عصر خودرو

فعالیت‌های اقتصادی بنادر ۷.۷ درصد رشد کرد

عصر بازار- سازمان بنادر و دریانوردی آخرین وضعیت آماری فعالیت‌های تخلیه و بارگیری در بنادر مختلف ایران را در سال جاری اعلام کرده که در قیاس با مدت مشابه سال قبل رشد دارد.

فعالیت‌های اقتصادی بنادر ۷.۷ درصد رشد کرد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، براساس اعلام این سازمان، میزان فعالیت کلی بنادر تا امروز به 14 میلیون تن تخلیه و بارگیری رسیده که در قیاس با سال گذشته رشد 7.7 درصدی را نشان می‌دهد.

    در این بین عملیات کارگو با رسیدن به 2.2 میلیون رشدی بیش از 22 درصدی را به ثبت رسانده و نقش قابل توجه در عملکرد سال جاری داشته است. در جابه‌جایی کالاهای نفتی نیز عدد فعلی 4.3 میلیون تن را نشان می‌دهد که نسبت به پارسال افزایش حدود پنج درصدی داشته است.

    در جابه‌جایی کالاهای فله تغییرات در حوزه فله خشک با ثبت 10 درصد رشد محسوس بوده، اما کالای فله مایع تغییری نسبت به پارسال ندارد.

    با وجود عملکرد مثبت سال جاری وضعیت تخلیه و بارگیری کانتینری عملکردی منفی داشته و براین اساس در حوزه کانتینر میزان تخلیه و بارگیری کالا حدود 17 درصد کاهش نشان می‌دهد. در عملکرد کانتینری براساس TEU نیز فعالیت‌ها حدود یک سوم کاهش یافته است.

    این آمار مربوط به بنادر آبادان، آستارا، امام خمینی (ره)، امیرآباد، انزلی، بوشهر، جاسک، چابهار، خرمشهر، شهید باهنر، شهید رجایی، فریدون‌کنار، قشم، گناوه، لنگه، نکا و نوشهر می‌شود.

     با دستورالعمل جدید سازمان بنادر و دریانوردی هزینه برخی اقدامات مانند ورود به کناره بنادر ایران یا جابه‌جایی در آن با تخفیفاتی جدید همراه خواهد بود که این امر با هدف افزایش مزیت نسبی آب‌های ایران در قیاس با دیگر کشورهای منطقه است.

    ایران در طول سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری قابل توجهی برای توسعه دو بندر مهم خود یعنی شهید رجایی و چابهار داشته که پیش بینی می‌شود فعالیت آنها پس از به پایان رسیدن طرح‌های توسعه پیش‌رو به طور قابل توجهی افزایش یابد.

    برچسب ها