عصر خودرو

سود پالایشی ابرشرکت های نفتی آمریکا افت کرد

عصر بازار- بازار نفت در ۲۴ ساعت گذشته با خبرهایی چون افت سود پالایشی ابرشرکت های نفتی آمریکایی، کسب درآمد ۶ میلیارد دلاری مکزیکی ها از رشد قیمت های نفت، پایان ناموفق مناقصه اکتشاف نفت و گاز عراق، اتوبوس‌های برقی جایگزین صدها هزار بشکه نفت می شوند و مذاکره لیبی با ابرشرکت‌های اروپایی برای ازسرگیری اکتشاف نفت همراه بوده است.

سود پالایشی ابرشرکت های نفتی آمریکا افت کرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، در پی رشد اخیر قیمت های نفت، سود پالایشی (پایین دست) شرکت های نفتی آمریکا از جمله اکسون موبیل و شورون در سه ماه نخست سال 2018 میلادی به اندازه ای کاهش یافت که درآمد خالص آنها را تحت تاثیر قرار داد.
    بر این اساس، این میزان برای این دو شرکت آمریکایی به ترتیب 12 و 21 درصد افت کرد.
    این دومین سه ماه متوالی است که سود پالایشی پایین، درآمد خالص ابرشرکت های آمریکا را کاهش می دهد.
    البته شورون و اکسون که خود تولیدکننده اند، با افزایش برداشت نفت و گاز، سعی دارند که کاهش سود پالایشی را جبران کنند.

    **مکزیکی‌ها 6 میلیارد دلار از رشد قیمت های نفت کسب درآمد کردند
    شرکت دولتی نفت مکزیک، پیمکس از 29 درصد رشد سالانه در سود خالص خود برای سه ماه نخست سال 2018 میلادی در پی رشد قیمت های جهانی نفت خبر داد.
    پیمکس که یکی از بزرگ ترین شرکت های نفتی در آمریکای لاتین است، سود خود در این مقطع را، 6 میلیارد و 200 میلیون دلار اعلام کرد و یادآور شد که از رشد قیمت های نفت بسیار منتفع شده است.

    **مناقصه اکتشاف نفت و گاز عراق ناموفق پایان یافت
    مناقصه قرارداد اکتشاف و توسعه نفت و گاز عراق که هفته گذشته برگزار شد، بدون هیچ برنده ای از ابرشرکت های بین المللی پایان یافت و تنها ابرشرکت خارجی در این مناقصه، شرکت ایتالیایی انی بود که پیشنهادش با موفقیت همراه نبود.
    در مناقصه ای که وزارت نفت عراق برگزار کرد، انتظار داشت امتیاز اکتشاف نفت و گاز در 11 میدان واقع در فراساحل آب های خلیج فارس در مرز ایران و کویت را به ابرشرکت های بین المللی از جمله بی پی انگلیس، اکسون موبیل آمریکا، توتال فرانسه، شل انگلیسی - هلندی و لوک اویل روسیه اعطا کند.
    در این مناقصه تنها امتیاز اکتشاف 6 میدان به شرکت های چینی و اماراتی واگذار شد و پنج بلوک دیگر هیچ پیشنهادی دریافت نکرد.

    **لیبی در مذاکره با ابرشرکت‌های اروپایی برای ازسرگیری اکتشاف نفت
     شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد: به منظور ازسرگیری فعالیت اکتشافی شرکت های اروپایی از جمله بریتیش پترولیوم انگلیس و انی ایتالیا در این کشور آفریقای شمالی با آنها وارد مذاکره شده است.
    هر دو شرکت اروپایی در پی انقلاب 2011 میلادی لیبی فعالیت اکتشافی خود در این کشور را متوقف کرده اند.
    این شرکت در بیانیه ای اعلام کرد: شرکت های بی. پی و انی برای بازگشت به لیبی و ازسرگیری فعالیت های اکتشافی ابراز تمایل کرده اند.
    شرکت ملی نفت لیبی نیز برای ایجاد هماهنگی ها و کمک های لازم اعلام آمادگی کرده است.

    **اتوبوس‌های برقی جایگزین صدها هزار بشکه نفت می شوند
     ورود اتوبوس های برقی به بازارهای جهانی، اکنون به کاهش 297 هزار بشکه ای مصرف روزانه نفت کمک کرده است.
    اتوبوس های دیزلی نسبت به دیگر وسائل حمل و نقل عمومی مقدار بسیار زیادی سوخت مصرف می کنند.
     به ازای هر 100 دستگاه اتوبوس برقی روزانه حدود 500 بشکه از مصرف سوخت دیزل (گازوئیل) در جهان کاسته می شود، با این وجود مصرف جهانی نفت رو به افزایش است، البته نه با آن سرعتی که بدون استفاده از اتوبوس های برقی خواهد داشت.
    اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد: مصرف جهانی نفت از سال 2016 تا 2017 میلادی از 96 میلیون و 870 هزار بشکه به 98 میلیون و 520 هزار بشکه در روز رسید و پیش بینی می شود که این میزان در سال جاری میلادی به 100 میلیون و 310 هزار بشکه در روز برسد.
    البته با ورود اتوبوس های برقی به ویژه در کشوری مانند چین که 99 درصد از این اتوبوس ها را در خود جای می دهد احتمال تغییر این آمار وجود دارد.

    برچسب ها