عصر خودرو

یک اقتصاددان مطرح کرد:

ضرورت اصلاح نظام تعرفه‌ای واردات

عصر بازار- یک دکترای اقتصاد گفت: دولت با اصلاح نظام تعرفه‌ای واردات به افزایش مصرف کالای ایرانی کمک کند.

ضرورت اصلاح نظام تعرفه‌ای واردات
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ، دکتر مسعود سعادت‎مهر با اشاره به شعار سال و نقش آن در اقتصاد کشور و با تأکید بر اینکه نظام تعرفه‌ای باید اصلاح شود، افزود: به‌گونه‌ای که این نظام به‌طور دقیق زمان‌دار و کاهنده باشد؛ دولت باید برای همه کارخانه‌های داخلی که با کالاهای خارجی رقابت می‌کنند، یک نرخ تعرفه‌ای واردات مشخص کنند و این نرخ به این شرکت‌ها اعلام شده و برای آن تاریخ معین شود. مثلاً دولت تا 20 سال آینده از صنعت خودرو حمایت می‌کند و از یک تعرفه 100 درصدی شروع کرده و سالی پنج درصد آن را کاهش می‌دهد که روش باعث افزایش کیفیت کالاهای داخلی می‌شود.

    وی تصریح کرد: مشکل فعلی اقتصاد ایران در حال حاضر کمبود تقاضاست. شرکت‌های تولیدی به علت اینکه محصولات آن‌ها به فروش نمی‌رسد و یا تقاضای کمتری برای کالایشان وجود دارد، تعطیل شده و یا زیر ظرفیت تولید کار می‌کنند.

    سعادت مهر ادامه داد: البته کمبود تقاضا در ایران بیشتر مربوط به این است که تقاضا به سمت مصرف کالاهای خارجی هدایت شده است. هر چه تقاضا برای این کالاها بیشتر شود، چرخ اقتصاد خارج کشور به گردش درمی‌آید و برعکس هرچه تقاضا برای محصولات داخلی زیادتر شود، اقتصاد داخلی رونق گرفته و رشد اقتصادی و اشتغال ایجاد می‌شود.

    وی اضافه کرد:  مشکل اصلی ایران که بیکاری گسترده است، مربوط به کمبود تقاضا می‌شود که این موضوع ناشی از مصرف کالاهای خارجی به‌ویژه کالای قاچاق به‌جای محصولات داخلی است. در این شرایط بهترین کاری که دولت می‌تواند انجام دهد، جلوگیری از ورود کالای قاچاق است.

    وی یادآور شد: از طرف دیگر وقتی‌که مصرف کالای خارجی نسبت به کالای داخلی بیشتر شود، پول از گردش اقتصاد خارج می‌شود و ریال تبدیل به دلار شده و از کشور خارج می‌شود.

    این دکترای اقتصاد خاطرنشان کرد: با توجه به این نکات گفته شده هر چه مردم تصمیم به خرید کالای داخلی بیشتری بگیرند، اقتصاد داخلی رونق گرفته و رشد اقتصادی ایجاد می‌شود و هر چه مصرف کالای خارجی بیشتر شود، رکود عمیق‌تر و بیکاری گسترده‌تر می‌شود. برای خرید کالاهای ایرانی باید فرهنگ مصرف کالای ایرانی رواج یابد و مصرف کالای ایرانی به‌عنوان یک افتخار به جامعه ترویج شود.

    سعادت‎مهر با بیان اینکه جلوگیری از واردات کالای قاچاق به افزایش تمایل استفاده از کالای داخلی منتهی می‎شود، اظهار کرد: بالا بردن کیفیت محصولات داخلی نیز بسیار بااهمیت است و از این جهت دولت باید سیاست‌های دولتی را به‌گونه‌ای تنظیم کند که باعث رشد همراه با رقابت محصولات داخلی شود.

    برچسب ها