذار استارت‌آپ مانیار، می‌گوید: سال گذشته نیز در رویداد فین استارز حضور داشتیم و اکنون حدود یک سال است که از عمر این فین‌تک می‌گذرد. سال پیش پس از داوری‌های انجام شده در این رویداد توانستیم مقام اول را کسب کنیم و این تایید بسیاری خوبی برای ما بود. امسال هم حضور داشتیم، چون فین استارز سعی کرده تا بازیگران کلیدی این حوزه را گرد هم بیاورد و کمک بسیار خوبی برای معرفی استارت‌آپ‌ها به سرمایه‌گذاران است؛ ما هم این فرصت را غنیمت دانستیم تا برای شبکه‌سازی و ایجاد ارتباطات از آن استفاده کنیم. مانیار یک شبکه اجتماعی پیام رسان، برای ارتباطات مالی است. هدف مانیار ارائه روشی آسان و امن برای جابجایی پول در شرایط مختلف است؛ مانند زمانی که می خواهید دنگ شام شب قبل، یا سهم خود در یک سفر مشترک، و یا بلیت سینما را به دوستان خود پرداخت کنید یا بخواهید به صورت گروهی برای هدفی مشخص، پول جمع آوری کنید. کاربر در مانیار به لیست مخاطبین تلفن همراه خود دسترسی دارد. پس از انتخاب هریک از افراد از لیست مخاطبین، صفحه انجام تعاملات با کاربر مورد نظر نمایش داده می‌شود. برای انجام عملیات پرداخت، هم امکان پرداخت از موجودی اعتبار کیف پول مانیار و هم امکان پرداخت مستقیم از طریق درگاه، میسر است. همچنین با امکان درخواست وجه، کاربر می‌تواند از افراد مختلف درخواست وجه نماید. در صورتی که مخاطب مانیار را داشته باشد، پیام درخواست در مانیار ارسال شده و فرد به ازای درخواست ارسال شده، پرداخت می‌کند. در صورتی که مخاطب برنامه مانیار را نداشته باشد، لینک پرداخت و پیام مناسب جهت پرداخت برای شخص پیامک می‌شود.
    ویکی‌نیکی راهنمای کار نیک
    مجید ولی محمدی مدیر اجرایی استارت‌آپ ویکی نیکی در مورد این فین‌تک بشردوستانه می‌گوید: ویکى نیکى اولین سامانه ارائه خدمات در حوزه اقدامات بشردوستانه در ایران است که با هدف بالابردن کیفیت و اثربخشى خدمات در این حوزه شروع به کار کرده است. ویکى نیکى به نیکوکارانى کمک می‌کند که می‌خواهند بدانند کمک‌هاى آن‌ها در کجا و چگونه هزینه می‌شود و به دنبال تاثیرگذارى بیش‌تر در جامعه هستند. همچنین موسسات مردم نهاد را نیز با ارائه مشاوره و در اختیار قرار دادن زیرساخت‌هاى فنى مورد نیاز آن‌ها و ... یارى می‌کند تا کارایى و بهره‌ورى آنان بهبود یابد. ویکى‌نیکى به شرکت‌ها و بنگاه‌هاى اقتصادى نیز در زمینه تاثیرگذاری بیش‌تر مسئولیت‌ اجتماعی آن‌ها راهکارهایی ارائه می‌دهد. کمک به نیکوکاران در انتخاب آگاهانه کار نیک، شفاف سازی فعالیت های نیکوکاری و کمک به خیریه ها در بهینه سازی و گسترش خدمات از ماموریت‌های ویکی نیکی هستند و ایجاد مرجع معرفی و امتیاز دهی به خیریه ها، پوشش و اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای نیکوکاری، انتشار مستندات، گزارشات و تحلیل‌های فعالیت های نیکوکاری و معرفی و تحلیل فعالیت های بین المللی نیز از اهداف آن به شمار می‌آیند.
    دنگی‌پال ساده و بدون کارمزد
    امیر اسلامی مدیر اجرایی دنگی‌پال نیز معتقد است: دنگی پال در عین سادگی و کارایی آسان، امکان انتقال وجه بدون کارمزد را فراهم کرده است. کاربران با استفاده از این برنامه می‌توانند به صورت کاملا رایگان و بدون پرداخت هیچ هزینه ای به دیگران انتقال وجه دهند. پشتیبانی از تمامی کارت های عضو شبکه شتاب، به کارگیری امن ترین سرویس‌ها، نقل و انتقالات مالی بدون کارمزد، تقسیم دنگ و پرداخت آن و انتقال وجه بدون نیاز به شماره کارت بانکی مقصد از ویژگی‌های بارز این فین‌تک است.
    به بانک نرو به "رده" برو!
    محمدرضا نوشید موسس سایت رده می‌گوید: مادر هر اختراعی نیاز است. «رده» نیز بر اساس نیاز شکل گرفته و یکی از ما برای مقایسه خدمات بانکی‌اش نیاز پیدا کرد آن را در اینترنت جستجو کند ولی دریغ از یک نتیجه به‌دردبخور. این‌گونه بود که ایده اولیه « رده» شکل گرفت. بنابراین دورهم جمع شدیم و شروع به تحقیق و بررسی کردیم. از این بانک به آن بانک رفتیم و برایمان سؤال پیش آمد که کاربران چه نیازهایی دارند؟ چه راه‌هایی برای زودتر به جواب رسیدن سؤالات است؟ و کدام خدمت بانکی مفیدتر است؟
    مشتریان برای دریافت خدمات بانک‌ها با دشواری‌های فراوانی روبرو هستند و تعدد و تنوع زیاد این خدمات، یافتن بهترین خدمت را سخت و دشوار می‌کند، کم‌اطلاعی از قوانین و آیین‌نامه‌های بانکداری و همچنین جزئیات زیاد آن‌ها، مشتریان را دچار سردرگمی می‌کند. پس بر آن شدیم تا با ساده‌سازی مفاهیم، دسته‌بندی و توضیح روندِ کاری خدمات، انتخاب مناسب را برای مشتریان آسان کنیم. ساده‌سازی مفاهیم بانکی، دسته‌بندی و توضیح روندِ کاری خدمات و مرور تجربه دیگران به همراه بررسی برای آشنایی بیشتر مشتریان با بهترین خدمت متناسب با نیاز آن‌ها را انجام خواهیم داد. آنچه «رده» به دنبال آن است معرفی بهتر خدمات بانکی است. تا آنجا که شهروندان برای رسیدن به جواب‌هایشان اجباری به رفتن به شعبه بانک‌ها نداشته باشند. با امید به‌اینکه به‌جایی برسیم «رده» مرجع اصلی جواب نیاز بانکی‌شان شود و بانک‌ها و مؤسسات مالی نیز رده را مکانی برای معرفی بهتر خدماتشان بدانند.
    با "داریک" درگیر پیچیدگی‌های نرم افزار های حسابداری نشوید
    هومن نوریان مدیرعامل شرکت داده‌پرداز داریک هم در توضیح کسب و کار فین‌تکی خود می‌گوید: اگر فروشگاه دارید و نمی‌خواهید درگیر پیچیدگی های نرم افزارهای حسابداری شوید، همین حالا نرم افزارهای مدیریت فروش و چاپ فاکتور آسانا را دانلود کنید و خودتان امکانات را بررسی کنید. توسعه دهندگان داریک سافت به طور مداوم در حال بهبود و توسعه نرم افزارهای تولید شده هستند و ایده‌های جدید و نظرات کاربران را جمع آوری کرده و در قالب بروزرسانی‌های دوره‌ای به صورت خودکار و آنلاین در اختیار مشتریان قرار خواهند داد. برای بکارگیری محصولات آسانا نیاز به آموزش خاصی نخواهید داشت، زیرا به طریقی طراحی شده‌اند که کاربران با دارا بودن حداقل دانش رایانه وهمچنین عدم تسلط کافی در مسایل پیچیده‌ی حسابداری نیز به راحتی بتوانند به کار با نرم‌افزار بپردازند. تیم پشتیبانی داریک سافت هفت روز هفته به طور شبانه‌روزی مشکلات کاربران را از طریق سیستم ارسال‌تیکت رصد کرده و در سریعترین زمان ممکن، حد‌اکثر تا 24 ساعت پاسخگوی مشتریان خواهند بود. نرم‌افزارهای آسانا بر اساس نیاز عام بازار طراحی شده که این موضوع باعث گستردگی کاربران و درنهایت قیمت تمام شده پایین‌تر برای محصولات تولید شده نسبت به سایر نرم افزارهای مشابه در بازار است.
    با "نابت" مجمع آنلاین برگزار کنید
    فرهنگ حسینی عضو هیئت مدیره نابت معتقد است: با گسترش بازارهای مالی و افزایش تعداد سهامداران، سهامداران خارجی و  سرمایه‌گذارانی از شهرها و مناطق مختلف ایران سهامدار شرکت‌های بورسی شده‌اند. همچنین برخی از شرکت‌ها مجامع را در محل کارخانه در شهرهای دیگر برگزار می‌کنند. این بعد فاصله، سبب شده تا حضور افراد در مجامع دشوار باشد و از سوی دیگر، مجامع فرصتی برای سرمایه‌گذاران برای بررسی عملکرد، دیدار رو در رو با مدیران شرکت و سوال و جواب و اطلاع از آخرین اخبار و پروژه‌های شرکت‌ها است.
    این مسائل سبب شده تا ضرورت برگزاری مجامع به صورت از راه دور و آنلاین بیش از پیش احساس شود. شرکت نابت، فعال در حوزه فناوری‌های نوین و استارت آپ هاست که در حوزه ارتباطات ویدیویی دارای محصولات متنوعی از جمله ویدیو کنفرانس سازمانی است. این شرکت که دارای مجوز دانش بنیان برای تکنولوژی ارتباطات خود است، در راستای ارائه خدمات برای برگزاری بهتر مجامع شرکت‌ها، برنامه مجمع آنلاین را طراحی و اجرایی کرده است.
    مجمع آنلاین نابت امکان حضور در مجمع، احراز هویت، مشاهده مستندات و مشاهده زنده مجمع، امکان طرح سوال به صورت ویدیویی، صوتی و متنی و قابلیت رای گیری را دارا است. سرعت و سهولت برگزاری و مدیریت مجامع آنلاین، سبب شده تا شرکت‌ها در بازارهای سرمایه کشورهای دیگر، عموما از مجامع آنلاین بهره ببرند.
    فین استارز موقعیت مناسبی برای حرکت بازار سرمایه از فاز سنتی به محیط بروز و تکنولوژی محور است. اقبال و استقبال صورت گرفته از فین استارز نسبت به سایر بخش های نمایشگاه، نشان می‌دهد که فعالان بازارهای مالی نیز علاقه قابل توجهی به این موضوع دارند. حضور در فین استارز برای مجمع آنلاین نابت، این فرصت را فراهم کرده که بتواند با فعالان و مدیران بازارهای مالی و ارکان بازار ارتباط مستقیم برقرار کند. شرکت‌های دانش بنیان توانسته‌اند در بخش‌های مختلف اقتصادی، سبک جدیدی از کار و تعاملات را ایجاد کنند و اثربخشی و کارآمدی بالایی داشته باشند.

    برچسب ها