عصر خودرو

توسط بانک مرکزی انجام شد؛

ابلاغ دستورالعمل نحوه تامین ارز کالاهای اساسی به بانک ها

عصر بازار- بانک مرکزی دستور العمل نحوه تامین مابه التفاوت ارز مورد نیاز کالاهای اساسی، دارو و کاغذ را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

ابلاغ دستورالعمل نحوه تامین ارز کالاهای اساسی به بانک ها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، براساس مصوبه هیات وزیران و همچنین نامه معاون اول رییس جمهوری مقرر شده بود به منظور جلوگیری از افزایش  قیمت کالاهای اساسی، دارو و کاغذ، مبلغ سه هزار میلیارد تومان اعتبار برای مابه التفاوت نرخ ارز در نظر گرفته شود که واردکنندگان این دسته از کالاها برای واردات خود ارز به نرخ 4200 تومان خریداری نکنند.

    بر همین مبنا و در پی نامه معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه وبودجه به رییس کل بانک مرکزی مبنی بر تعهد پرداخت مابه التفاوت چهارصد تومنی، بانک مرکزی در نامه ای به بانک ها اعلام کرد هر گونه تخصیص و تامین ارز بابت واردات کالاهای مشمول مصوبه اشاره شده به شرح فهرست پیوست، با کسر 4 هزار ریال (400 تومان) به ازای هر دلار برای متقاضی ذیربط امکان پذیر خواهد بود.

    در همین راستا لازم است بانک ها معادل ریالی وجه ارزی را با کسر مبلغ یاد شده به ازای هر دلار از متقاضی اخذ و با تامین مابقی ریال مربوطه، نسبت به ارسال درخواست تامین ارز به نرخ روز بانک مرکزی از طریق پرتال ارزی (سامانه تامین ارز) اقدام کنند.

    متعاقبا بعد از تامین ارز و اعلام موضوع از سوی این بانک به سازمان برنامه و بودجه کشور و تامین منابع ریالی لازم از سوی سازمان یاد شده، مطالبات هر بانک در این خصوص پرداخت خواهد شد. این نامه دیروز ششم اردیبهشت به شبکه بانکی ابلاغ شد.

    بر اساس این گزارش، تعرفه کالاهای مشمول از طریق وزارت خانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت اعلام خواهد شد. همچنین مبنای محاسبه معادل دلاری سایر اسعار، نرخ برابری براساس نرخ های اعلامی بانک مرکزی در روز تامین ارز خواهد بود.

    گفتنی است اقلام اساسی مشمول این دستورالعمل عبارتند از : ذرت، دانه های روغنی، کنجاله سویا، روغن خام، انواع کود شیمیایی فسفاته و پتاسه، بذور، دارو، واکسن مواد ژنتیکی دام و طیور، گوشت گوسفند و دام زنده، سموم و مواد موثره دفع آفات نباتی، کاغذ، مواد اولیه کاغذ، کره، داروهای ساخته شده، شیر خشک، تجهیزات مصرفی، مواد اولیه دارویی، ملزومات.

    برچسب ها