عصر خودرو

چه عواملی زعفران را به گران‌قیمت‌ترین ادویه جهان تبدیل کرده است؟

عصر بازار- زعفران گران قیمت‌ترین ادویه جهان بوده که عوامل مختلفی روی این موضوع تاثیر گذاشته است.

چه عواملی زعفران را به گران‌قیمت‌ترین ادویه جهان تبدیل کرده است؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،زعفران علاوه بر صنعت غذا و خوراکی برای رنگ پارچه و رنگ پوست نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و جالب است بدانید که مصرف بسیاری در صنعت پزشکی دارد.

    در ادامه توضیحات یک فوق دکترای دانشیاری پژوهشی در مورد روند کاشت و برداشت و مشخصات زعفران را خواهید خواهند. شخصی که در زمینه کاشت و عرضه زعفران در ایالت ورمونت فعالیت می‌کند.

    هر 450 گرم از زعفران در کشورهای خارجی با قیمت 5 هزار دلار خرید و فروش می‌شود. اینجاست که معنی «گران‌قیمت‌ترینِ ادویه جهان» را می‌توان به‌خوبی حس کرد. بعد از زعفران، وانیل با قیمت 600 دلار برای هر 450 گرم (1 پوند) جزو گران‌قیمت‌ترین مواد خوراکی جهان است.

    اما چه امری سبب می‌شود تا زعفران بسیار گران شود، همان موضوعی است که در ابتدای مطلب مطرح کردیم: پیچیده بودن مراحل برداشت و چیدان این گل و اینکه به نیروی کار زیاد و ساعات کاری طولانی نیازمند است.

    زعفران در واقع گلی با 6 گلبرگ بنفش‌رنگ است. این گل 3 پرچم و یک مادگی دارد که به کلاله سه شاخه به رنگ قرمز متمایل به نارنجی منتهی می‌شود. آنچه ما به عنوان زعفران می‌شناسیم، همان انتهای خامه و کلاله سه شاخه است که رنگ و عطر زیادی دارد.

    با این تفاسیر، حتما حدس زده‌اید که برداشت این محصول چه پروسه‌ی زمانگیری خواهد بود. کارگران زیادی باید بدون اینکه به گیاه لطمه‌ای وارد کنند، آنها را بچینند. سپس با احتیاط زعفران را از گیاه جدا کنند. زعفران‌ها باید خشک شوند تا در نهایت به آن کالای گران‌قیمت جهانی تبدیل شوند.

    به گفته‌ی این شخص از هر 4 هزار متر مربع زمینِ زعفران، حدود یک کیلو و 800 گرم زعفران بدست می‌آید؛ که بسیار ناچیز و محدود است.

    به عبارتی دیگر، شما باید 170 هزار گل زعفران را برداشت کنید تا 450 گرم زعفران در اختیار داشته باشید.

    گل‌های بنفش زعفران در بازه زمانی 6 هفته‌ای رشد می‌کنند و بهترین زمان برای رشد آنها فصل پاییز است. زعفران گیاه لطیف و حساسی است و بنابراین، برداشت آن در طول روز هم ساعت مشخصی دارد. به گفته‌ی کارشناس موردبحث، رطوبت هوا می‌تواند به این گیاه لطمه بزند. همچنین نور مستقیم خورشید هم توانایی در هم شکستن بافت شیمیایی زعفران را دارد. به همین خاطر، اغلب زعفران را در ساعتت ابتدای صبح برداشت می‌کنند.

    مصرف زعفران می‌تواند از ابتلا به بیماری‌هایی همچون آلزایمر، افسردگی و سندروم پیش‌قاعدگی پیشگیری کند.

    گفتنی است که 90 درصد از زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود.

    وی در این رابطه بیان داشته که دلیل این امر، ارزان بودن قیمت کارگر است و همیشه در دسترس بودن آنهاست. آنها از ساعت 5 یا 6 صبح کار خود را آغاز می‌کنند و تا 4 بعدازظهر یکسره مشغول برداشت هستند. در ازای این تلاش هم روزانه 5 دلار دریافت می‌کنند.

    البته باید بدانید که زعفران فقط در ایران کاشت و برداشت نمی‌شود، کشورهایی همانند مراکش، اسپانیا، ایتالیا، هلند، افغانستان و هند و البته آمریکا نیز در این امر دستی بر آتش دارند.

    جالب است بدانید که بیشتر مردم آمریکا هرگز طعم زعفران را نچشیده‌اند و نمی‌دانند چیست اما این کشور پهناور در سال 2013 میلادی 25 تن و در سال 2016 حدود 46 تن زعفران واردات داشته است.

    برچسب ها