عصر خودرو

رییس پلیس فتا استان فارس‌ :

اسکیمینک، تهدیدی برای خریدهای روزمره

عصر بازار- ‌رییس پلیس فتا استان فارس‌ گفت: با افزایش وقوع پرونده‌های کلاهبرداری با تجهیزات اسکیمر، دقت در زمینه استفاده درست از کارت‌های خوان بانکی هنگام خرید از فروشگاه‌ها لازم است.

اسکیمینک، تهدیدی برای خریدهای روزمره
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا ، سرهنگ حبیب‌اله رجبلی تصریح کرد: با توجه به گسترش دستگاه‌های کارت خوان بانکی (pos) در فروشگاه‌ها و استفاده اغلب مردم از این دستگاه جهت پرداخت، دقت در استفاده صحیح از کارت‌های بانکی یکی ضرورت است که شهروندان باید آن‌ را رعایت نمایند.

    وی گفت: هنگام مراجعه به فروشگاه‌ها، لازم است خود خریداران از طریق دستگاه کارت‌خوان (pos) فروشگاه‌ها، کارت کشیده و رمز کارت را وارد کنند و از اعلام رمز به فروشنده یا سایر افراد خودداری کنند.

    این مقام ارشد انتظامی بیان کرد: یکی از نکات مهمی که خریداران باید به آن توجه کنند، بررسی دستگاه کارت‌خوان فروشگاه مورد نظر است، چراکه دستگاه‌هایی به نام "اسکیمر" با قابلیت کپی کردن کارت‌های اعتباری بانکی وجود دارد که در کنار دستگاه کارت‌خوان استفاده می‌شود. نمونه‌ای از اسکیمر، دقیقا شبیه دستگاه کارت خوان بانکی است که اگر کارت اعتباری را در چنین کارت‌خوانی بکشید، یک کپی از اطلاعات کارت خریدار گرفته می‌شود و در اختیار فرد مجرم قرار می‌گیرد.

    سرهنگ رجبلی با بیان اینکه خریداران در هنگام خرید تلاش کنند که حتما دستگاه کارت‌خوان را ببینند، اظهارداشت: فروشنده خاطی با در اختیار داشتن رمز خریدار و با استفاده از دستگاه اسکیمر که اطلاعات کارت اصلی را بر روی یک کارت خام دیگر ذخیره و می‌تواند از حساب کارت خریدار سوءاستفاده و موجودی آن را خالی کند. خریداران هنگام خرید از فروشگاه‌ها نسبت به معتبر بودن فروشگاه اطمینان حاصل کرده و از فروشگاه‌هایی که مورد اطمینان نیستند، خرید نکنند.

    وی افزود: دستگاه اسکیمر دیگری به نام اسکیمر ATM وجود دارد که در قسمت ورودی کارت در دستگاه‌های ATM خودپردازهای بانک‌ها نصب می‌شود و هنگام وارد کردن کارت به خودپرداز، یک کپی از اطلاعات کارت اعتباری گرفته می‌شود. باید توجه داشت که تشخیص این نوع اسکیمر برای افراد کار راحتی نیست.

    سرهنگ رجبلی ادامه داد: برای پیشگیری از این تخلف، بانک‌ها موظف شده‌اند که از آنتی اسکیمر که زبانه‌ای سبزرنگ در محل ورودی کارت‌ها در دستگاه‌های خودپرداز است، استفاده نمایند.
    وی در خاتمه افزود: با توجه به افزایش وقوع پرونده‌های برداشت غیرمجاز با تجهیزات اسکیمر، لازم است افراد هنگام خرید و پرداخت وجه از طریق کارت بانکی و نیز انجام اقدامات توسط دستگاه های عابربانک دقت بیشتری داشته باشند که طعمه کلاهبرداران نشوند

    برچسب ها