عصر خودرو

رئیس سازمان چای خبر داد:

خسارت۳۰ درصدی سرمازدگی بهاره به محصول چای

عصر بازار- رئیس سازمان چای کشور گفت: به دلیل سرمازدگی دیررس بهاره برآورد کرده‌ایم که ۳۰ درصد از محصول برگ سبز چای در باغات آسیب دیده است.

خسارت۳۰ درصدی سرمازدگی بهاره به محصول چای
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس, محمدولی روزبهان درباره وضعیت برداشت چای بهاره در سال جاری گفت: برداشت برگ سبز چای به صورت محدود در هفته گذشته آغاز شده که 7 کارخانه چای خرید را از روز چهارشنبه آغاز کرده‌اند، تاکنون با 80 کارخانه چای‌سازی قرارداد بسته‌ایم و بقیه نیز در حال طی فرایند قرارداد هستند.

    وی در پاسخ به این سوال که سرمازدگی دو هفته اخیر آیا تأثیری بر برداشت چای یا خسارت احتمالی داشته است، گفت: همین امر سبب شد تا برداشت برگ سبز چای به تعویق بیفتد چون سرمازدگی دیررس (بهاره) سبب شد بخشی از باغات چای آسیب ببینند و می‌توان پیش‌بینی کرد که 30 درصد از چین بهاره برگ سبز چای آسیب دیده است.

    رئیس سازمان چای کشور همچنین از بیمه شدن باغات چای خبر داد و گفت: با همکاری اتحادیه چای‌کاران و صندوق حمایت محصول چای باغات را بیمه کرده‌ایم که دو سوم آن را دولت به صورت یارانه پرداخت کرده و یک سوم دیگر را سازمان چای به صورت وام بدون بهره به کشاورز داده است تا سال بعد از محل خرید برگ سبز چای آن را کسر کند.

    روزبهان در پاسخ به اینکه برآورد و پیش‌بینی شما از میزان برداشت برگ سبز چای در سال جاری چقدر است، گفت: از اکنون نمی‌توان گفت چقدر می‌توان چای برداشت کرد چون سال گذشته هم که سال خشکی بود برداشت خوبی داشتیم و اگر امسال هم در فصل تابستان دو، سه مرتبه بارش داشته باشیم می‌توان به برداشت خوب برگ سبز چای امیدوار بود.

    وی در پایان ابراز امیدواری کرد با پیگیری‌های انجام شده بتوان بیمه تأمین اجتماعی را برای چای‌کاران برقرار کرد.

    به دلیل سرمازدگی در دو هفته اخیر بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله محصولات باغی و سردرختی دچار آسیب شده‌اند که برگ سبز چای نیز از این موضوع در امان نمانده است.

    برچسب ها