عصر خودرو

بررسی تغییر مالکیت هفتگی نشان داد؛

پایان هفته متفاوت برای بازیگران بورس

عصر بازار- بازار سهام هفته نخست اردیبهشت را با ثبت زیان ۸/ ۰ درصدی به پایان برد. در این شرایط بازیگران بازار به روال هفته‌های قبل به فعالیت پرداختند و خالص تغییر مالکیت هفتگی را برای سیزدهمین هفته متوالی به‌نفع خود جابه‌جا‌ کردند.

پایان هفته متفاوت برای بازیگران بورس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، سهامداران حقوقی‌ بیشتر به قصد حمایت از سهم و همچنین جمع‌آوری سهام ارزنده، توانستند خالص تغییر مالکیت بیش از 32‌میلیارد تومانی را به نام خود ثبت کنند. در این میان سهامداران خرد در روز چهارشنبه فعالیت خود را افزایش دادند و پس از گذشت 15‌روز کاری متوالی برتری حقوقی‌ها در سمت خرید، سرانجام شاهد تحرکاتی از سوی معامله‌گران حقیقی بودیم. به‌طوری‌که آخرین روز کاری هفته با خالص تغییر مالکیت به‌سمت حقیقی‌ها سپری شد. به‌نظر می‌رسد ایجاد برخی امیدواری‌ها نسبت به آینده برجام، عرضه‌های موفقیت آمیز محصولات صادراتی در بورس کالا و همچنین بهبود قیمت نفت در افزایش فعالیت سهامداران حقیقی بی‌تاثیر نبوده است.
    جزئیات بیشتر از جابه‌جا‌یی‌ها
    شناسایی فرصت خرید از یک‌سو و همچنین حمایت از برخی سهام، سبب شد تا معامله‌گران حقوقی‌، خریدهای قابل‌توجهی را در هفته منتهی به پایان 5 اردیبهشت‌ به ثبت رسانند. به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها هفته گذشته به 32 میلیارد و 700‌میلیون تومان رسید.  در حالی بازار سهام نخستین روز از معاملات ماه اردیبهشت را با شرایط کم‌جانی آغاز کرد که افت حدود 3/  0درصدی (معادل 258 واحدی) در کارنامه شاخص کل بورس به ثبت رسید. ابهام‌های نهفته در وضعیت کلان اقتصاد داخلی و تحولات سیاسی، بیشترین تاثیر را روند مزبور داشت. در این میان معامله‌گران خرد بازار نیز فعالیت چندان بالایی نداشتند و مطابق با روال روزهای هفته، خالص خرید به نفع حقوقی‌های بازار بود.  در این روز بیش از 6 میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهامداران حقیقی به پرتفوی معامله‌گران حقوقی منتقل شد. بیشترین خریدها مربوط به گروه بانکی بود که با خالص خرید 2 میلیارد تومانی دنبال شد. در این میان یک میلیارد تومان از این رقم مربوط به جابه‌جایی‌‌های صورت گرفته در سهام بانک صادرات بود. به‌طوری‌که بیش از یک میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی «وبصادر» جابه‌جا شد. جزئیات تغییر مالکیت «وبصادر» نشان می‌دهد در این روز بیش از 19 میلیون سهم از سوی گروه مالی سپهرصادرات و حدود 17 میلیون سهم از سوی صندوق بازارگردانی سپهرآتی خوارزمی خریداری شد.  در نماد بانک پارسیان نیز یک میلیون سهم توسط شرکت نگارنصرسهم و حدود 5/ 1 میلیون سهم توسط شرکت سرمایه‌گذاری پویا خریداری شد. روندی مشابه در نماد بانک تجارت با خرید 8 میلیون و 300 هزار سهمی از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت دنبال شد. فولاد مبارکه نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران حقوقی در جریان معاملات روز شنبه بود. به این ترتیب جابه‌جایی حدود 950 میلیون تومانی نقدینگی را از سبد سهامداران حقیقی «فولاد» به پرتفوی معامله‌گران حقوقی آن شاهد بودیم. نماد آهنگری تراکتورسازی ایران نیز با خالص خرید 800 میلیون تومانی از سوی حقوقی‌های بازار در فهرست نمادهای مورد توجه قرار گرفت. در نماد «خاهن» دو حقوقی شرکت اقدام به خرید سهم کردند؛ شرکت توسعه و تامین شریف و صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت گنجینه امید ایران در مجموع حدود 2 میلیون سهم این خودرویی را خریداری کردند. روز شنبه شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین اقدام به افزودن سهم به پرتفوی خود کرد. به‌طوری‌که درصد مالکیت خود در سهام شرکت‌های هلدینگ خلیج‌فارس، پتروشیمی فن‌آوران و نفت ایرانول را افزایش داد. به این ترتیب «تاپیکو» خرید 20 میلیون سهم «فارس»، خرید حدود 5/ 12 میلیون سهم «شفن» و خرید حدود 20 میلیون سهم «شرانل» را به ثبت رساند. در حال حاضر این حقوقی مالک 49/ 2 درصدی سهام «فارس» و سهامدار عمده در «شفن» و «شرانل» است. درصد مالکیت «تاپیکو» در سهام «شفن» معادل 06/ 50‌ درصد و در سهام «شرانل» معادل 51/ 49 درصد است.

    فشار «فولاد» بر بورس
    نماگر بورس تهران در حالی معاملات روز یکشنبه را با افت 772 واحدی و واگذاری کانال 95 هزار واحدی به پایان برد که بیشترین تغییر مالکیت هفتگی در این روز به ثبت رسید. به نظر می‌رسد دخالت سیاست‌گذار در بازار ارز و تک‌نرخی کردن دلار در قیمت 4200 تومان پس از جهش قابل توجه این ارز تا سطح 6 هزار تومانی، مهم‌ترین عامل اثر‌گذار بر روند منفی بازار سهام بود. در این روز جابه‌جایی 15 میلیارد و 300 میلیون تومان نقدینگی از سبد سهامداران حقیقی به پرتفوی معامله‌گران حقوقی را در جریان معاملات روز یکشنبه شاهد بودیم.  افزون بر این در‌حالی شاهد انتشار اخباری پیرامون تشدید بحران کم‌آبی بودیم که این موضوع به‌عنوان عامل فشار بر فعالیت شرکت‌های فولادی مطرح بود. به‌طوری‌که در معاملات روز یکشنبه فولادی‌ها در پی تشدید فشار فروش معامله‌گران در محدوده منفی قیمتی دادوستد شدند. نماد معاملاتی شرکت فولاد مبارکه اصفهان به‌عنوان لیدر این گروه، در صدر نمادهای با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل قرار گرفت. در این میان کارشناسان روند ادامه‌دار افت قیمتی این نماد را ناشی از عدم عرضه محصولات این شرکت در معاملات هفته گذشته بورس کالا و همچنین رشد 16برابری بهای آب مصرفی واحدهای فولادسازی استان اصفهان به دلیل بحران کم‌آبی دانستند. البته معامله‌گران حقوقی با خریدهای پرحجم خود در نماد «فولاد»، تلاش برای جلوگیری از افت بیشتر آن کردند. به‌طوری‌که بیشترین خرید از سوی معامله‌گران حقوقی در نماد فولاد مبارکه بود. در این روز بیش از 3 میلیارد و 100 میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی «فولاد» منتقل شد. این در حالی است که فولاد مبارکه در جریان معاملات روز بعد یعنی دوشنبه با انتشار شفاف‌سازی، شایعات مطرح شده درخصوص کم‌آبی و تاثیر آن در توقف خطوط تولید را رد و تصریح کرد: «با توجه به بازچرخانی پساب موجود شرکت، بخش قابل‌توجهی از آب مورد نیاز شرکت از این طریق تامین خواهد شد.»

    همچنین در جریان معاملات روز یکشنبه شاهد خرید سنگین سهام آلومینیوم ایران از سوی سهامدار عمده شرکت بودیم.بر این اساس شرکت صنایع آلوم رول نوین به‌عنوان سهامدار عمده شرکت آلومینیوم ‌ایران‌ در جریان معاملات روز یکشنبه اقدام به خرید قابل‌توجه 508 میلیون سهمی در این نماد کرد. به این ترتیب با تثبیت جایگاه خود به‌عنوان سهامدار عمده، درصد مالکیت خود در نماد «فایرا» را به 77/ 10 درصد افزایش داد.

      سهام پتروشیمی در کانون توجه حقوقی‌ها
    معاملات روز دوشنبه نیز همچنان با تداوم روند نزولی شاخص کل بورس همراه شد. در این میان تغییر مالکیت‌های به ثبت رسیده نیز مطابق با روزهای قبل در مدار حقوقی‌ها قرار داشت. بر این اساس خالص خرید معامله‌گران حقوقی در بازار به 13میلیارد و 400 میلیون تومان رسید. در این میان بیشترین خرید توسط حقوقی‌های بازار در گروه شیمیایی صورت گرفت. به‌طوری‌که خالص خرید به ثبت رسیده در این گروه حدود 4 میلیارد تومان بود. در این میان خرید سهام دو نماد هلدینگ خلیج‌فارس و گسترش نفت و گاز پارسیان در اولویت قرار داشت. به این ترتیب خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «فارس» و «پارسان» هر کدام معادل 4/ 1 میلیارد تومان بود.  بانک صادرات نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران حقوقی در بازار روز دوشنبه بود. به این ترتیب خالص خرید حقوقی‌ها در نماد مزبور به بیش از یک میلیارد و 300 میلیون تومان رسید. در این نماد همچنان شاهد حمایت از سوی حقوقی شرکت و صندوق بازارگردانی آن بودیم. بر این اساس حدود 21 میلیون سهم «وبصادر» توسط گروه مالی سپهرصادرات خریداری شد. صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهرآتی خوارزمی نیز به‌عنوان صندوق بازارگردانی شرکت، 4 میلیون و 600 هزار سهم بانک صادرات را جمع‌آوری کرد.

    افزایش تحرک سهامداران حقیقی در بورس
    تغییر مالکیت‌های به ثبت رسیده جریان معاملات روز سه‌شنبه مطابق روزهای اخیر در مسیر حقیقی به حقوقی قرار داشت. اما در این میان یک تفاوت عمده با روزهای قبل در افزایش فعالیت سهامداران خرد بازار وجود داشت. به‌طوری‌که در کنار خریدهای پرحجم حقوقی‌ها، سهامداران حقیقی نیز اقدام به افزودن سهام به پرتفوی خود کردند. بر این اساس روز دوشنبه تنها جابه‌جا‌یی 800 میلیون تومان نقدینگی از سبد سهامداران حقیقی به پرتفوی معامله‌گران حقیقی به ثبت رسید. در این روز در کنار تداوم خریدهای پرحجم در نماد «وبصادر»، شاهد خرید قابل‌توجه سهام مس شهیدباهنر از سوی حقوقی شرکت بودیم. بر این اساس شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین به‌عنوان سهامدار عمده شرکت مس شهیدباهنر اقدام به خرید بیش از 175 میلیون سهم «فباهنر» کرد. البته روند مزبور در جریان معاملات روز چهارشنبه نیز ادامه یافت و با خرید حدود 300 هزار سهمی از سوی این حقوقی دنبال شد.در نهایت با توجه به خریدهای مزبور، درصد مالکیت سهامدار عمده «فباهنر» در پایان معاملات هفته گذشته به 57/ 77 درصد رسید.

    ورود سهامداران خرد پس از 15 روز کاری
    معاملات روز چهارشنبه پس از گذشت 15 روز کاری متوالی تثبیت تغییر مالکیت در مسیر پرتفوی حقیقی به حقوقی، سرانجام تغییر مسیر داد. به این ترتیب در آخرین روز کاری هفته شاهد جابه‌جا‌یی بیش از 3 میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد سهام حقیقی‌ها بودیم. در این روز بیشترین خرید صورت گرفته از سوی سهامداران خرد در گروه پالایشی صورت گرفت. در صدر خرید این گروه از بورس‌بازان نماد پالایش نفت اصفهان قرار داشت. به این ترتیب خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «شپنا» به حدود یک میلیارد و 500 میلیون تومان رسید.

    همچنین در این روز خریدهای قابل‌توجهی در نماد همراه اول نیز به ثبت رسید. به‌طوری‌که بیش از یک میلیارد و 400 میلیون نقدینگی از سبد سهامداران حقوقی به پرتفوی معامله‌گران حقوقی این شرکت منتقل شد.  نماد خدمات انفورماتیک نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد در بازار روز چهارشنبه بود. به این ترتیب در نماد «رانفور» نیز تغییر مالکیتی در محدوده دو نماد دیگر تجربه شد. به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌ها در این نماد نیز بیش از یک میلیارد و 400 میلیون تومان بود. در مقابل سهامداران حقوقی بیشترین خرید را در گروه بانکی و کانه‌های فلزی به ثبت رساندند. خالص تغییر مالکیت صورت گرفته در هر یک از این دو گروه به حدود 2‌میلیارد تومان رسید. در این راستا بیشترین خرید از سوی حقوقی‌های بازار در نماد توسعه معادن روی ایران صورت گرفت. به‌طوری‌که بیش از یک میلیارد و 800 میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی «کروی» منتقل شد. بیشترین خرید در این نماد نیز از سوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر صورت گرفت. به‌طوری‌که این صندوق 4/ 2‌میلیون سهم «کروی» را به پرتفوی خود افزود.

    برچسب ها